شناسه خبر : 16026 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ساکنان بهارستان به کاندیدای نیایش چگونه می‌نگرند؟

وزیر خوش‌اقبال با دست‌هایی پر از نامه

می‌گویند اصلاح‌طلب نیست و از گزینه‌های اصولگرای روحانی در کابینه محسوب می‌شود. راهش سبز سبز است و بسیار راحت به کابینه می‌رود. شاید حتی مخالفی برای روز رای‌گیری ثبت نام نکند. وزیری که بیش از آنکه مخالف داشته باشد این روزها در مجلس دستان پرنامه دارد.

می‌گویند اصلاح‌طلب نیست و از گزینه‌های اصولگرای روحانی در کابینه محسوب می‌شود. راهش سبز سبز است و بسیار راحت به کابینه می‌رود. شاید حتی مخالفی برای روز رای‌گیری ثبت نام نکند. وزیری که بیش از آنکه مخالف داشته باشد این روزها در مجلس دستان پرنامه دارد. نمایندگانی که از الان برای جلب نظرش در مورد امتیازات آب شهر و روستاهایشان با او وارد مذاکره شده‌اند. «به شما رای می‌دهیم اما حواس‌تان به بحران آب شهرستان ما باشد»؛ ادبیاتی که این روزها چیت‌چیان بسیار می‌شنود.
عضویت در هیات‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران، معاونت وزیر نیرو در امور انرژی، معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قائم‌مقام وزیر و مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو، او را از لحاظ کارنامه کاری آنقدر قوی کرده که تاکنون در کمیسیون‌ها کسی در مخالفتش حرفی نزده است. مشکل سیاسی و حواشی این‌چنینی و وابستگی به برخی طیف‌های اصلاح‌طلب هم در موردش مطرح نیست. در فهرست قرمز جبهه پایداری هم نیست. وزرای قبلی مانند فتاح هم حتی برای رایزنی و لابی با نمایندگان به مجلس می‌آیند تا شاید چیت‌چیان بتواند رای اول کابینه روحانی شود و با این افتخار رهسپار جلسه‌های هیات دولت.
فتاح وزیر نیروی دولت نهم احمدی‌نژاد حتی این طور در مورد چیت‌چیان گفته‌: «اگرچه بنده به عنوان وزیر نیروی دولت نهم انتخاب شدم اما باید اعتراف کنم شایستگی مهندس چیت‌چیان برای وزیر شدن از من کمتر نبود و حضور و حمایت و مدیریت ایشان، باعث شد تا آن دوران را بتوانیم به خوبی پشت سر بگذاریم.»
از امتیازاتی که برای چیت‌چیان برمی‌شمارند این است که او از معدود وزرای کابینه است که کاملاً تخصصی است و از بدنه وزارتخانه انتخاب شده است و وزارت نیرو با او همراهی کامل دارد. به گفته مدافعانش انتخاب فردی از بدنه وزارت نیرو برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی بسیار مهم است و اکثریت بدنه وزارت نیرو، چیت‌چیان را به لحاظ شخصیتی و تخصص و بعد مدیریتی و اخلاقی قبول دارند و خوشحال هستند که شخصی انتخاب شده است که به تمام موضوع‌های صنعت آب و برق اشراف کامل دارد و این نکته مهمی است که یک وزیر بتواند در ابتدای فعالیت خود، از شناخت و آمادگی لازم که یک وزیر برای دوران خدمت خود نیازمند آن است، برخوردار باشد. چیت‌چیان مشکل سنی هم ندارد و با 56 سال سن از وزرای جوان کابینه روحانی محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از وزرا که با مشکل سن هم مواجهند و برخی به کهولت سن‌شان ایراد می‌گیرند.
در کمیسیون انرژی نظرها در مورد چیت‌چیان مساعد است و به قول امیری‌خامکانی تنها مشکل چیت‌چیان این است که نامی آشنا برای اکثریت نمایندگان نیست: «ایشان چهره سیاسی نبوده و طبیعی است که بسیاری از نمایندگان آشنایی کاملی با او نداشته باشند. اما این به نظر من برای چیت‌چیان مشکل نیست بلکه یک امتیاز مثبت است که توانسته به نوعی مدیریت کند که بدون حاشیه سیاسی، کار خودش را به خوبی در وزارت نیرو انجام دهد و با اینکه از دولت احمدی‌نژاد فردی برای کابینه معرفی نشده اما یکی از مدیران میانی همین وزارتخانه آنقدر کارنامه درخشانی داشته باشد که آقای روحانی برای وزارت نیرو انتخابش کند.»
حتی نامجو وزیر نیروی دولت دهم هم این روزها برای چیت‌چیان تبلیغ می‌کند. او هم می‌گوید او بهتر از گزینه‌های موازی دیگر بوده و بدنه وزارت نیرو از معرفی او استقبال کرده است. رقیب چیت‌چیان در هفته‌های گذشته در میان گمانه‌‌زنی‌ها بیطرف وزیر بسیار قدیمی وزارت نیرو در دولت خاتمی بود. نام او هفته‌ها به عنوان وزیر نیروی پیشنهادی مطرح می‌شد و واکنش مجلس نسبت به او هم مثبت بود اما به گفته فولادگر در مورد بیطرف برخی‌ها نگران بودند که جریان‌های تندرو اصولگرا، نزدیکی او به آقای هاشمی و خاتمی را بهانه مخالفت‌ها کنند. موضوعی که در مورد چیت‌چیان دیگر موضوعیت ندارد.
یکی دیگر از امتیازات چیت‌چیان که حداقل در مجلس نهم برایش رای‌آور است سوابق او در اطلاعات سپاه تبریز است. او نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود و سپس به شهرهای دیگر آذربایجان رفته و در آن شهرها نیز بخش‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد. پس از برپایی وزارت اطلاعات در سال 1362 در بخش‌های گوناگون این وزارتخانه دارای پست و مقام شد. به گفته آصفری «روحانی در یک مورد وزیری را انتخاب کرد که التزامش به ولی فقیه را همیشه نشان داده و از ابتدای انقلاب در اطلاعات سپاه نقش‌های کلیدی داشته است». این ویژگی به این دلیل برای چیت‌چیان در این مجلس مهم است که بخش قابل توجهی از نمایندگان این دوره مجلس سوابق مشابه با چیت‌چیان را در سال‌های گذشته دارا بودند.
او همچنین وزیری نام گرفته که سابقه نمایندگی در مجلس را هم دارد و همین اشتراک کاری، او را بیشتر صاحب امتیاز مثبت در مجلس کرده؛ چیت‌چیان در انتخابات دوره سوم از حوزه انتخابیه تبریز به مجلس راه یافت و از 1367 تا خرداد 1371، نماینده مجلس بود و سال دوم دوره سوم به عضویت هیات‌رئیسه مجلس، عضویت و مخبریت کمیسیون نیرو درآمد. او سرانجام در دولت «محمود احمدی‌نژاد» به پست قائم‌مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید. احمد سجادی از اعضای کمیسیون انرژی هم در مورد او می‌گوید‌: «در نشست مشترکی که کمیسیون انرژی با آقایان زنگنه و چیت‌چیان برگزار کرد با به تفاهم رسیدن دو طرف، اعضای کمیسیون با اکثریت قاطع آرا موافقت خود را با رای اعتماد به این دو وزیر اعلام کردند.» تصمیمی که به سایر نمایندگان هم ارسال شد و با بیان اینکه چیت‌چیان از کمیسیون تخصصی رای بالا گرفته، راه را برای او در سایر کمیسیون‌ها هموارتر کرد. اما همان طور که گفته شد چیت‌چیان یکسری مخالفت‌های حقوقی و نه حقیقی هم دارد. نمایندگانی که می‌گویند چیت‌چیان سال‌ها در وزارت نیرو در سمت‌های مختلف بوده اما هیچ‌گاه ندیدند که او در مقام معاون وزیر و قائم‌مقام او برای رفع مشکلات آب در برخی شهرهای مرکزی و جنوبی کشور تلاش خاصی کرده باشد. این دست نمایندگان گرچه مخالفت رسمی با او ندارند اما سوالی در ذهن دارند که شاید در روز رای‌گیری مطرح کنند و حداقل بپرسند چیت‌چیان برای مشکل آب بسیاری از شهرهای دور از مرکز، چه برنامه‌ای دارد؟
شهروز افخمی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان می‌گوید وزارت نیرو در حال حاضر با مشکلات و بی‌تدبیری‌هایی مواجه است اما امیدواریم با لطف خداوند متعال و با حضور چیت‌چیان در راس این وزارتخانه شاهد کاهش این مشکلات باشیم. به گفته او حمید چیت‌چیان از جمله وزرای کاردان و شایسته پیشنهادی رئیس‌جمهور است که به مجلس معرفی‌شده و با توجه به اینکه در سطوح مختلف مدیریتی وزارت نیرو سوابق درخشانی از خود داشته، امید می‌رود که بتواند پاسخگوی مشکلات این وزارتخانه و مردم باشد. موضوعی که باید دید با اجرای برنامه‌های ‌این وزارتخانه توسط وزیر خوش‌اقبال روحانی، چقدر محقق می‌شود؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها