شناسه خبر : 16069 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بنزین تک‌نرخی طرفدار ندارد

در کمیسیون انرژی مجلس مباحثات جدی در مورد نحوه زیاد شدن بهای بنزین صورت گرفته است. البته در ابتدا این امر جزو اختیارات دولت است اما مجلس سعی کرده در این‌باره نظر مشورتی بدهد.

index:1|width:50|height:50|align:left ناصر سودانی عضو کمیسیون انرژی مجلس
در کمیسیون انرژی مجلس مباحثات جدی در مورد نحوه زیاد شدن بهای بنزین صورت گرفته است. البته در ابتدا این امر جزو اختیارات دولت است اما مجلس سعی کرده در این‌باره نظر مشورتی بدهد. در کمیسیون انرژی دو بحث جدی است. یکی تک‌نرخی کردن بنزین روی قیمتی حدود 800 تومان و دیگری دو‌نرخی بودن بنزین بر اساس بهای بنزین سهمیه‌ای 700‌تومانی و بنزین با نرخ آزاد هزار تومان. البته از نگاه برخی از اعضای کمیسیون انرژی می‌توان نرخ را به دلیل قیمت فوب خلیج فارس و همچنین بهای بنزین در کشورهای همسایه به بیش از این رقم هم افزایش داد اما از آنجا که تاکید بر شیب ملایم است این دو سناریو بیشتر طرح شده است. البته دولت با تک‌نرخی شدن بنزین به دلایلی از جمله جو روانی مردم موافق نیست و معتقد است هر قدر هم کم، اما سهمیه‌ای با قیمت کمتر در نظر گرفته شود. چون همین بهای کم و همچنین میزان کم، سبب می‌شود تا برخی مردم تشویق شوند که به سهمیه خود قانع باشند و بنزین گران بی‌سهمیه را استفاده نکنند. اما اگر بنزین کلاً تک‌نرخی و بدون سهمیه باشد، گران بودن آن فقط مدت کوتاهی اثرگذار است و پس از مدتی دوباره میزان استفاده از بنزین افزایش یافته و بدین ترتیب هم تورم ناشی از گران شدن بنزین را خواهیم داشت و هم مصرف بنزین پس از یک دوره کوتاه توقف، دوباره افزایش پیدا می‌کند.
البته در این بین CNG هم افزایش چند برابری داشته که تقریباً تشویق مردم به سمت استفاده از آن را هم کاهش می‌دهد. به همین دلیل با در نظر گرفتن تمام این شرایط، بنزین هزار‌تومانی از سال قبل مدنظر اکثریت اعضا بوده و هنوز هم شاید بهترین سناریو باشد. البته اینکه بنزین وقتی 300 تومان گران می‌شود سایر کالاها دو برابر گران می‌شوند، اگر تجارب گذشته ملاک باشد، قابل پیش‌بینی است اما خب دولت آقای روحانی در مجلس بسیار مصر است که تاکید کند، جلوی تورم انتظاری مردم را با راهکارهای گوناگون می‌گیریم و ما هم به همین استناد تصور می‌کنیم شاید بتوانند تورم را بهتر از دولت قبل کنترل کنند.
به هر حال این اتفاق باید یک بار رخ دهد، بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شود و مردم با حقیقت امر مواجه شوند و رفتار مصرفی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. ما امیدواریم دولت محترم با اولین موج اعتراض‌ها در مورد بالا رفتن بهای بنزین زمین را خالی نکند و خیلی جدی به دنبال تحقق مصوبه مجلس باشد. به هر حال نمی‌توان بنزین را در ایران 700 تومان داد در حالی که در عراق همین یک لیتر بنزین چهار برابر بها دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها