شناسه خبر : 1611 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد پایدار آسان نیست

رشد سریع یا مرگ تدریجی

خدمات نرم‌افزاری و آنلاین دردوره‌ای پر از ابهام به سر می‌برند. شرکت‌های کوچک خریدهایی با ارزش یک میلیارد دلار انجام می‌دهند با این امید که ظرف چند ماه چندین میلیارد دلار کسب کنند. اما این تجربه قبلاً آزمایش شده است و همگان شاهد بوده‌اند که رشد و ارزش شرکت‌ها به تدریج محو شده است. فراز و نشیب‌های صنایع عامل رشد هستند.

ترجمه: جواد طهماسبی/McKinsey & Company

خدمات نرم‌افزاری و آنلاین دردوره‌ای پر از ابهام به سر می‌برند. شرکت‌های کوچک خریدهایی با ارزش یک میلیارد دلار انجام می‌دهند با این امید که ظرف چند ماه چندین میلیارد دلار کسب کنند. اما این تجربه قبلاً آزمایش شده است و همگان شاهد بوده‌اند که رشد و ارزش شرکت‌ها به تدریج محو شده است. فراز و نشیب‌های صنایع عامل رشد هستند. آنها عامل ضروری خلق ارزش‌اند اما درک آنها دشوار است. تاکنون در مورد اهمیت رشد درآمد در شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی مطالعه تجربی زیادی انجام نگرفته و چگونگی پیدا کردن منابع جدید رشد در صورت تمام شدن منابع قبلی مورد غفلت واقع شده است.
مک‌کینزی در پژوهش اخیر خود چرخه حیات حدود سه هزار شرکت نرم‌افزاری و خدمات آنلاین را در سراسر جهان بین سال‌های 1980 و 2012 تحلیل کرده است. علاوه بر این از مدیران اجرایی بیش از 70 شرکت نظرسنجی شد و مطالعه موردی درباره شرکت‌هایی که رشد سریع داشتند و آنهایی که رشدشان متوقف شده بود به عمل آمد. این پژوهش سه یافته اصلی داشت.
1- رشد برگ برنده است: شواهدی هستند که اهمیت فوق‌العاده رشد را ثابت می‌کنند. اولاً، رشد بازده سرمایه را بیشتر می‌کند. شرکت‌های دارای رشد سریع در مقایسه با همتایان دارای رشد متوسط خود پنج برابر بازدهی سرمایه بیشتر دارند. ثانیاً، رشد پیش‌بینی‌کننده موفقیت طولانی‌مدت است. شرکت‌های دارای درآمد 100 میلیون‌دلاری با رشد بیش از 60 درصد در مقایسه با شرکت‌های دارای رشد 20درصدی هشت برابر بیشتر امکان دارند تا به درآمد یک‌میلیاردی برسند. علاوه بر این، رشد اهمیت بیشتری از ساختار هزینه یا هزینه‌های جانبی دارد. در شرکت‌هایی که کمتر از چهار میلیارد دلار درآمد دارند افزایش نرخ رشد درآمد برابر بهبود هزینه‌های جانبی در افزایش سرمایه بازار نقش دارد. بین ساختار هزینه و نرخ رشد نیز رابطه معناداری دیده نمی‌شود.
2- حفظ رشد دشوار است: احتمال بزرگ‌تر ساختن رشد توسط شرکت‌ها اندک است. فقط 28 درصد از شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات اینترنتی مورد پژوهش به درآمد 100 میلیون‌دلاری و سه درصد به درآمد یک میلیارددلاری دست یافتند. از میان حدود سه هزار شرکت تحلیل‌شده فقط 17 مورد توانسته بودند به عنوان شرکت‌های مستقل به درآمد چهار میلیارددلاری برسند. علاوه بر این، موفقیت رو به کاهش بود. حدود 85 درصد از شرکت‌های دارای رشد فوق‌العاده نتوانستند نرخ رشد خود را حفظ کنند و پس از، از دست دادن آن هم کمتر از یک‌چهارم شرکت‌ها توانستند دوباره به آن برسند. آنهایی که موفق شدند دوباره نرخ رشد قبلی خود را بازیابند در مقایسه با آنهایی که رشد پایدار داشتند 53 درصد از سرمایه بازار خود را از دست دادند.
3- رشد پایدار نسخه دارد: با وجود اینکه شرایط هر شرکتی منحصربه‌فرد است، چهار اصل عمده وجود دارند که برای رشد پایدار ضروری هستند و هر شرکتی می‌تواند از آنها استفاده کند. اول، رشد به صورت مرحله‌ای اتفاق می‌افتد. از شرکت نوپا تا غول چند میلیارددلاری، رشد همانند نمایش پرده به پرده صورت می‌گیرد. در پرده اول پنج پیشران رشد شامل بازار، الگوی پولی‌سازی، اقتباس سریع، حرکت دزدکی و انگیزه‌ها قرار می‌گیرند. اصل سوم آن است که پیشران‌های رشد در پرده دوم ماهیتی متفاوت دارند. راهبردهای موفق پرده دوم شامل گسترش فرصت‌های پرده اول به نواحی جغرافیایی یا شبکه‌های جدید، گسترش موفقیت‌های پرده اول به بازار جدید محصول، یا تغییر شکل فرصت‌های پرده اول به یک سکو می‌شود. سرانجام، شرکت‌های موفق با مهارت از پرده اول به پرده بعدی گذر می‌کنند. گذار در زمان نامناسب یا انتخاب راهبرد غلط برای پرده بعد می‌توانند از خطاهای بزرگ باشند.
با استفاده از این بینش‌ها، رهبران شرکت‌ها می‌توانند مسیر رشد خود را درک کنند و تشخیص دهند که آیا محصولات و راهبردهای کنونی برای رسیدن به آمال آنها کافی هستند یا خیر. آنها باید زمان مناسب برای گذار به پرده بعدی را تعیین کنند تا بتوانند با اجتناب از خطاهای رایج پایداری رشد را تضمین کنند. هر مدیرعامل باید به طور مرتب این پنج سوال را از خود بپرسد تا بتواند ارزیابی کند که چه موقع و چگونه باید مسیر رشد را حفظ کند یا رشد را سرعت بخشد:
- ما به چه مقدار رشد نیاز داریم و با چه سرعتی باید به آن برسیم؟
- چه مقدار فرصت رشد در بازارهای اصلی باقی‌مانده است؟
- ما در بازار اصلی تا چه اندازه ایمن هستیم؟
- ما برای توسعه تجارت کنونی و ایجاد پول نقد بیشتر به منظور سرمایه‌گذاری در رشد چه فرصت‌هایی در اختیار داریم؟
- چه فرصت‌های جدیدی در چشم‌انداز ما هستند که می‌توانند گام مهم بعدی را به ما نشان دهند و به ما بگویند چه موقع حرکت کنیم؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها