شناسه خبر : 16131 لینک کوتاه

فدرال‌رزرو خرید اوراق قرضه را به ۱۴/۱ هزار میلیارد دلار می‌رساند

خرید یک تریلیون دلاری

طبق پیمایشی که بلومبرگ در میان اقتصاددانان انجام داده است، آخرین دور خرید اوراق قرضه توسط بن برنانکی، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، پیش از اینکه او برنامه‌اش را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ به پایان برساند، به ۱/۱۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد.

جوشوا زومبرون
index:2|width:|height:40|align:left
طبق پیمایشی که بلومبرگ در میان اقتصاددانان انجام داده است، آخرین دور خرید اوراق قرضه توسط بن برنانکی، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، پیش از اینکه او برنامه‌اش را در سه‌ماهه اول سال 2014 به پایان برساند، به 14/1 هزار میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس این پیمایش که از 44 اقتصاددان انجام شده است، برنانکی با خرید 40 میلیارد دلار از اوراق قرضه گرویی و 45 میلیارد دلار از خزانه، با وجود سختی‌ها به برنامه خود ادامه می‌دهد. برخی از مسوولان فدرال‌رزرو هشدار می‌دهند گسترش غیرمنتظره ترازنامه به تلاش‌های لازم برای فشرده کردن سیاستگذاری در مواقع مورد نیاز، آسیب می‌زند. کمیته فدرال بازار آزاد طی یک نشست دوروزه پس از تعیین اینکه سودهای حاصل از برنامه از ریسک تورم یا ناپایداری مالی فراتر می‌رود، تعهد خود را برای خرید سرمایه تمدید خواهد کرد. برنانکی گفته است این سیاست تا زمانی که افزایش‌های اساسی در نرخ اشتغال روی دهد، ادامه خواهد یافت.

اوراق قرضه گرویی
بر اساس پیمایش صورت‌گرفته، در دور کنونی کل خریدهای فدرال‌رزرو بین 600 میلیارد دلار سهام قرضه دولتی گرویی و 540 میلیارد دلار خزانه قسمت می‌شود. از اقتصاددانان سوال شد چه چیز باعث می‌شود فدرال‌رزرو خرید اوراق را کنار بگذارد، 63 درصد پاسخ دادند بانک مرکزی این کار را در واکنش به رشد بنیادین بازارهای کار انجام خواهد داد. فقط 13 درصد گفتند فدرال‌رزرو خریدهایش را به علت افزایش سرعت تورم یا افزایش انتظارات تورمی متوقف می‌کند. طبق گزارش فدرال‌رزرو، تورم در پایان ماه نوامبر 4/1 درصد بود. این از هدف بلندمدت بانک مرکزی، یعنی دو درصد، پایین‌تر است. سرمایه‌گذاران انتظار تورم 24/2 درصدی را در پنج سال آینده دارند. در نشست کمیته فدرال بازار آزاد در ماه گذشته، شرکت‌کنندگان درباره اینکه خریدها تا چه زمانی باید ادامه پیدا کنند، اختلاف نظر داشتند.
بر اساس گزارش‌های گردهمایی، مقامات فدرال‌رزرو تقسیم می‌شدند به کسانی که می‌گفتند باید خریدها را در اواسط سال 2013 متوقف کرد و آنهایی که معتقدند باید خریدها از این تاریخ فراتر رود.

اقدامات کمیته
بر اساس گزارش‌ها، شماری از سیاستگذاران نگران این هستند که حجم دارایی‌های فدرال‌رزرو ممکن است اقدامات کمیته را برای کنار گذاشتن سیاست پولی پیچیده کند. درصد اقتصاددانانی که سیاست پولی را مساله بسیار راحتی می‌دانستند تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است. اریک روزنگرن رئیس فدرال‌رزرو بوستون که امسال یکی از رای‌دهندگان کمیته فدرال بازار آزاد بود، با اشاره به رشد بازار مسکن و رشد فروش اتومبیل، فعالیت کمیته را کارساز دانست. روزنگرن در سخنرانی خود در 15 ژانویه در رود‌آیلند گفت: «حساس‌ترین بخش‌ها نسبت به نرخ بهره به محرک پولی فدرال‌رزرو واکنش نشان داده‌اند و این محرک در سال گذشته منبع عمده نیرو را برای اقتصاد فراهم کرد و به نظر می‌رسد یک منبع حمایت در سال 2013 باشد.» رئیس فدرال‌رزرو سن لویی، جیمز بولارد و استر جرج از کانزاس از جمله روسای بانک‌های مرکزی محلی هستند که نسبت به ریسک‌های ناشی از خرید اوراق قرضه که این ماه برای اولین بار ترازنامه را به بالای سه تریلیون دلار رساند، ابراز نگرانی کرده‌اند. جرج، بولارد و روزنگرن در کنار رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو، چارلز اوانس، امسال در کمیته دارای کرسی‌های صاحب حق رای بوده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها