شناسه خبر : 15763 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیشنهاد: ریشه‌یابی کاستی‌های اقتصادی

چرا آمدن صدمین شماره را باید جشن گرفت؟

یکصدمین شماره مجله تجارت فردا جلوی شماست. برخلاف سایر موضوعات مطبوعاتی اقتصادی‌نویسی و روزنامه‌نگاری اقتصادی در ایران رشدی آهسته ولی پیوسته داشته است.

index:1|width:50|height:50|align:left علی دادپی/استاد دانشگاه و اقتصاددان
در صدمین شماره مجله تجارت فردا ضمن جشن گرفتن این موفقیت می‌توانیم به خاطر بیاوریم که حتی در روند رشد روزنامه‌نگاری اقتصادی در کشور هم می‌توان دست پنهان تقاضا را دید.
یکصدمین شماره مجله تجارت فردا جلوی شماست. برخلاف سایر موضوعات مطبوعاتی اقتصادی‌نویسی و روزنامه‌نگاری اقتصادی در ایران رشدی آهسته ولی پیوسته داشته است. این مطبوعات هرگز نه جنجال‌آفرینی مطبوعات ورزشی را داشته‌اند و نه فراگیر بودن نشریات سیاسی را. جامعه کشور ما و فعالان اقتصادی گرچه همیشه به رسالت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها باور داشته‌اند ولی تقاضایشان برای روزنامه‌نگاری اقتصادی و تحلیل کارشناسی تنها در دهه 70 محسوس شده است و یک روند افزایشی را آغاز کرده است.
آغاز روزنامه‌نویسی اقتصادی کشور را می‌توان در ستون‌های کوتاه اقتصادی و صفحه اخبار اقتصادی روزنامه‌های مختلف جست‌وجو کرد، که بیشتر اوقات منحصر به درج بیانیه‌های رسمی و گزارش‌های تکراری برداشت غله در کشور بودند. در دهه 60، در اوج باور به تمرکزگرایی و اصالت نقش دولت در اقتصاد، شکایت از وضعیت اقتصادی بیشتر رسم بود تا تحلیل اقتصادی. زمانی که اقتصاد به‌عنوان یک علم مطرح نبود چارچوبی برای شناخت و تحلیل رویدادهای اقتصاد کشور به‌عنوان یک موجود و یک مفهوم وجود نداشت. در دهه 70 باور پیدا کردن به اهمیت نقش بخش خصوصی و کارآفرینی در رشد اقتصادی نقطه آغاز قبول اقتصاد به‌عنوان یک علم شد. تازه برای تحلیل رویدادهای اقتصادی و نه قضاوت یا حکمیت متقاضی به وجود آمده بود. این تقاضا مشوق روزنامه‌نگاران و تحلیلگران اقتصادی و بعد باعث رشد و شکوفایی مطبوعات اقتصادی در کشور شد.
خیلی از آدم‌هایی که این روزها نشریات اقتصادی کشور را می‌گردانند از ستون‌نویسی و خبرنگاری اقتصادی در روزنامه‌های دیگر شروع کردند، جاهایی که نگرش به مسائل اقتصادی می‌توانست ایدئولوژیک یا حتی جنجال‌گرایانه باشد. ایشان یاد گرفتند روزنامه‌نگاری اقتصادی کاری دوبعدی است. از یک سو نیازمند مهارت‌های روزنامه‌نگاری و توانمندی ارتباطاتی است از سوی دیگر برای معتبر بودن باید متکی به دانش روز اقتصاد و پژوهش‌های متکی به روش‌شناسی علمی باشد. در آن سال‌ها تجربه به بسیاری لزوم رشد همزمان و متعادل در هر دو بعد را آموخت. امروز موفقیت نشریه‌هایی مانند تجارت فردا و دنیای اقتصاد و امیدواری روزنامه‌های نوپای دیگر به موفقیت در کار رسانه‌ای اقتصادی و بازرگانی نتیجه این درس و عمل به آن است.
خوشبختانه امروز این شاخه از فعالیت مطبوعاتی در ایران سرسبز و رسته مستقل از یارانه‌های دولتی و امتیازات خاص به فعالیت مشغول است و یکی از ثمرات توسعه بخش خصوصی و رقابتی شدن فضای مطبوعاتی کشور است. دیگر کسی برای اعلامیه‌های رسمی و تکراری ذائقه‌ای ندارد. همه می‌خواهند تحلیل و برداشت از وضعیت را بخوانند. در نتیجه جای تعجب ندارد که در این دنیای پرهیاهو و پر‌سانحه انتشار صدمین شماره تجارت فردا یک پیروزی خرد برای روند کلان توسعه در ایران باشد که بتوانیم از آن خوشحال باشیم و آن را جشن بگیریم. هر چه باشد وقتی به وضعیت اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که به نقاط روشن و موفقیت‌های برخاسته از تلاش خستگی‌ناپذیر فعالان اقتصادی در همه افق‌ها و در همه ابعاد احتیاج داریم.
تجارت فردا به شماره 100 رسیده است، برخی از مسائل ساختاری اقتصادی ما 100ساله هستند و احتمالاً سال‌ها با ما خواهند بود ولی با استفاده از رسانه‌هایی مانند تجارت فردا می‌توان بحث درباره ریشه‌ها و عواقب این کاستی‌ها را ادامه داد تا تصویری واضح بر مبنای واقعیت‌های موجود در چارچوبی علمی از آنها داشت. رسیدن به یک درک مشترک از مسائل اقتصادی اولین گام در یافتن راه‌حل و متعهد ماندن به حل آنهاست. نشریاتی مانند تجارت فردا اکنون مدت‌هاست که به ما یادآور می‌شوند در پس غبار برخاسته از سیاست‌بازی‌ها، مردم ایران در حال ساختن زندگی‌هایشان و پیشبرد جامعه‌شان هستند. این تلاش آنهاست که ترقی کشور و شکوفایی اقتصادش را به همراه دارد و سزاوار ثبت در جریده روزگار است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید