شناسه خبر : 16268 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کدام کشورها مثل ایران عیدی می‌دهند؟

رویای کارگر، کابوس کارفرما

خیلی وقت‌ها هیچ حسی بهتر از بخشندگی نیست؛ اگر شک دارید می‌توانید این را از کارمندان و کارگرانی که بی‌صبرانه منتظر دریافت پاداش آخر سال خود هستند بپرسید. پاداش و عیدی آخر سال یکی از بهترین شیوه‌های نشان دادن حسن توجه و قدردانی کارفرمایان نسبت به کارمندان و کارگران آنهاست.

ترجمه: محسن عارفی

خیلی وقت‌ها هیچ حسی بهتر از بخشندگی نیست؛ اگر شک دارید می‌توانید این را از کارمندان و کارگرانی که بی‌صبرانه منتظر دریافت پاداش آخر سال خود هستند بپرسید. پاداش و عیدی آخر سال یکی از بهترین شیوه‌های نشان دادن حسن توجه و قدردانی کارفرمایان نسبت به کارمندان و کارگران آنهاست. شاید ازنظر شما دادن این پاداش نباید فرآیند دشواری باشد، درست است؟ اگر کارفرمای شما سال کاری موفق و خوبی را پشت سر گذاشته باشد پس احتمال اینکه در پایان سال پاداش خوبی عاید شما بشود زیاد است. به‌همین راحتی. اما این درست همان چیزی است که باعث اشتباه صاحبان بسیاری از مشاغل می‌شود. چراکه این‌کار مستلزم تفکر صحیح است و باید با دقت بسیار انجام شود. در بسیاری از کشورهای جهان مساله پرداخت پاداش آخر سال در قانون کار لحاظ شده است و هرکشوری از فرمول خاصی برای پرداخت آن استفاده می‌کند. اما درهرصورت، پرداخت پاداش آخر سال باید با دقت بسیار انجام شود، زیرا پرداخت اشتباه، پیام اشتباهی به‌دنبال خواهد داشت. همچنین یکی از مهم‌ترین شرایط پرداخت عیدی و پاداش پایان سال «عادلانه» بودن آن است، چون این پاداش پرداخت می‌شود تا ضمن نشان دادن حسن نیت و وفاداری کمپانی یا اداره مورد نظر، کارمندان و کارگران را به شروع سال کاری موفق‌تر و با‌انگیزه‌تر، ترغیب و تشویق کند.

پرداختن یا نپرداختن عیدی، مساله این است
سوال اصلی اینجاست که آیا پاداش پایان سال باید پرداخت شود یا نه؟ اصلاً این پاداش‌ها به چه نحو یا به چه میزانی باید پرداخت شوند؟ روزهای پایانی سال، روزهایی است که توقعات کارگران و کارمندان در بالاترین سطح خود قرار دارد و شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره این رسم دیرینه و سنتی به اوج خود می‌رسد. در بسیاری از کشورها میزان پاداش پایان سال معمولاً معادل 30 تا 40 درصد حقوق سالانه کارگران و کارمندان است. پیچیدگی پرداخت پاداش برای مدیران و کارفرمایان بسیار بیشتر است، چون ضمن اینکه باید تصمیم عادلانه و صحیحی درباره نحوه پرداخت پاداش کارکنان خود داشته باشند، اعتراضات احتمالی آنها را نیز به حداقل برسانند. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که پرداخت این پاداش‌ها به همان اندازه که موافق دارد، مخالفانی نیز دارد و همچنان اختلاف‌نظرهای بسیاری مبنی بر اینکه پرداخت پاداش پایان سال ابزار تشویقی محسوب می‌شود یا خیر، وجود دارد. به‌خاطر داشته باشید، مدیریت یک مجموعه عرصه نبرد برای کسب محبوبیت نیست بلکه عرصه نشان دادن توانایی و تصمیمات صحیح است. برای اینکه پاداش‌ها موثر باشند، باید درخور، معقول و مبتنی با ارزش‌های فرهنگی و گره‌خورده با برخی معیارها باشند. بنابراین مساله اصلی دادن یا ندادن پاداش و عیدی آخر سال نیست بلکه مهم نحوه پرداخت آن است.

بهترین شیوه‌های پرداخت پاداش آخر سال کدامند؟
با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاضر جهان، بسیاری از مشاغل نسبت به پرداخت پاداش پایان سال کارمندان و کارگران خود بسیار حساس‌تر شده‌اند. با این‌حال، بی‌ثباتی‌های مالی اخیر دلیل محکم‌تری است که به آنها گوشزد می‌کند تلاش خود را بیشتر کنند. پاداش پایان سال در شرایط دشوار اقتصادی امروز مانند طلا ارزش دارد اما وقتی حرف از پرداخت پاداش می‌آید، بسیاری از کارفرمایان حاضر نیستند به مقررات قانونی در این زمینه تن بدهند. به‌عنوان مثال، وزارت کار آمریکا از این پاداش‌ها با عنوان یک توافق میان کارگر و کارفرما یاد می‌کند. لذا با این پاداش‌ها منصفانه و برابر با قانون کار رفتار نمی‌شود. علاوه‌ بر این، اداره مالیات فدرال آمریکا این انعطاف را به کارفرمایان داده تا از میان پرداخت یک نرخ ثابت یا استفاده از شیوه‌های مختلف، یک روش را برای پرداخت پاداش پایان سال کارگران خود انتخاب کنند. بدین ترتیب می‌توان سه شیوه را برای پرداخت این پاداش‌ها در نظر گرفت که عبارتند از:
پاداش طول مدت خدمت: بنابر اعلام اداره آمار کار آمریکا، افراد 35‌ساله و جوان‌تر، هر 18 ماه یک‌بار شغل خود را عوض می‌کنند و در گروه‌های سنی دیگر این اتفاق در سه سال رخ می‌دهد. این مساله باعث شده برخی کمپانی‌ها برای حفظ کارکنان خود اقدام به پرداخت برخی مشوق‌ها کنند. به‌عنوان مثال، یک کمپانی خصوصی خدمات آمبولانس در آمریکا، در صورتی که کارمندان آنها پنج سال برای آنها خدمت کنند، به آنها بیش از پنج هزار دلار پاداش می‌دهند. پاداش غیرعملکردی: برخی صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند پاداش سالانه را به‌عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن حسن نیت و قدردانی خود از انجام یک کار گروهی، به میزان یکسان به همه پرداخت کنند. بنابراین می‌توان درصدی از حقوق کارکنان و کارمندان را برای پاداش آنها در نظر گرفت (البته برای کارمندانی که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند مبلغ بالاتری خواهد شد) یا اینکه یک مبلغ ثابت را برای پاداش کارکنان در نظر گرفت. در صورتی که بودجه کارفرمایان کفاف پرداخت پاداش همه کارکنان آنها را ندهد، می‌توانند با اهدای سبدهای کالایی، کارت یا بن‌های خرید کالا یا سوخت یا بلیت استفاده از امکانات تفریحی-رفاهی، این کمبود را جبران کنند. با حصول اطمینان از اهدای پاداش برابر میان تمام کارکنان می‌توان از بروز هرگونه احساس منفی درمیان آنها جلوگیری کرد. پاداش عملکرد: بسیاری از صاحبان مشاغل پرداخت پاداش برمبنای عملکرد کارکنان خود را ترجیح می‌دهند. امروز بسیاری از کارفرمایان در ابتدای سال یک چارچوب هدف را برای نیروهای خود ترسیم می‌کنند که درصورت دستیابی به آن، درپایان سال پاداش مرتبط با دستیابی به این اهداف به آنها پرداخت خواهد شد. این مساله کارمندان را ترغیب و تشویق می‌کند تا تمام تلاش خود را در انجام کارشان به‌کار گیرند که این‌کار در نهایت به موفقیت کلی مشاغل می‌انجامد.

کارمندان کدام کشورها در انتظار دریافت پاداش بیشتری هستند؟
در مطالعاتی که روی میزان پرداخت پاداش پایان سال در 34 کشور جهان انجام گرفت، در سال 2014 میلادی، کارگران آمریکای لاتین با 77 و کارگران آسیایی با 73 درصد بالاترین پاداش پایان سال را دریافت کرده‌اند.
در این مطالعه مالزی جزو پنج کشوری قرار دارد که کارمندان آن در انتظار افزایش قابل توجه در میزان پرداخت پاداش پایان سال خود هستند. اما این خوش‌بینی ازسوی کارفرمایان این کشور مشاهده نمی‌شود. آنها از کارمندان و کارگران می‌خواهند واقع‌بین باشند زیرا کمپانی‌های این کشور تمایل ندارند به دلیل شرایط نا‌متعادل اقتصادی، هزینه بیشتری در این‌زمینه بپردازند. بنابر نظرسنجی‌های موسسه‌ای در مالزی در بین 34 کشور مورد مطالعه، پس از هند، آرژانتین و مکزیک، در رده چهارم بیشترین انتظارات از افزایش پاداش پایان سال قرار دارد. بنابر این مطالعه، 84 درصد از کارگران و کارمندان مالزیایی توقع دارند حقوق و عیدی آنها امسال در راستای میانگین جهانی یعنی 50 درصد، افزایش یابد. همچنین ازنظر انتظار پرداخت پاداش، مالزی پس از کشورهای چین و مکزیک در رده سوم جهان قرار دارد. این درحالی است که کارفرمایان آب پاکی را روی دست کارگران و کارمندان ریخته و می‌گویند بسیاری از کمپانی‌ها به دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی جهان ترجیح می‌دهند به‌جای ولخرجی در پرداخت پاداش و حقوق بالا، به صرفه‌جویی روی بیاورند. مسوولان این کشور می‌گویند: میزان تولید مالزی از کشورهای دیگر منطقه بسیار پایین‌تر است. مثلاً میزان تولید ژاپن و کره‌ جنوبی، هفت برابر مالزی است. آنها می‌گویند نیروی کاری ماهر در این کشور تنها 28 درصد است و کارمندان و کارگران در صورتی که توقع افزایش پاداش و درآمد دارند باید نخست مهارت خود را تقویت کنند.

پرداخت پاداش پایان سال در کشورهای توسعه‌یافته
پرداخت پاداش پایان سال در قانون کار بسیاری از کشورهای جهان پیش‌بینی شده و آنها فرمول‌های خاصی را برای محاسبه و پرداخت آن تهیه کرده‌اند. به‌عنوان مثال آفریقای جنوبی، در قانون کار خود‌ بندی را به این مساله اختصاص داده‌ است. در این ماده قانونی، برای پرداخت پاداش دو تبصره در نظر گرفته شده که شامل موارد ذیل می‌شود. اما در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آلمان نیز پرداخت پاداش پایان سال مطابق با قرارداد منعقد‌شده میان کارگر و کارفرما انجام می‌شود که این قرارداد نیز طبق چارچوب‌های معین و توافقات کمپانی با شوراهای کارگری تنظیم می‌شوند. بنابراین، دادگاه فدرال اداره کار آمریکا به کارفرمایان هشدار داده تا نسبت به تنظیم بندهای مرتبط با پرداخت پاداش در قرارداد کاملاً محتاطانه عمل کنند. در ماه نوامبر 2013 میلادی، دادگاه فدرال اداره کار آلمان قانون پرداخت پاداش کریسمس را اصلاح کرده و منوط بودن پرداخت این پاداش را به طی کامل قرارداد ملغی کرد. بدین ترتیب، در صورتی که قرارداد کاری در هر زمانی از سال لغو شود، کارفرما موظف به پرداخت پاداش پایان سال کارگر است. درپایان باید گفت، پرداخت پاداش پایان سال مانند شمشیری دولبه است که از یک سو برای کارگران و کارمندان لذت‌بخش است و از سوی دیگر برای کارفرما تعهدات مالی به‌همراه دارد. فارغ از اینکه پرداخت پاداش‌های پایان سال طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد، اما نکته حائز اهمیت در نحوه مدیریت و پرداخت این پاداش‌هاست تا حداکثر کارایی را برای طرفین داشته باشد و تنها یک بار مالی اضافی برای کارفرمایان محسوب نشود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها