شناسه خبر : 16354 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آلبوم اقتصاد


تقریباً هیچ ماهی نیست که بگذرد و حاشیه‌های عباس آخوندی رو به فزونی ننهد. او که به سختی توانست رای اعتماد نمایندگان را دریافت کند، اخیراً با انبوهی از منتقدان نسبت به سخنانش درباره سوسیالیستی بودن سازمان حمایت و دفاع از اقتصاد آزاد مواجه است.

خبرسازی محسن جلال‌پور، با ریاست بر اتاق ایران آغاز شد و سپس با حضور پررنگ او در فضای مجازی ادامه یافت. او این روزها با پست‌های تلگرامی و تصاویرش در اینستاگرام مخاطبان را در جریان آخرین رویدادهای بخش خصوصی قرار می‌دهد.

اقتصاددانی که در میان عموم مردم با سخنانش در بهار سال 1392 درباره تعداد شغل‌های ایجادشده توسط دولت قبل شناخته می‌شود، اکنون روزهای پرکاری را با ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی و توسعه و مشاوره اقتصادی به رئیس‌جمهور سپری می‌کند.

مرد اصفهانی سال‌های نه‌چندان دور گمرک ایران، دو سال قبل به گمرک بازگشت و تغییر و تحول در دروازه تجارت خارجی ایران را آغاز کرد. کاهش زمان صادرات و واردات و همچنین تسریع در اجرای پنجره واحد تجارت خارجی، از مهم‌ترین اقدامات او طی این مدت است.

ولی‌الله سیف، بانکدار شناخته‌شده‌ای که در بدو ورود با انتقادات فراوان درباره اظهارنظرش پیرامون عدم کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار مواجه شد، اکنون موفقیت در کنترل تورم، ساماندهی بانک‌ها، کاهش نرخ سود بانکی، تثبیت نرخ ارز و بسیاری موارد دیگر را در کارنامه خود می‌بیند.

بابک زنجانی امسال نیز همچون سال گذشته خبرساز بود و جلسات دادگاهش به یکی از بخش‌های روتین اخبار کشور تبدیل شد. ادعاهای او درباره توانایی پرداخت بدهی‌هایش هنوز برای برخی باورپذیر می‌نماید و عده‌ای هنوز منتظرند او پیش از اعلام حکم دادگاه، پول نفت را پس بدهد.

خداداد فرمانفرمائیان، چهره کم‌نظیر اقتصاد و بانکداری ایران در سال‌های دهه 40 و 50 شمسی، 25 آذر امسال در لندن درگذشت. دوران حضور او در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، به عنوان دوران طلایی اقتصاد ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شناخته می‌شود.

هاشم یکه‌زارع، مرد شناخته‌شده صنعت خودرو که حضورش در شرکت‌های خودروسازی اغلب با نوآوری همراه بوده است، پس از سروسامان بخشیدن نسبی به وضعیت ایران‌خودرو در تحریم، این روزها را به مذاکره با غول‌های خودروساز خارجی می‌پردازد.

اگرچه این روزهای پتروشیمی را نمی‌توان با یک دهه پیش آن مقایسه کرد، حضور مرضیه شاهدایی به عنوان یک زن در صدر این سازمان را می‌توان رویدادی نو و مهم دانست که شاید کمتر کسی می‌توانست مدتی قبل حتی تصور آن ‌را هم داشته باشد.

اگرچه نام فرهاد نیلی همواره در سایه آوازه برادرش قرار داشته، اما دیگر کمتر کسی است که او را با سابقه و دستاوردهای حضورش در پژوهشکده پولی و بانکی نشناسد. نیلی امسال از پژوهشکده راهی آمریکا شد تا نماینده ایران در بانک جهانی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها