شناسه خبر : 15781 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منتقدان کاهش کارت بازرگانی چه می‌گویند؟

کارت زرد به کارت بازرگانی؟

رخی رسانه‌ها خبری را مبنی بر کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی منتشر کردند. در متن خبر هشدار جدی به کاهش تعداد کارت بازرگانی داده شده بود. حال چرا تعداد کارت بازرگانی کاهش یافته و دلایل آن چیست می‌تواند به عنوان یک موضوع محوری مدنظر قرار گیرد. به عقیده برخی کارشناسان وجود رکود اقتصادی، تحریم‌ها و شرایط بسته اقتصادی باعثکاهش ثبت شرکت‌های تجاری و تولیدی و در کنار آن باعثکاهش تعداد کارت بازرگانی شده است.

در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌ها خبری را مبنی بر کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی منتشر کردند. در متن خبر هشدار جدی به کاهش تعداد کارت بازرگانی داده شده بود. حال چرا تعداد کارت بازرگانی کاهش یافته و دلایل آن چیست می‌تواند به عنوان یک موضوع محوری مدنظر قرار گیرد. به عقیده برخی کارشناسان وجود رکود اقتصادی، تحریم‌ها و شرایط بسته اقتصادی باعث کاهش ثبت شرکت‌های تجاری و تولیدی و در کنار آن باعث کاهش تعداد کارت بازرگانی شده است. به نحوی که نسبت مناسبی بین کاهش حجم تجارت کشور و کاهش تعداد کارت بازرگانی وجود دارد.
پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین به کاهش صدور کارت بازرگانی طی سه سال گذشته در اتاق‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: «در سه سال گذشته به طور متوسط 20 درصد از اعضای اتاق‌های بازرگانی کشور کاسته شده که باید به عنوان آسیب و هشدار آن را جدی گرفت و دلیل آن را پیدا کرد. البته عوامل متعددی مانند رکود اقتصادی، دریافت یک در هزار فروش که متاسفانه در دوره گذشته با کم‌دقتی به تصویب رسید و مواردی شبیه به آن در این مساله دخیل است.»
از طرف دیگر کاهش تعداد کارت بازرگانی از منظر نزدیکی به انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نیز مطرح است. برخی گروه‌ها از فضای فعلی استفاده کرده و با دستمایه قرار دادن کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی از گروهی که در حال حاضر بر مسند قدرت هستند انتقاد می‌کنند و این انتقاد بیش از آنکه کارکرد اصلاحی داشته باشد کارکرد انتخاباتی دارد چرا که این انتقادها می‌تواند برای گروهی که در قدرت قرار ندارند خوشایند باشد.
از سوی دیگر کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی خطر کاهش مشارکت در انتخابات اسفندماه اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را در پی دارد.
رضا نورانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص معتقد است: «در حال حاضر حدود 9 هزار نفر در تهران کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند که کاهش تعداد کارت بازرگانی نشان از عدم پویایی اتاق داشته و افزایش آن نشان از تحول در اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی است. در زمان انتخابات اتاق بازرگانی تهران حدود 10 درصد دارندگان کارت بازرگانی برای دادن رای در انتخابات شرکت می‌کنند که انتظار می‌رود اتاق پویا به دور از گروه‌بندی تنها برای شناسایی درست مردم و مشکلات آنها ایجاد شود.»
محور بعدی که در موضوع کاهش کارت‌های بازرگانی می‌توان مورد کنکاش قرار داد، بحث جداسازی اتاق البرز از اتاق تهران و همچنین ارائه آمارهای متنوع در خصوص تعداد کارت‌های بازرگانی است. یکی از دلایل کاهش تعداد کارت‌های بازرگانی در اتاق تهران مربوط به جداسازی اتاق البرز از اتاق تهران است که باید دید این موضوع تا چه حد می‌تواند صحیح باشد. همچنین منتقدان کاهش کارت بازرگانی آمارهایی از تعداد کارت‌های بازرگانی ارائه می‌کنند که با واقعیت موضوع سازگاری ندارد. لذا در این پرونده سعی می‌شود تا ابعاد مختلف این بحث مورد بررسی قرار گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها