شناسه خبر : 16197 لینک کوتاه

سیصد گالری در تهران این روزها چه می‌کنند؟

هنر ایرانی روی دیوارهای پایتخت

گالری‌های تهران حالا دوباره با آمدن پاییز جان تازه به خود گرفته‌اند. گالری‌داران - ‌بهتر است بگوییم خانم‌های گالری‌دار - از این ماه خودشان را برای برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین حراجی‌ها آماده می‌کنند.

سما بابایی
گالری‌های تهران حالا دوباره با آمدن پاییز جان تازه به خود گرفته‌اند. گالری‌داران-‌بهتر است بگوییم خانم‌های گالری‌دار- از این ماه خودشان را برای برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین حراجی‌ها آماده می‌کنند. هرچند نباید از حق گذشت که همین تابستانی که گذشت هم، گالری‌ها روزهای پررونقی را پشت سر گذاشتند و نزدیک 140 نمایشگاه در همین ماه‌ها برگزار شد. البته که 140 نمایشگاه، به نسبت گالری‌های تهران- می‌دانید لابد که تهران حالا چیزی حدود 300 گالری دارد- رقم خیلی زیادی هم نیست؛ اما با نگاهی دیگر زیاد است؛ چون پیش از این، تابستان جزو فصل‌های تعطیل گالری به شمار می‌رفت. اگر خوشحال‌تان می‌کند، می‌توانیم این خبر را به شما بدهیم که همین روزها، مجوز 10 گالری دیگر هم داده شده و از این پس به گالری‌های تهران اضافه شده‌اند. اما اوایل مهرماه، مصادف با بازگشایی دوباره هنرستان هنرهای تجسمی است و به همین بهانه بزرگداشتی برای «جلیل ضیاءپور» در هنرستان هنرهای تجسمی گرفته شد و تعدادی از آثارش نیز به نمایش گذاشته شد.
اما این هفته نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود. نمایشگاه‌هایی که بخش اعظم آن را جوانان تشکیل می‌دهند و مثل همیشه می‌توان تاثیر اتفاقات روز را در آن مشاهده کرد. این اتفاق خوبی است برای هنرهای تجسمی. باید بیننده حرفه‌ای عرصه هنرهای تجسمی باشید و نمایشگاه‌ها را در چهار، پنج سالِ اخیر دنبال کرده باشید تا متوجه این مساله بشوید. متوجه اینکه فیگورهای عجیب‌وغریب و رنگ‌های تیره‌ای که چند سال قبل می‌دیدیم؛ این روزها به رنگ‌های روشن‌تر و شادتری تبدیل شده‌اند. اما اینجا ایران است و هر روز اتفاقات عجیبی در راه. مثلاً بحران جدید، خشکسالی است. این را هم می‌شود در نمایشگاه‌های ایران مشاهده کرد. نمونه‌اش نمایشگاهی که در گالری «فرامرزی» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 11 تابلو نقاشی با موضوع کویر و خشکسالی به نمایش در‌می‌آید. همه هم از بزرگان هنر نقاشی. مارکو گریگوریان، پرویز کلانتری، ایران درودی، جلال شباهنگی، علی فرامرزی و مصطفی دشتی آثارشان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. اگرچه علی فرامرزی- مدیر گالری- مجبور شده است تا تعدادی از آثار را به صورت امانی از مجموعه‌داران بگیرد. کویر هر روز رو به گسترش است و به همین خاطر است که به عنوان موضوعی تهدیدکننده شناخته می‌شود و طبیعی است که نقاشان نیز به آن توجه دارند. در این نمایشگاه جز دو تابلو مارکو گریگوریان و پرویز کلانتری، همه آثار برای فروش ارائه می‌شود. همچنین به بهانه هفته دفاع مقدس، یک نمایشگاه بزرگ دیگر هم برگزار می‌شود: «بزرگ‌ترین عکس یادگاری دفاع مقدس». در این عکس چهره حدود 700 نفر دیده می‌شود. عکس‌ها در فاصله زمانی هشت، هفت ساله گرفته شده‌اند؛ اما شما این را تشخیص نمی‌دهید؛ تنها چهره تعدادی آدم را می‌بینید که در سمت راست، چپ و وسط تصویر قرار گرفته‌اند، محمد نام دارند و نفر وسط محمد جهان‌آراست.
عکس‌ها پس از کپی در نرم‌افزار فتوشاپ در یک کادر مونتاژ شدند و روی آنها تغییرات لازم ایجاد شد. اما نمایشگاه فرامرزی، تنها نمایشگاهی نیست که این روزها با موضوع طبیعت روی صحنه می‌رود. «سپیده سحر» هم نمایشگاهی با عنوان «باغ پنهان» در گالری اعتماد برپا کرده و نقاشی‌ها و آثار چاپی‌اش را به نمایش گذاشته است. نامش را هم گذاشته «باغ پنهان». این باغ خانه مادری‌اش است. او از گیاهان عکس می‌گیرد و از آثار یک هنرمند عکاس آلمانی به نام کارل بلاسفلد هم استفاده کرده است. ضمن اینکه آثاری را تحت تاثیر «برف‌های کیارستمی» خلق کرده است. شیدا وفایی‌زاده هم در گالری شکوه نمایشگاهی برگزار کرده و 25 اثر آبستره، رئال و فیگوراتیو را به نمایش گذاشته است. دیدن این نمایشگاه اتفاق جالبی است؛‌ می‌توانید از مکان‌ها و مناظر گوناگونی از ایتالیا و پاریس و ایران دیدن کنید. سحر وفایی‌زاده در این نمایشگاه از پالتِ رنگی متفاوتی بهره گرفته است و این بازی با رنگ‌ها را می‌توان روی بوم‌هایش مشاهده کرد. باز هم دلیل برای دیدنِ این نمایشگاه می‌خواهید؟ اینکه اولین نمایشگاه خانم نقاش بعد از 30 سال است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها