شناسه خبر : 1577 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انقلابی در هوا

هنگامی که حزب لیبرال دموکرات شینزو آبه در ماه دسامبر به پیروزی رسید نخست‌وزیر جدید وعده داد پس از سال‌ها رهبری جدیدی به نمایش گذارد.

جواد طهماسبی
The Economist
هنگامی که حزب لیبرال دموکرات شینزو آبه در ماه دسامبر به پیروزی رسید نخست‌وزیر جدید وعده داد پس از سال‌ها رهبری جدیدی به نمایش گذارد. او اقداماتی بنیادین معرفی کرد تا ژاپن را از گلوگاه اقتصادی درازمدت بیرون بکشد و افتخار و غرور را به کشوری بازگرداند که دچار حس سقوط شده بود. در چهارم آوریل آقای کورودا، مردی که آبه به عنوان رئیس بانک ‌مرکزی منصوب کرده بود پرده از اولین اقداماتی برداشت که ثابت می‌کرد آقای آبه در مسیر حمایت از تجارت قرار دارد. برای تحقق هدف تورم دو‌درصدی آقای آبه و خروج کشور از بحران کاهش قیمت‌ها، آقای کورودا باید انتظارات زیادی را برآورده سازد. او قول داد پول پایه را ظرف مدت دو سال دو برابر کند. او همچنین وعده داد مقدار اوراق ‌قرضه تحت مالکیت بانک ‌مرکزی را دو برابر کند؛ و گفت مسیر جدید تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد یافت. قیمت سهام و اوراق ‌قرضه دولتی افزایش و ارزش ین کاهش یافت. اینها خود بخشی از راهبرد آقای کورودا بودند. علاوه بر این او قول داد اوراق درازمدت را خریداری کند و سود آنها را پایین آورد. بانک ‌مرکزی قصد دارد میانگین دوره سررسید اوراق ‌قرضه را از سه سال به هفت سال برساند. آنها امیدوارند بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اوراق ‌قرضه دولتی را رها کرده و در جاهای دیگر به جست‌وجوی سود بیشتر بپردازند. آنها می‌توانند در خارج سرمایه‌گذاری کنند (بنابراین ارزش ین باید کمتر شود) و یا در اقتصاد واقعی سرمایه‌گذاری کنند (و تقاضا افزایش یابد). این آزمایش بسیار جسورانه است و خطراتی مشترک دارد. اگر سرمایه‌گذاران نگران آن باشند که بانک ژاپن در افزایش تورم موفق خواهد بود آنها ممکن است اوراق ‌قرضه زیادی را نگه دارند تا نرخ بهره درازمدت ناگهان افزایش یابد. این کار احتمال اندکی دارد و با توجه به اینکه بدهی ملی ژاپن 240 درصد GDP است امری خطرناک است. علاوه بر این همان‌طور که کاهش قیمت‌ها همانند تورم خود محصول سیاست‌های مالی هستند مقاماتی که قبل از کورودا سر کار بودند اغلب اشاره می‌کنند که عوامل ساختاری مانند کاهش جمعیت، سرکوب تقاضای داخلی، رقابت ناکافی در بخش‌های مختلف و انباشت بیش از حد پول نقد توسط شرکت‌های محتاط می‌توانند نقش مهمی بازی کنند.

حال نوبت آبه است
مشکلات هنوز پابرجا هستند و آقای آبه باید اطمینان دهد که جسارت کورودا با اقدامات جسورانه‌تر دولت در زمینه آزادسازی اقتصاد همراه خواهد بود. او باید مستقیماً با اتخاذ روش‌هایی مانند اعمال مالیات بر پول‌های سرمایه‌گذاری‌نشده با پس‌اندازهای شرکتی بیش از حد مقابله کند. او باید تلاش کند تا زنان بیشتری را به نیروی کار اضافه کند. او باید به رغم تمایلات ملی‌گرایانه‌اش به مهاجران اجازه ورود دهد. باید بخش‌های مورد حمایت مانند برق، بهداشت و کشاورزی را به رقابت تشویق کند. به این منظور تعهد او برای پیوستن به پیمان مشارکت فراقاره‌ای و باز کردن بازار مفید خواهد بود. اما مقابله او با لابی کشاورزان - که حزب لیبرال دموکرات را در دستان خود گرفته‌اند- هنوز شروع نشده است. سرمایه‌گذاری آقای آبه بر روی محبوبیتش برای پیروزی در انتخابات مجلس اعلی در ماه جولای می‌تواند معیاری برای موفقیت او در اعمال تغییرات باشد. اقدامات او در ماه‌های آینده ثابت خواهد کرد آیا او می‌تواند منجی ژاپن باشد و یا اینکه با اجرای آزمایش تجربه‌نشده پولی در ژاپن عامل ویرانی آن شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها