شناسه خبر : 16237 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به درون آتش حمله کنید، نه اینکه از آن بگریزید

مگ جنگ را آغاز می‌کند

برای آنکه عملکرد مگ ویتمن مدیرعامل فعلی هیولت پاکارد و مدیر‌عامل پیشین eBay را درک کنیم، ابتدا باید ببینیم که او ۲۶ سال پیش چه کرده است.

مگ جنگ را آغاز می‌کند
برای آنکه عملکرد مگ ویتمن مدیرعامل فعلی هیولت پاکارد و مدیر‌عامل پیشین eBay را درک کنیم، ابتدا باید ببینیم که او ۲۶ سال پیش چه کرده است. او ۲۶ سال پیش در شرکت مشاوره بین (Bain) به عنوان یک تازه‌کار استخدام شده بود و در آن دوره زیر نظر تام تیرنی باهوش و سلطه‌طلب کار می‌کرد. یک روز صبح او به دفتر تام رفت و از او پرسید آیا دوست دارد نظر کارمندانش را درباره سبک مدیریتی‌اش بداند؟ تام سرش را به نشانه عدم رضایت تکان داد. اما مگ ویتمن در آن لحظه یک ماژیک برداشت و روی تخته‌ای که در اتاق بود یک جاده‌صاف‌کن بزرگ کشید و به تام گفت او مثل یک جاده‌صاف‌کن است پس تنها به کارکنان فشار می‌آورد و اجازه نمی‌دهد کارکنان به همراه رهبری سازمان سبک خوب مدیریتی را به وجود آورند و با آن هماهنگ شوند. آن هنگام تام به شدت با مگ برخورد کرد اما بعد از آن به صحبت‌های او فکر کرد و نتیجه‌اش این شد که سبک مدیریت خود را تعدیل کرد و باعث شد کل شرکت «بین» از این عملکرد مگ سود ببرند. تام درباره این برخورد می‌گوید: «چیزی که او به من گفت یک هدیه بود و هرچند که بازخوردی که به من داد بسیار منفی و نا‌پخته به نظر می‌رسید، این کار او باعث شد من مگ را بیشتر دوست داشته باشم.»

پس از این مقدمه بهتر است به سال گذشته برگردیم، درست زمانی که مباحثات و مجادلات هیات مدیره hp باعث شد مگ ویتمن به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شود. او در واقع وارد یک شرکت به هم ریخته و سراپا مشکل شده بود. سهام hp در سال قبل بیش از ۴۲ درصد سقوط کرده بود و حاشیه سود این شرکت به 5/2 درصد رسیده بود. رقیب سنتی hp یعنی Dell در حال تصاحب بازار سرورها بود و به نظر می‌رسید که hp کاری برای متوقف کردن این روند نمی‌تواند انجام دهد. حتی سفارش ۳۵۰میلیون‌دلاری مایکروسافت برای سرورهای وب‌سایت بینگ را نیز در آوریل ۲۰۱۲ با وجود تلاش hp، دل به دست آورد و این مناقصه نیز مانند چهار مناقصه پیشین که مایکروسافت برای بینگ برگزار کرده بود به دل رسید.
ویتمن پس از شکست در مناقصه مایکروسافت بیکار ننشست و با این شرکت تماس گرفت و در تماس با استیو بالمر از او خواست که بگوید چرا hp این قرارداد را از دست داده‌ و در چه حوزه‌هایی ضعف از خود نشان داده که باعث شده دل این قرارداد را ببرد و خاطر‌نشان کرد می‌خواهد ضعف‌های hp را مرتفع کند تا اینکه در مناقصه بعدی با قدرت بیشتری حضور داشته باشد. در مدت زمان کوتاهی یک گزارش طولانی از مایکروسافت برای hp ارسال شد که در آن 9 دلیلی که hp این قرارداد را از دست داده بود به تشریح آورده شده بود و در آن زمان یکی از مدیران مایکروسافت بیان داشت که حتی اگر hp قیمتی پایین‌تر از دل نیز برای خدمات خود ارائه می‌کرد، باز هم نمی‌توانست این قرارداد را به دست آورد.
این گزارش برای ویتمن یک توهین و یا یک نامه تحقیرآمیز نبود، بلکه او از این نامه به عنوان یک طرح برای اصلاحات و به قول خودش جنگ استفاده کرد. او یک گروه جنگی متشکل از تعدادی از مدیران سطح بالا و خلاق این شرکت به وجود آورد. گروهی متشکل از دیو دوناتلی رئیس عملیاتی کامپیوتر‌های شرکتی، جان هینشاو رئیس عملیاتی شرکت و تونی پرافیت رئیس بخش پشتیبانی این شرکت. وظیفه این گروه این بود که مشخص کنند hp چگونه می‌تواند رقابت‌پذیرتر باشد. این گروه سعی کرد بتواند با عملکرد دل مقایسه شود و بتواند نقاط قوت این شرکت را به دست بیاورد و نیز اینکه باگ‌های نرم‌افزاری را در ظرف دو روز مرتفع کند. برنامه این گروه پیش رفت و باعث شد تا تابستان همان سال، hp چهره مشتری‌پسندتری به دست بیاورد و این موضوع وقتی خود را بیشتر نشان داد که hp توانست قرارداد 530 میلیون دلاری مایکروسافت بینگ را در ژانویه سال بعد به دست بیاورد و دل را که به صورت سنتی برنده این مناقصه می‌شد، کنار بزند.
مگ ویتمن مدیری بود که hp لازم داشت بی‌پروا، خوش‌مشرب و بسیار سختکوش. او مدیری تصمیم‌گیر است اما بدون اینکه باعث به وجود آمدن مشکل در سازمان شود و بدون استفاده زیاد از قدرت خود به خوبی می‌تواند دیگران را قانع کند. او یک تیم‌ساز قوی است و می‌داند حل تعداد زیادی مشکل کوچک به مراتب بهتر از سعی در یک حرکت انقلابی و امید به یک معجزه است. مارک اندریسن یکی از مدیران hp و یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ دره سیلیکون معتقد است مگ ویتمن بهترین مدیرعاملی است که hp از زمان بنیانگذاران خود تاکنون به خود دیده است.
اما بازسازی بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا با بیش از 120 میلیارد دلار درآمد سالانه و بیش از ۳۳۰ هزار کارمند حرکتی بسیار بزرگ است. این شرکت در ۱۵ سال گذشته بیش از ۷۰ شرکت دیگر را خریداری کرده بود و کنترل این شرکت‌ها برای مدیریت عالی این شرکت بسیار سخت بود و در واقع hp به جای اینکه در ۱۵ سال گذشته به سمت جلو و پیشرفت حرکت کند، با حرکت‌های غیر‌منطقی و بعضاً احساسی در مسیری وارونه حرکت کرده بود. در هفت فصل پیشین سود این شرکت مرتباً کاهش پیدا کرده بود و بازگشت سرمایه در پنج سال گذشته به زیر هفت درصد رسیده بود (می‌توان این عدد را با رقبای hp نیز مقایسه کرد، IBM در مدت مشابه ۲۹ درصد و دل با وجود مشکلات زیادش ۲۴ درصد بازگشت سرمایه را ثبت کرده بود.) البته هنگامی که ویتمن سکانداری این شرکت را به دست گرفت، hp هنوز سودآور بود اما وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رفت که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی hp گفته بود اگر وضعیت به گونه فعلی پیش رود، سود شرکت به زودی به صفر خواهد رسید.
شاید به نظر برسد که وضعیت hp بسیار خطیر بود و شاید ویتمن با شک و تردید پیشنهاد هیات مدیره را پذیرفت، اما ویتمن یک جمله معروف دارد و آن این است که «مشکلات خوبند، البته تا زمانی که به سرعت آنها را حل کنیم». امروزه پوسترهای زیادی بر در و دیوار این شرکت خود‌نمایی می‌کنند که جمله مورد علاقه ویتمن بر آن نقش بسته است: «از آتش نگریزید، بلکه به آن حمله کنید» (Run to the fire, don't hide from it). هوارد شولتز مدیرعامل گروه استارباکس و یکی از دوستان قدیمی مگ ویتمن که او را از مدیریتش در eBay می‌شناسد معتقد است ویتمن کسی است که دوست دارد وارد کارهای سخت و چالش‌برانگیز شود.
هنگامی که 20 ماه پیش ویتمن مدیر‌عامل hp شد، چند ماه قبل در رقابت‌های انتخاباتی فرمانداری ایالت کالیفرنیا شکست ‌خورده بود و این شکست باعث شد وارد شرکتی شود که چهار مدیرعامل پیشین خود را با وضعیت‌های ناخوشایندی اخراج کرده بود. در سال 1999 لیو پلت مدیرعاملی که از درون این شرکت انتخاب شده بود نتوانست خواسته‌های هیات مدیره را برآورده کند. بازاریاب کاریزماتیک یعنی کارلی فیورینا نیز نتوانست در سال ۲۰۰۵ اهداف درآمدی شرکت را برآورده سازد. مارک هرد مدیر موفق و کارآفرین معروف نیز به دلیل رسوایی‌ای که در سال ۲۰۱۰ به وجود آمد مجبور شد hp را ترک کند (البته او به سرعت جذب شرکت دوست قدیمی خود لری الیسون یعنی اوراکل شد و هم‌اکنون پس از الیسون نفر دوم این شرکت است). لئو اپوتکر اروپایی که پیش از ویتمن مدیرعامل hp بود نیز به دلیل ارتباط محدود با هیات مدیره و تصمیمات بنیادین و غلط استراتژیکی که گرفته بود بیش از ۱۱ ماه در سمت مدیرعاملی دوام نیاورد و hp را با وضعیتی ناخوشایند و سهامی رو به سقوط برای مدیرعامل بعدی به جای گذاشت. در این وضعیت هیچ‌کس در hp نمی‌خواست که یک مدیرعامل دوباره کاملاً از خارج از شرکت وارد شود و باز هم با سعی و خطا سعی در بهبود وضعیت این شرکت داشته باشد. از سوی دیگر مدیرعاملانی که می‌توانستند از درون این شرکت برای این پست انتخاب شوند بسیار محدود بودند. هنگامی که توفان اپوتکر در hp روزهای پایانی خود را می‌گذراند، هیات مدیره متوجه مگ ویتمن به عنوان بهترین جایگزین احتمالی اپوتکر شدند. او سابقه مدیریتی بسیار موفقی در دره سیلیکون داشت و در ژانویه ۲۰۱۱ به عضویت هیات مدیره این شرکت درآمده بود و به خوبی با مشکلاتی که این شرکت پیش رو داشت آشنا بود و بعد از شکستی که در انتخابات فرمانداری کالیفرنیا از جری برون متحمل شده بود آماده بود که یک شغل تمام‌وقت را پذیرد.
اما یک مشکل عدیده وجود داشت: ویتمن علاقه‌ای به پذیرش این شغل نداشت. او به رئیس hp راج گوپتا و اندریسن گفته بود او به اندازه کافی در هیات مدیره، سهام‌های خصوصی‌ و نیز در پست‌های سیاسی مشغولیت دارد و علاقه‌ای به پذیرش یک کار جدید ندارد و در یک جمله گفته بود که به اندازه کافی شرکت‌های مختلف را اداره کرده و نیازی به پذیرش یک شرکت جدید نمی‌بیند. اما هنگامی که در یک جت خصوصی از جلسه eBay بازمی‌گشت اندریسن باز سعی در لابی کردن با او کرد و سعی در قانع کردن به وسیله بیان پیشینه پر‌افتخار hp کرد و روی این موضوع تمرکز کرد که این شرکت در واقع به وجود‌آورنده دره سیلیکون است و یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در رونق اقتصادی کالیفرنیاست و یکی از نمادهای نوآوری و خلاقیت در جهان است. اندریسن درباره این مذاکره می‌گوید: «ناگهان جهت مذاکره از اینکه او شغل را می‌پذیرد یا نه، به اینکه او در سمت مدیرعاملی چه خواهد کرد چرخید و من برق رضایت را در چشمان مگ دیدم. آنجا بود که به خود گفتم ما او را به دست آوردیم.»index:3|width:200|height:|align:left
صنعت تکنولوژی صنعتی بسیار بی‌رحم است و این موضوع را ویتمن به خوبی می‌دانست. در این صنعت معمولاً شانس دومی به شرکت‌ها داده نمی‌شود و اشتباه اول باعث نابودی شرکت خواهد شد. این موضوع دو استثنا دارد، یکی استیو جابز و اپل و دیگری لو ترسنر و تغییرات IBM و ویتمن به خوبی با این مشکلات آشنا بود. ویتمن در یک جمله مقایسه‌ای می‌گوید: «استیو جابز نابغه کسب‌و‌کار در دوران ما بود و برای هر کسی سخت است که بتواند به روش او کار کند.» این جمله ویتمن نشان داد که در آینده hp محصولات معجزه‌آسایی همچون آیفون و آی‌پد نمی‌بیند اما ممکن است عملکردی همچون عملکرد استیو جابز در آینده از این شرکت ببینیم.
ویتمن اولین جلسه خود را با هیات مدیره شرکت در اکتبر ۲۰۱۱ داشت. او در این جلسه گفت نیاز به قدرت زیادی برای حل مشکلات hp دارد. او در اولین قدم تصمیم اپوتکر مبنی بر فروش بخش تولید PC این شرکت را ملغی کرد و بیان داشت می‌توان با تمرکز بر بازارهای در حال رشد و تبلت‌ها و دیگر وسایل قابل حمل دوباره این بخش را به سود‌آوری قابل توجهی رساند. از سوی دیگر او عملکرد اپوتکر برای خرید شرکت نرم‌افزاری انگلیسی آتونومی به قیمت ۱۱ میلیارد دلار را تایید کرد. او برای آنکه کنترل شرکت را ساده کند، hp را به دو بخش اساسی تقسیم کرد. یک گروه به رهبری فروشگاه دوناتلی که سخت‌افزارهای شرکتی همچون سرور، NAS و خدمات شبکه‌ای ارائه می‌کرد که در سه‌ماهه اخیر بیش از ۴۳ درصد از سود عملیاتی را به دست آورد. از نظر تئوری تمامی قطعات سخت‌افزاری بایستی به وسیله نرم‌افزار و خدمات پس از فروش به فروش و سودآوری برسند، اما بزرگ‌ترین اشتباه ویتمن نگه داشتن آتونومی بود که نتوانست این وظیفه را انجام دهد و با وجود اینکه hp برای این خرید بیش از 19 میلیارد دلار هزینه کرد، اما سودی بیش از هفت درصد نصیب این شرکت نشد.
بخش بعدی که ویتمن به وجود آورد، با فروش پرینتر، PC، لپ‌تاپ و تجهیزات قابل حمل درگیر بود و بیشتر مشتریان این بخش مصرف‌کنندگان در تمام دنیا بودند. در این زمان متاسفانه ویتمن دیگر نمی‌توانست تنها بر فروش پرینتر تکیه کند (این موضوع را در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۰۲ پرینترها بیش از 104 درصد از سود عملیاتی hp را به وجود می‌آوردند چرا که دیگر بخش‌ها همه زیان می‌کردند اما در سال ۲۰۱۰ این میزان به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده بود). در این سال‌ها سرویس‌هایی همچون فیس‌بوک، گوگل و دراپ‌باکس نیاز مبرم به پرینت را کاهش داده‌اند و این باعث کاهش فروش پرینتر و محصولات وابسته به آن از سمت hp شده است.
ویتمن برای آنکه هر دو کسب ‌و ‌کار hp را رونق بخشد، روی بخش فروش این شرکت تمرکز کرد. او متوجه شد که ۲۰ هزار کارمند فروش این شرکت کارایی خود را به طور متوسط در یک مقیاس یک تا صد، هفت ارزش‌گذاری کردند و از سوی دیگر سرعت پیشنهاد قیمتی از سوی hp برای یک سفارش پیچیده بیش از سه هفته طول می‌کشید در حالی که دیگر رقبا می‌توانستند ظرف مدت بسیار کمتری این سفارش‌ها را انجام دهند و این تفاوت زمانی باعث می‌شد که مشتریان فرصت بیشتری داشته باشند، به شرکت‌های رقیب سر بزنند و یا حتی قرارداد خرید خود را با شرکت دیگری منعقد کنند. اینجا بود که مدیر عملیاتی شرکت به ویتمن پیشنهاد کرد به جای استفاده از ابزار کهنه و کند اوراکل از محصول باکیفیت salesforce.com استفاده کنند و این پیشنهاد با موافقت ویتمن
رو به رو شد و نتیجتاً این تغییر رویه باعث شد که سرعت عمل hp در پاسخ به سفارش‌ها ۷۵ درصد بیشتر شود و این تغییر عملکرد باعث شد کیفیت عملکرد داخلی از دید کارمندان تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند و مشتریان نیز از عملکرد شرکت رضایت بسیار بالاتری به دست بیاورند.
همزمان با این تغییرات عملکرد، مشتریان hp نیاز داشتند که مطمئن شوند hp دقیقاً می‌داند که آنها چه می‌خواهند. این مشکل چنان خود را در hp نشان می‌داد که در پایان دوران اپوتکر رئیس بخش اطلاعاتی British Petroleum)BP) درباره وضعیت hp گفته بود که به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف این شرکت چندان با یکدیگر پیوسته نیستند. به همین دلیل ویتمن شروع به سفرهای طولانی و زیاد به نقاط مختلف برای سرکشی به قسمت‌های مختلف این شرکت کرد. او در سال گذشته بیش از ۳۰۵ ملاقات رودررو با مشتریان و یا شرکای فروش شرکت و ۴۲ ملاقات با گروه‌های کوچک داشته است. نگاهی به برنامه ۶۰ روز گذشته او نشان می‌دهد که به مونیخ، لندن، برزیل، هند، نیویورک و بنتونویل مرکز وال‌مارت سفر کرده است. کریس کیس رئیس شرکت سکوئل دیتا سیستمز در تگزاس می‌گوید: «ویتمن بیش از همه مدیرعامل‌های پیشین hp خود را در دسترس مشتریانش قرار می‌دهد.» جیم فورتنر یکی از دست‌اندرکاران بخش IT در پروکتر اند گمبل می‌گوید سال گذشته درباره بخشPC شرکت مفصلاً با ویتمن بحث کردم چرا که شرکت ما خرید PC زیادی دارد و برایش خدمات به موقع و درست بسیار مهم است. از سوی دیگر یکی از مدیران BP بیان می‌دارد که زمانی که مشکلی برای یکی از نرم‌افزارهای hp در شرکت به وجود آمده بود ویتمن در لندن بود و پس از صحبت درباره این مشکل او شخصاً با این موضوع درگیر شد و پس از تماس‌های متعدد با بخش‌های مختلف شرکت، مشکل ما را حل کرد و امروز دیگر مشکلی در اجرای این پروژه در BP وجود ندارد.
یکی از مشخصه‌های ویتمن، علاقه او به تصاویر گرافیکی است که خود را از زمان حضورش در بین نشان داده است. مثلاً هنگامی که من از او پرسیدم برنامه‌ات برای آینده hp چیست با یک قلم و کاغذ نموداری از فروش فعلی محصولات مختلف hp کشید و گفت: «زمانی باید محصول جدید وارد بازار شود که فروش محصولات فعلی همچنان رو به رشد است و اگر محصول جدید هنگام رکود محصولات فعلی به بازار عرضه شود، مشکلی از مشکلات شرکت حل نخواهد شد.» و در این هنگام قسمتی طولانی از عملکرد نزولی شرکت را نشان داد و گفت به دلیل این عملکرد ضعیف ما باید بسیار مراقب استراتژی‌های خود باشیم، چرا که اکنون ارزش سهام بسیار پایین است، فروش جذاب نیست و سعی می‌کنیم بدهی 8/5 میلیارد دلاری خود را تسویه کنیم پس نمی‌توانیم با عملکردهایی همچون خرید شرکت‌های دیگر مشکلات خود را سامان بخشیم. پس به نظر می‌رسد ویتمن می‌خواهد با داشته‌های باارزش hp همچون سرور‌های کوچک و کارای مونشات، ابزارهای ذخیره‌سازی 3PAR که هم کارایی بالایی دارند و هم به سادگی و بدون افزایش قیمت زیاد تغییر حجم می‌دهند و نیز پرینترهای جوهرافشان کم‌قیمت جدید سودآوری را به این شرکت باز گرداند. البته بازار تبلت‌ها هم بازاری است که hp دستی در آن داشته است اما بیشتر شبیه یک آزمایش و خطا روی آن کار کرده و هیچ گاه نتوانسته محصولی جذاب روانه بازار کند. اما در فوریه امسال یک تبلت هفت اینچی ۱۶۹ دلاری به بازار عرضه کرد که ۳۰ دلار از رقبایش یعنی کیندل فایر و نکسوس7 ارزان‌تر بود و مورد توجه کارشناسان نیز قرار گرفت.
مشکلات hp در بازار سرورها نیز وجود دارد، چرا که از اوایل دهه ۹۰ سرورهای hp همیشه بر پایه محصولات اینتل ساخته می‌شدند، اما بزرگان تکنولوژی در سال‌های اخیر ترجیح می‌دهند بر اساس نیاز خود سرورهایشان را برپا کنند تا بازدهی را بالا ببرند و از سوی دیگر مشتریان سرورهای مونشات نیز بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های انرژی هستند که نیاز به سرورهای انعطاف‌پذیرتری دارند اما آنها مشتریان عمده سرور نیستند. این‌گونه است که عملاً شرکت‌های اصلی خریدار سرور همچون گوگل و راکسپیس دیگر علاقه‌ای به سرورهای hp نشان نمی‌دهند و این شرکت مشتریانی عمده را از دست داده است. مدیران عامل پیشین سعی داشتند با تبلیغات زیاد توجه زیادی را به برند hp معطوف کنند، اما از زمانی که ویتمن به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد، شعار خود را «کاری کنید تا تاثیرگذار باشید» انتخاب کرد تا همه کارمندان و مشتریان hp روح اصلی این شرکت مبنی بر مفید بودن و تاثیرگذار بودن را حس کنند و جهت‌گیری به جای آنکه بر برند hp باشد بیشتر بر کارایی و عملکرد محصولات این شرکت تمرکز کند. او می‌گوید: «به اپل، زارلی و پت نگاه کنید. هنگامی که برای اولین بار به اینترنت آمدم هیچ چیز زیبا نبود، اما امروزه همه چیز زیباست. امروزه طراحی یکی از صفت‌های بارز است و ما باید از این قابلیت استفاده کنیم.» به همین دلیل امروز ویتمن معاونی دارد که مسوول بخش طراحی در این شرکت است و تیمی ۴۰ نفره از طراحان حرفه‌ای با سابقه کار در شرکت‌هایی همچون BMW، نوکیا و فراگ دیزاین در آن حضور دارند و عملکرد این تیم باعث شده است محصولات hp به مراتب از گذشته زیباتر باشند. اما عملکرد سختگیرانه و عملاً دست به آچار او که بیشتر خود را در eBay نشان می‌داد، هنگامی که مشکلاتی در شرکت به وجود می‌آید باز هم خود را نشان می‌دهند. مثلاً هنگامی که تیم چاپ hp برای عملکرد ضعیف خود نتوانستند توضیحی قانع‌کننده ارائه کنند، او به سرعت برای آنها جلسات طولانی توفان فکری برگزار کرد و به شدت به آنها برای رسیدن به یک راه‌حل درست و یافتن دلیل عملکرد ضعیف فشار آورد. او سعی کرد در این جلسه سنگین عادت‌های نادرست تیم چاپ همچون استفاده بیش از حد از تخفیفات را کاهش دهد و پس از این جلسه محدودیتی برای تخفیفات برقرار کرد و رئیسی جدید برای این بخش قرار داد تا تصمیمات جدید را به خوبی اجرا کند. این عملکرد در درگیری زیاد ویتمن با تیم مدیریت قبلی آتونومی نیز دیده شد. در پی شکایت سهامداران hp از این شرکت در نوامبر سال گذشته hp 8/8 میلیارد دلار به خاطر این خرید جریمه شد و محکوم به حساب‌سازی‌های جدی در هنگام خرید آتونومی شد. مایکل لینچ بنیانگذار آتونومی این اتهام را به شدت رد کرد و اعلام کرد اختلاف حساب‌های به وجود آمده به خاطر ضعف عملکرد hp در خرید جدیدش است. مجادلاتی که میان hp و آتونومی بر سر این مساله به وجود آمد باعث شد آتونومی مدت‌ها در صدر اخبار قرار بگیرد و hp فشار زیادی به مسوولان در آمریکا و انگلستان آورد تا ریشه این اختلاف حساب را پیدا کنند. نتیجه این مشکل پیدا شد، اما عملکرد ویتمن در یافتن مشکل باعث شد بیش از 80 درصد از کارکنان hp بیان کنند که اعتماد کامل به خانم ویتمن دارند و این باعث شد که از حیث میزان اعتماد کارکنان خانم ویتمن نزدیک خانم رومتی مدیرعامل IBM و بالاتر از جان چمبرز مدیر‌عامل سیسکو سیستمز قرار گیرد. هر چند ویتمن عملکرد خوبی در مساله آتونومی از خود نشان داد و از زمان در اختیار گرفتن hp ارزش سهام این شرکت را دو برابر کرده است، اما مشکلاتی که این خرید برای hp به وجود آورد تاکنون بیش از سودی بوده است که عاید این شرکت کرده است.
ویتمن مهندس نیست و هیچ پتنتی نیز به نام او ثبت نشده است. او تحصیلکرده اقتصاد در دانشگاه پرینستون و MBA در دانشگاه هاروارد است و بر خلاف سه مدیرعامل پیشین hp همیشه یکی از چهره‌های شناخته‌شده در دره سیلیکون بوده است. اولین حرکتی که او در hp کرد این بود که محل پارک خودرو مدیران و دیگر کارکنان hp را به یکدیگر پیوست و گفت مدیران باید همان‌گونه وارد شرکت شوند که دیگر کارکنان وارد می‌شوند. او دفتر کاری کوچک مثل یک اتاقک برای خود انتخاب کرد و دفتر کار مدیران قبلی را تبدیل به یک اتاق کنفرانس کرد. وقتی وارد اتاق او می‌شوی، در گوشه‌ای یک کلاه آویزان کرده و به دیواری عکسی از مادرش آویخته است. کنار کامپیوتر شخصی‌اش حجم زیادی کتاب قرار داده که روی آنها زندگینامه توماس جفرسون خودنمایی می‌کند. در وسط هم کتاب‌های مدیریتی هستند و در پایین هم کتاب‌های مربوط به موضوعات کامپیوتری. در مسافرت معمولاً به هتل ماریوت می‌رود و یک اتاق معمولی 139دلاری را اجاره می‌کند، با وجود اینکه کل دارایی شخصی او بیش از 9/1 میلیارد دلار است. او معتقد است عملکردش باید دیگران را به گونه‌های مختلف رهبری کند و روش زندگی او یک الگوی جذاب و خوشایند برای دیگران است.
ویتمن کارهای زیادی باید انجام دهد تا اعتماد سهامداران را به خود جلب کند. او به تازگی به سرمایه‌گذاران و هیات‌مدیره گزارش داده است که بازگشت hp به روزهای اوج یک پروسه پنج‌ساله است و سال ۲۰۱۳ سال تعمیرات و بازسازی در این شرکت است و تا سال ۲۰۱۴ نمی‌توان تضمینی برای رشد شرکت داشت. هنگامی که گزارش سه‌ماهه اول این شرکت کمتر از حد انتظارات بود و باعث شد که تحلیلگران پیش‌بینی خود را کاهش دهند، او از مسیری طولانی سخن گفت که hp برای بازگشت به روزهای اوج در پیش دارد. اگر ویتمن بتواند سایه روزهای ناخوشی را از روی hp کنار بزند، می‌تواند به افزایش دوباره ارزش سهام شرکت امیدوار باشد. پت روسویکی از مدیران hp و مدیر‌عامل پیشین آلکاتل/لوسنت می‌گوید: «مگ و تیمش در حال انجام همه چیزهایی هستند که وعده داده بودند می‌توانند در hp انجام دهند و ما امروز به آنها امیدواریم و اعتماد می‌کنیم.» راج گوپتا دیگر مدیر hp و مدیر‌عامل پیشین رام اند هاس می‌گوید: «تا زمانی که مگ ویتمن با انرژی در راس قدرت شرکت حضور دارد و شرکت نیز در مسیر خوبی پیش می‌رود، هیات مدیره می‌خواهد که او هر چه طولانی‌تر و موثر‌تر در شرکت حضور داشته باشد.» ویتمن علاوه بر انگیزش‌های مالی انگیزه‌های دیگری نیز دارد، او در واقع می‌خواهد میراثی گرانبها از خود به جای بگذارد. او می‌گوید: «این بسیار غرور‌انگیز است که شما بخشی از یک شرکت باشید که تاثیر زیادی هم در دره سیلیکون و هم در کشور آمریکا دارد. این یک شرکت خوب و مستعد است و کارکنانی خوب و مستعد نیز دارد و من فکر می‌کنم ما می‌توانیم این شرکت را از این نقطه‌ای که امروز در آن هست به خوبی بگذرانیم و دوباره hp را به اوج بازگردانیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها