شناسه خبر : 16159 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل مسافر به قوانین مدرن‌تری نیاز دارند

تبعیض در اوبر

تحقیقی که به تازگی به طور مشترک از سوی دانشگاه‌های واشنگتن، ام‌آی‌تی و استنفورد انجام شده است، نشان می‌دهد بر اوبر و لیفت، دو اپلیکیشنی که به طور وسیع برای درخواست خودرو و جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود، تبعیض نژادی و جنسیتی شدیدی حکم‌فرماست.

تحقیقی که به تازگی به طور مشترک از سوی دانشگاه‌های واشنگتن، ام‌آی‌تی و استنفورد انجام شده است، نشان می‌دهد بر اوبر و لیفت، دو اپلیکیشنی که به طور وسیع برای درخواست خودرو و جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود، تبعیض نژادی و جنسیتی شدیدی حکم‌فرماست. نتایج این بررسی که شامل 1500 مورد جابه‌جایی در بوستون و سیاتل بوده است نشان می‌دهد مسافران مرد سیاهپوست، برای پیدا کردن راننده‌ای که درخواست جابه‌جایی آنها را بپذیرد، باید بسیار بیشتر از مردان سفیدپوست منتظر بمانند و همچنین احتمال لغو برنامه جابه‌جایی از طرف راننده در حالی که مسافر سیاهپوست باشد بسیار بیشتر از حالتی است که مسافر سفیدپوست باشد. همچنین رانندگانی که از طریق این اپلیکیشن‌ها اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند، معمولاً مسافران زن خود را از مسیرهایی طولانی‌تر که هزینه بیشتری را برای مسافر ایجاد می‌کند به مقصد می‌رسانند در حالی که اگر مسافر مردی تقاضای جابه‌جایی بین همان دو نقطه را داشته باشد معمولاً راننده مسیری ارزان‌تر و نزدیک‌تر را انتخاب خواهد کرد.
در واقع این تبعیض در مورد اپلیکیشن لیفت، به صورت انتظار مسافر وجود دارد. یعنی مسافر سیاهپوستی که می‌خواهد با اپلیکیشن لیفت راننده‌ای را بیابد، مدت زمان بیشتری در حدود دو برابر منتظر خواهد ماند اما در مورد اپلیکیشن اوبر، این تبعیض به صورت لغو برنامه خود را نشان می‌دهد. علت این تفاوت این است که لیفت، به رانندگان خود اجازه می‌دهد تا پیش از پذیرفتن کار، عکس و مشخصات مسافر را ببینند و به همین دلیل آنها به سادگی از پذیرفتن مسافر سیاهپوست امتناع می‌کنند. اما در اوبر، ابتدا فقط مبدأ و مقصد مسافر به راننده نشان داده می‌شود و پس از قبول کار توسط راننده، امکان اطلاع از مشخصات مسافر برای راننده وجود دارد و به همین دلیل رانندگان اوبر بیشتر اقدام به لغو کاری می‌کنند که پیشتر آن را پذیرفته بودند.
البته در گزارش همچنین تاکید شده سیاست‌های هیچ‌یک از دو شرکت، ایجادکننده یا حتی دامن‌زننده به این تبعیض‌ها نیست. مسوولیت تمام این تبعیض‌ها صرفاً بر عهده رانندگان و عقاید شخصی آنهاست. حتی اوبر اقدام به اخراج رانندگانی می‌کند که بیش از حد معینی از لغو برنامه را در بازه زمانی معینی داشته باشند، اما به نظر نمی‌رسد این موضوع تاثیر معناداری بر عملکرد رانندگان داشته باشد. انتقادات مشابهی هم پیش از این به اوبر در شهر دالاس وارد شده بود. بررسی‌ها در دالاس نشان داد تبعیضی شدید با توجه به محل زندگی مسافران (چه مبدأ و چه مقصد) توسط رانندگان اعمال می‌شود. اگرچه هر دو شرکت در معرض اتهام ایجاد فضای تبعیض قرار ندارند اما به نظر می‌رسد اگر تمایل دارند از تبعات بعدی این وضعیت جلوگیری کنند، باید قوانین جدیدی را وضع کنند تا جلوی اعمال هرگونه تبعیض بر اساس نظرات شخصی رانندگان گرفته شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها