شناسه خبر : 16353 لینک کوتاه

چه خطراتی دنیای امروز را تهدید می‌کند؟

دنیایی پر از ریسک

گزارش ریسک اقتصادی جهانی در دوره‌ای تهیه شد که به دلیل انتخابات آمریکا و تصمیم مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بی‌ثباتی‌های سیاسی در دنیا رشد کرده بود.

مونا مشهدی‌رجبی
گزارش ریسک اقتصادی جهانی در دوره‌ای تهیه شد که به دلیل انتخابات آمریکا و تصمیم مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، بی‌ثباتی‌های سیاسی در دنیا رشد کرده بود. این بی‌ثباتی‌ها بعد از تصمیم‌گیری‌های اخیر دونالد ترامپ در آمریکا بیشتر هم شد در حالی که دولت‌های قبلی تلاش می‌کردند تاثیر بی‌ثباتی در دنیای سیاست را روی اقتصاد دنیا کمرنگ کنند ولی به نظر می‌رسد سال‌های آتی ما شاهد تاثیر هر چه بیشتر مسائل سیاسی در بحران‌های اقتصادی باشیم. در سال جاری هم چالش‌های سیاسی و اقتصادی زمینه‌ساز بی‌ثباتی در دنیا خواهد بود ولی تغییرات سریع تکنولوژی عامل دیگری است که می‌تواند بحران‌های بزرگی را در دنیا به وجود آورد. در مورد تغییرات تکنولوژی و ضرورت آموزش مجدد نیروی کار برای متناسب شدن توانایی‌های آنها با نیازهای تازه بازار کار سخنان زیادی مطرح شده است ولی به نظر می‌رسد این چالش هنوز هم در دنیا وجود دارد. طی 10 سال گذشته همواره ضعف‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی زمینه‌ساز افزایش بحران در دنیا بود ولی تنها عوامل بی‌ثبات‌کننده را نمی‌توان مسائلی دانست که در سال‌های اخیر در فضای سیاسی کشورها ایجاد شده است بلکه روندهای بلندمدتی از قبیل تداوم نابرابری و تشدید جهت‌گیری‌های قطبی در فضای سیاسی هم از عوامل ریسک‌زا هستند.
طبق گزارش منتشرشده از سوی مجمع جهانی اقتصاد دنیا در حال گذر از عرصه‌های پیچیده زیادی است که از جمله آنها می‌توان به گذر از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی به سمت اقتصاد بدون کربن اشاره کرد. از طرف دیگر تغییرات سریع تکنولوژی و تاثیر زیاد این تحولات تکنولوژیک در رشد اقتصادی و صنعتی در دنیا هم مساله‌ای است که زمینه‌ساز افزایش ریسک می‌شود. اصلی‌ترین چالش‌های دنیا در سال ۲۰۱۷ را می‌توان به پنج دسته مهم تقسیم کرد. احیای رشد اقتصادی در دنیا و خارج کردن اقتصاد از رکود، اصلاح بازار سرمایه، مواجهه با اهمیت هویت و اجتماع در کشورهای مختلف، مدیریت تغییرات تکنولوژیک، حمایت و تقویت سیستم‌های اقتصادی و ایجاد فضای مشارکتی در اقتصاد و در نهایت تلاش بیشتر برای حمایت از محیط زیست و مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی. اما باید در نظر داشت که عوامل اجتماعی هم در تشدید بحران‌های سال جاری بسیار تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال تغییر روندهای سیاسی که دموکراسی در دنیای غرب را تهدید می‌کند زمینه‌ساز بحران‌های بزرگی در دنیای امروز خواهد شد. چالش دیگر دنیای امروز تغییرات دموگرافیک و افزایش متوسط سن مردم در دنیاست که نیاز به داشتن سیستم‌های تامین اجتماعی کارآمدتر را بیشتر کرده است. بدون داشتن این سیستم‌های کارآمد نمی‌توان شاهد ثبات و آرامش در فضای اقتصادی و اجتماعی آینده بود. در حالت کلی می‌توان گفت ریسک‌هایی که در سال جاری دنیا را تهدید می‌کند در پنج دسته قرار دارند که عبارتند از: ریسک‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، ژئوپولتیک، اجتماعی و تکنولوژیک و هر یک از اینها ابعاد مختلفی دارند که در تشریح این گزارش به‌طور کامل به آنها پرداخته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها