شناسه خبر : 16387 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نه به بسته اشتغال ضربتی وزارت صنعت

قرارداد جدید «آسمان» با بوئینگ

بعد از ورود سه ایرباس جدید به ایران، حالا زمزمه قراردادهایی برای ورود هواپیماهای دیگر به آسمان ایران شنیده می‌شود. یکی امضای خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ و دیگری قرارداد خرید هواپیماهای روسی.

رشد اقتصادی، تورم و قیمت ارز در سال 96 به چه سمتی خواهد رفت؟ این شاید مهم‌ترین سوال اقتصادی در آغاز سال جاری است. سوالی که دنیای اقتصاد در نظرسنجی از 66 استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی به آن پاسخ داده است. اولین سوال این گزارش، بررسی دامنه رشد اقتصادی در سال 96 بود و در پاسخ، بیش از نیمی از استادان و کارشناسان، رشد اقتصادی سال 96 را در بازه سه تا پنج درصد تخمین زده‌اند. 30 درصد از اقتصاددانان نیز رشد 96 را بین یک تا سه درصد برآورد کرده و 12 درصد معتقدند رشد ایران در سال 96 بالای پنج درصد است. در سوال دوم از اقتصاددانان درباره نرخ تورم در سال 96 پرسیده شد و در پاسخ به این سوال نیز بیش از نیمی از اقتصاددانان نرخ تورم را در کانال 10 تا 12 درصد پیش‌بینی کرده و 33 درصد از اقتصاددانان نیز تورم بیش از 12 درصد را تخمین زده‌اند. سال گذشته نیز در یک نظرسنجی مشابه 53 درصد از اقتصاددانان تورم را بین 10 تا 12 درصد تخمین زده بودند. در پرسش سوم از کارشناسان خواسته شد، حدود قیمت دلار را در انتهای سال 96 برآورد کنند که حدود سه‌چهارم اقتصاددانان قیمت دلار را در بازه 3900 تا 4500 تومان و حدود 20 درصد نیز قیمت دلار را در فاصله 4500 تا 5000 تومان ارزیابی کردند. اما سوال دیگری هم در این نظرسنجی وجود داشت و آن نمره دادن به عملکرد اقتصادی دولت روحانی بود. میانگین نمرات ارائه‌شده به کارنامه دولت 25 /6 بوده است که این نشان می‌دهد 75 درصد این کارشناسان در ارزیابی‌های خود عملکرد دولت را قابل قبول و نمره‌ای بالاتر از 6 از 10 را به دولت روحانی داده‌اند. کارشناسان اقتصادی سال 95 هم نمره 22 / 6 را به عملکرد دولت داده بودند.
روزنامه اعتماد هم در گزارشی 100 چالش ایران در سال 96 را منتشر کرده است. این گزارش به نقل از بررسی‌های یک موسسه آینده‌پژوهی (آینده‌بان) و زیر نظر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر شده است. در تازه‌ترین گزارش موسسه آینده‌بان در سال ۹۶ به ترتیب «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری»، «فساد سیستمی»، «ناامیدی درباره آینده»، «سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی» و بحران ریزگردها، هفت مساله نخست سال ۹۶ را تشکیل می‌دهند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد در میان 100 چالش ایران، موضوعات اقتصادی بیشترین سهم را دارند و 22 درصد مسائل موضوعات اقتصادی است، 20 درصد به موضوعات اجتماعی اختصاص دارد، 17 درصد سیاسی و 10 درصد زیست‌محیطی است. این در حالی است که در سال ۹۵ بر اساس یافته‌های همین موسسه ۲۰ درصد از مسائل اجتماعی، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۲ درصد بین‌الملل و هشت درصد سیاسی بود.

خوراکی‌های تورم‌ساز
کارشناسان اقتصادی امسال امیدی به تداوم تورم تک‌رقمی ندارند و پیش‌بینی‌ها حاکی از دورقمی شدن تورم در سال 96 است. گزارش بانک مرکزی هم نشان می‌دهد افزایش قیمت مواد خوراکی، نرخ کلی تورم را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش دنیای اقتصاد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از دو درصد در فروردین سال قبل به 8 /17 درصد در اسفندماه رسیده است. این افزایش باعث شده تورم کل اقتصاد ایران نیز تحت ‌تاثیر قرار گیرد و در مسیر صعودی قدم بگذارد. افزایش قیمت مواد خوراکی را می‌توان در پایان سال به سه دلیل نسبت داد: نخست آنکه در انتهای سال به سبب افزایش تقاضا، قیمت برخی مواد خوراکی نیز افزایش می‌یابد و اصولاً نهادهای مرتبط سعی می‌کنند با افزایش عرضه قیمت‌ها را تنظیم کنند. دلیل دوم را می‌توان اثر نوسانات فصلی عنوان کرد، در سال گذشته به دلیل افت دما بسیاری از محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها با افت عرضه روبه‌رو شدند و این عامل باعث شد قیمت این مواد خوراکی در بازار افزایش یابد. دلیل سوم را نیز می‌توان نوسانات ارزی و رشد عرضه پول در سال گذشته عنوان کرد. برخی از پژوهش‌ها تایید می‌کنند که دو متغیر حجم پول و نوسانات ارزی با تورم خوراکی‌ها، همبستگی بالا دارند، همه این عوامل سبب شده تورم خوراکی‌ها در اسفندماه به بالای 19 درصد برسد.

نه به بسته جدید اشتغال‌زایی
همزمان با نامگذاری سال 96 به «اقتصاد مقاومتی: اشتغال- تولید» وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح ضربتی جدیدی برای اشتغال‌زایی خبر داده است. به گزارش اعتماد محمدرضا نعمت‌زاده گفته است: «در سه جلسه فوق‌العاده در سال جدید در این وزارتخانه، پیشنهادهای ما از جمله «طرح اشتغال ضربتی» آماده و به رئیس‌جمهور تقدیم شد. ما باید در کشور اشتغال ضربتی به وجود بیاوریم، اما اشتغال ضربتی که مفید باشد؛ چراکه اغلب بیکاران ما نسل جوان و تحصیل‌کرده و تعدادشان بیشتر از متوسط است» اگرچه نعمت‌زاده جزئیاتی از طرح این وزارتخانه را تشریح نکرده اما گفته باید هرچه سریع‌تر تسهیلاتی قائل شویم که انگیزه برای سرمایه‌گذاری مردم افزایش یابد تا در نتیجه آن، اشتغال هم بیشتر شود. البته سال‌های قبل هم این اراده بوده است؛ اما به دلیل کمبود اعتبارات یارانه‌ای، این امر تحقق نیافت. برای ایجاد تحریک تقاضا در بازار داخلی، پیشنهادهایی مانند ارائه کارت‌های اعتباری داده‌ایم که این کارت‌های اعتباری واقعاً فعال شود تا کالایی که تولید می‌شود، به راحتی عرضه شود. اما این خبر دولت با استقبال رسانه‌ها مواجه نشده است. روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «جوانان کار می‌خواهند نه وام» به نقد سیاست جدید دولت پرداخت و نوشت: کارشناسان معتقدند این‌گونه طرح‌های شتاب‌زده همچون تجارب گذشته از دولت اصلاحات تا امروز، جز بار مالی و هدررفت منابع مالی کشور، دستاورد دیگری نخواهد داشت. روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: بررسی اجرای طرح‌های خوداشتغالی با پرداخت وام‌های سه میلیون‌تومانی در دولت هفتم و هشتم و اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده و مشاغل خانگی در دولت نهم و دهم نشان می‌دهد نمی‌توان با شیوه تزریق مستقیم پول به طرح‌هایی که گمان می‌رود مستعد ایجاد اشتغال هستند، با بحران بیکاری مقابله کرد؛ چراکه بیکاری یک معلول چندعاملی اقتصاد و سیاست است. از سوی دیگر توسعه بهره‌وری اشتغال عمومی راه‌حل موقتی برای گذر از بحران بیکاری در اقتصاد است و به ‌عنوان راه‌حل اساسی و ساختاری قابل اتکا نیست، طرح‌های اشتغال عمومی غالباً نیروی‌های کم‌مهارت و پروژه‌های زودبازده و کارهای ساده را هدف قرار می‌دهد، این در حالی است که اشتغال عمومی بیشتر حالت تنفس مصنوعی را دارد و ممکن نیست به‌طور ساختاری مشکل اشتغال را در کشور برطرف کند، با این تنفس مصنوعی تنها جامعه از شوک خارج می‌شود، اما برای بیکاری باید راه‌حلی منطقی و طولانی‌مدت در نظر گرفت.

تراز تجاری مثبت برای دومین سال پیاپی
روزنامه ایران هم در گزارشی به نقل از گمرک از تراز مثبت تجاری ایران در سال 95 خبر داد و ارزش صادرات و واردات سال ۹۵ را به ترتیب «۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون» و «۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون» دلار اعلام کرد که بر پایه این ارقام برای دومین سال پیاپی پس از ۳۷ سال، تراز تجاری کشور مثبت و رقم آن ۲۴۶ میلیون دلار شد. این تراز مثبت بدون احتساب صادرات نفت خام است. مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور در سالی که گذشت، به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش هفت میلیارد و 320 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش دو میلیارد و 479 میلیون دلار و گازهای طبیعی مایع‌شده به ارزش دو میلیارد و 79 میلیون دلار بود. در رده‌های بعدی پروپان مایع‌شده به ارزش یک میلیارد و 222 میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده به ارزش یک میلیارد و 204 میلیون دلار قرار گرفت. این اقلام صادراتی اگرچه از خانواده نفت محسوب می‌شوند اما فرآورده و محصول نهایی هستند و خام‌فروشی محسوب نمی‌شوند. این گزارش در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی برجام را یکی از دلایل مثبت شدن تراز تجاری می‌داند. البته مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مثبت شدن تراز تجاری ایران را به دلیل کم شدن واردات رسمی و افزایش صادرات رسمی عنوان کرده است. ایران در گزارشی دیگر نوشت واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال 2016 با رشد 5 /4 برابری نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 496 /4 میلیارد یورو رسیده است. فرانسه بزرگ‌ترین واردکننده کالا از ایران در سال 2016 بوده به طوری که واردات این کشور از ایران در این سال با رشد دو برابری نسبت به سال قبل از آن به 35 /1 میلیارد یورو رسیده است. ایتالیا و اسپانیا به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم واردات از ایران قرار دارند. اما تنها تراز تجاری مثبت نشده است. به گزارش مهر آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران به چهار مشتری بزرگ آسیایی خود یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه فوریه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رسیدن به 01 /2 میلیون بشکه در روز، به بیشترین رقم از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد می‌رسد. وزارت بازرگانی ژاپن با انتشار اطلاعات رسمی خود اعلام کرد واردات نفت از ایران در ماه فوریه به ۲۳۰ هزار و ۲۹۷ بشکه در روز رسیده است. همچنین به گزارش خبرآنلاین صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در اسفندماه به سه میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است که یک رقم جدید در صادرات نفت و میعانات گازی ایران محسوب می‌شود.

هواپیماهای جدید در آسمان ایران
بعد از ورود سه ایرباس جدید به ایران، حالا زمزمه قراردادهایی برای ورود هواپیماهای دیگر به آسمان ایران شنیده می‌شود. یکی امضای خرید 60 فروند هواپیمای بوئینگ و دیگری قرارداد خرید هواپیماهای روسی. به گزارش مهر سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان از امضای تفاهمنامه خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس با شرکت بوئینگ و ورود این هواپیماها از سال 2019 به آسمان ایران خبر داد. بر اساس این گزارش این قرارداد میان شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان منعقد شده و در سال جاری بین ۵ تا ۱۰ فروند آن تحویل هواپیمایی آسمان خواهد شد. برد این هواپیماهای کاملاً پیشرفته بین ۴۵۰۰ تا ۹ هزار کیلومتر است و با شرایط آب و هوایی ایران و منطقه تطابق بسیار خوبی دارد. به گفته سیدامیررضا مصطفوی، سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان روش تامین مالی ۶۰ فروند هواپیمای خریداری‌شده فاینانس بوده و بر اساس آنچه در این تفاهمنامه آمده شرکت بوئینگ واگذاری همه ۶۰ فروند را مشروط به موفقیت عملیات پروازی ۳۰ فروند نخست کرده است. مصطفوی همچنین اعلام کرد: شرکت هواپیمایی آسمان در روزهای پایانی اسفند حدفاصل ۱۵ تا ۲۰ اسفند سه فروند ایرباس ۳۲۰ از یکی از ایرلاین‌های داخلی خریداری کرده است. شرق هم در گزارشی از مذاکره ایران برای خرید 12 هواپیمای سوخوی روسی خبر داد و نوشت: زمزمه برای ورود هواپیماهای روسی به ناوگان هوایی ایران پس از سفر حسن روحانی به روسیه، بیشتر شده است؛ آن‌گونه که خبرگزاری‌های روسی اعلام می‌کنند گویا مذاکره برای خرید سوخو ۱۰۰ از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی ۱۸ ماه است که جریان دارد و حتی وزیر انرژی روسیه توافق بر سر خرید ۱۲ هواپیمای سوخو ۱۰۰ به ایران را تایید می‌کند، خبری که هنوز از سوی مقامات ایرانی تایید نشده و مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم می‌گوید هنوز نامه‌ای رسمی از سوی شرکت‌های ایرانی برای خرید این هواپیما دریافت نکرده‌اند. با این‌ حال ورود این هواپیما به ناوگان هوایی ایران می‌تواند از جهاتی برای برخی ایرلاین‌های ایرانی به‌صرفه باشد و در مسیرهای داخلی در آینده شاهد پرنده‌های روسی در کنار دیگر برندهای هواپیمایی در آسمان ایران باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها