شناسه خبر : 15793 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا خودرو ژاپنی فروش زیادی دارد؟

هارمونی شرقی

چندی پیش در تجارت فردا گزارش کاملی راجع به هزینه نگهداری اندک خودروهای ژاپنی به ویژه محصولات تویوتا، هوندا و نیسان منتشر شد که بر یکی از وجوه کمتر شناخته‌شده خرید یک خودرو توجه داشت و با ارائه یک چارچوب دقیق اقتصادی، هزینه نگهداری و استهلاک خودروهای ساخت کشور ژاپن را پیش چشم آورده بود. این چارچوب در عین سادگی نکته‌ای را یادآور می‌شد که برای خریداران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را به عینه در نحوه رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی خودرو می‌توان مشاهد کرد.

چندی پیش در تجارت فردا گزارش کاملی راجع به هزینه نگهداری اندک خودروهای ژاپنی به ویژه محصولات تویوتا، هوندا و نیسان منتشر شد که بر یکی از وجوه کمتر شناخته‌شده خرید یک خودرو توجه داشت و با ارائه یک چارچوب دقیق اقتصادی، هزینه نگهداری و استهلاک خودروهای ساخت کشور ژاپن را پیش چشم آورده بود. این چارچوب در عین سادگی نکته‌ای را یادآور می‌شد که برای خریداران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را به عینه در نحوه رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی خودرو می‌توان مشاهد کرد. با این حال یک بررسی ساده نشان می‌دهد دلایل متعددی در تمایل خریداران خودروهای ژاپنی در بازار ایران وجود دارد که این محصولات را بر برندهایی از سایر کشورها ترجیح می‌دهد. شش نکته مهم‌تر در این زمینه را می‌توان موارد زیر دانست.

قابل اعتماد
اعتماد موضوعی نیست که در سطح بازار به سادگی حاصل شود ولی ژاپنی‌ها به خوبی توانسته‌اند این موضوع را جا بیندازند که می‌توان به خودروهای ژاپنی اعتماد کرد. گزارش‌های سالانه موسسات معتبری نظیر جی دی پاور یا موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا در دو دهه اخیر همواره بر سطح بالاتر اعتماد خریداران جهانی به محصولات برندهای ژاپنی نظیر لکسوس، تویوتا، نیسان و هوندا تاکید دارد. این سطح از کیفیت تنها به مدد استراتژی و راهبردی دقیق حاصل می‌شود که در سطح کلان از سوی ژاپنی‌ها پیگیری می‌شود. سنجه قابل اتکای قبول این گزاره نیز تجربیات متعددی است که خریداران ایرانی و جهانی از محصولات ژاپنی داشته و آنها را غیرقابل مقایسه با محصولات سایر ملل توصیف می‌کنند. در واقع امروزه در بازار ایران برای همه اثبات شده که کشوری مثل ژاپن وقتی بر تولید محصولی متمرکز می‌شود و برندهای متعددی در این حوزه خلق می‌کند حتماً نتیجه کارش قابل اعتماد است.

هماهنگی
برخلاف برندهایی مثل فیات، پژو، هیوندای یا کرایسلر که اساساً سمفونی هماهنگی نمی‌نوازند و خودروهایی با ویژگی‌های ساختاری نامتعادل به خریداران عرضه می‌کنند، مجموعه خودروهای ژاپنی محصولات متعادل و هماهنگ هستند که بر نیازهای مشتری متمرکز است و بدون ترس از دست‌کم گرفته شدن در پی پاسخگویی به تقاضای مخاطبان است. مثلاً کرایسلر بدون اینکه توان ساخت سدانی متوسط همچون تویوتا کرولا را داشته باشد و بتواند با کمک دانش فنی خود خودرویی در حد و اندازه نیسان آلتیما را بسازد دست به ساخت مدل 200 می‌زند که یک افتضاح تمام‌عیار است چرا که این خودرو با وجود همه شایستگی‌ها هرگز محصولی متناسب با نیاز خریداران نیست، یا برخی امکانات و ویژگی‌ها را کم دارد یا اینکه مواردی را در لیست ویژگی‌های خود ارائه می‌دهد که نیاز خریداران بی‌شمار یک سدان کامپکت شهری نیست. در عین حال کرولا با طراحی مناسب، کیفیت بالا، مصرف سوخت مناسب و گنجایش کافی یک خودرو ایده‌آل ژاپنی است که از قضا علاوه بر بازارهای جهانی در ایران نیز پرفروش‌ترین سدان وارداتی هم‌رده خود است. این یعنی گزاره‌های جهانی و ایرانی هردو بر یک مبنا استوارند و هردو کار می‌کنند.

کارایی
حمل و نقل در زندگی مدرن و شهری امروزه یک اصل خدشه‌ناپذیر است که بدون آن جامعه فلج می‌شود. خرید یک خودرو به منزله پذیرفتن هزینه‌های متعددی است که هنگام استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کمتر با آنها مواجه می‌شوید. مهم‌ترین موضوع نیز هزینه تحمیل‌شده از ناحیه خرید یک خودرو است که باید ماهانه یا سالانه پرداخت شود. در این گزاره شک نکنید که هرچه خودروهای تولید داخل با وجود قیمت ارزان‌تر و ظاهر ساده‌شان به شما هزینه اولیه کمتری تحمیل می‌کنند اما خودروهای ژاپنی با مصرف سوخت، هزینه نگهداری و البته آلایندگی پایین بهترین گزینه‌ها برای استفاده روزمره هستند. کارایی اقتصادی این محصولات در این زمینه چنان که در ابتدای این متن آمد قبلاً در گزارشی جامع در مجله تجارت فردا مورد بررسی و مداقه قرار گرفت و عمدتاً بهترین برندهای اقتصادی و کم‌هزینه جهان خودروهای ژاپنی بازار یعنی هوندا، تویوتا و نیسان بودند.

ایمنی
یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای صنعت خودرو ژاپن ایمنی بالای محصولات ساخته‌شده در برندهای متعدد این کشور است که عمدتاً در فهرست خودروهای پنج‌ستاره موسسه اروپایی یورو انکپ و دارندگان امتیاز عالی (top safety pick+) موسسه ایمنی و بزرگراه‌های آمریکا قرار دارند. شاید واقعاً در بدو امر این موضوع به چشم نیاید که خودرو هیبریدی ظریفی نظیر تویوتا پریوس با آن ظاهر عجیب دارنده بالاترین سطح ایمنی بدنه برای حفاظت جان سرنشینان خود باشد. محصولات لکسوس، هوندا، نیسان و تویوتا در این زمینه بهترین‌اند و عملکردی مشابه شرکت‌های لوکس‌سازی نظیر مرسدس بنز دارند. نگاهی به فهرست سال 2016 خودروهای دارنده نشان عالی موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا این موضوع را برای شما بهتر روشن می‌کند جایی که در میان انبوهی از خودروهای آزمایش‌شده تنها تعداد معدودی که کمتر از 50 مدل هستند موفق به اخذ نمره عالی شده‌اند و 17 محصول مختلف ژاپنی در میان این خودروها به چشم می‌آید.

طراحی زیبا و پویا
سبک طراحی محصولات ژاپنی در نظر عامه مردم چند پله عقب‌تر از برندهای اروپایی و خودروهای کره‌ای است اما این واقعیت نیز همچون بسیاری از شایعات و القائات اشتباه موجود در بازار ایران موضوعی کاملاً اشتباه است که از درک و آشنایی اندک ایرانی‌ها با نسل نوین محصولات ژاپنی بازار ناشی می‌شود. برای مثال مزدا با زبان طراحی کودو، نیسان با مفهوم جعبه فعال و جلوپنجره وی‌موشن، تویوتا با خلق اصطلاح طراحی پویا، و هوندا و آکورا با سبک خلاق مخصوص به خود در پنج سال اخیر همواره از خبرسازترین برندهای جهان در زمینه معرفی خودروهای مفهومی و کانسپت‌های نمایشگاهی بوده‌اند و خط اصلی ارتباط این پیشرفت چشمگیر را می‌توان در تولید خودروهای جدیدی نظیر نسل جدید و هشتم تویوتا کمری 2018، مدل سدان نیسان ماکسیما یا خودرو کامپکت نیسان جوک و البته مدل مشهور مزدا سی‌ایکس 9 که برنده جوایز طراحی متعددی شده، یافت. در عین حال بسیاری از برندهای ژاپنی نظیر میتسوبیشی و سوبارو در حال پوست‌اندازی بوده و خبرهایی که اخیراً از این برندها منتشر می‌شود از پیشرفت چشمگیر این خودروسازان حکایت دارد. نکته مهم دیگری که در زمینه طراحی برندهای ژاپنی باید لحاظ شود فراگیری دامنه عرضه محصولات از سوی این برندهاست که در تمامی اتاق‌ها و کلاس‌های مختلف خودرو، محصولات برجسته‌ای برای عرضه دارند که این نیز علاوه بر مشخص کردن سطح مهندسی و فنی بالای شرکت‌های ژاپنی، خلاقیت استودیوهای طراحی این خودروسازان سختکوش را نشان می‌دهد که از ون‌هایی با کاربری باری و شهری، تا سدان‌های لوکس را با یک فلسفه مشترک تولید می‌کنند.

قیمت رقابتی
در کنار همه مواردی که مطرح می‌شود و مدل‌های ژاپنی را به عنوان محصولاتی محبوب و پرطرفدار مطرح می‌کند این قیمت رقابتی است که باعث شده تا خریداران ایرانی و مردم اقصی نقاط جهان به خرید سدان‌ها، شاسی‌بلندها، هاچ‌بک‌ها، پیکاپ‌ها و ون‌های ژاپنی روی ‌آورند و به مدل‌های هم‌رده آمریکایی و اروپایی و چینی آنها را ترجیح می‌دهند. برای مثال هوندا آکورد خودرویی است با استانداردهای ایمنی و رفاهی بالا که از مصرف سوخت اندکی برخوردار است و استهلاک بسیار پایینی نیز دارد. این خودرو ژاپنی اما در حد و اندازه مدل‌های ساخت اروپا نظیر مرسدس ای کلاس است که با همان سطح ایمنی و البته کیفیت مونتاژ و دوام بالاتر، قیمتی یک‌دوم یا یک‌سوم دارند. جادوی ژاپنی شاید همین باشد که مدل‌های برجسته‌ای با سطح استاندارد بالا را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها