شناسه خبر : 15625 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در سفر هیات‌های تجاری سوئد، فنلاند و صربستان به ایران چه گذشت؟

سالن تشریفات فرودگاه مهرآباد تهران، هفته گذشته شاهد حضور سه هیات تجاری از کشورهای مناطق اسکاندیناوی و بالکان بود تا نمایندگان سه کشور سوئد، فنلاند و صربستان با سفر به ایران زمینه‌های از‌سر‌گیری رابطه خود با بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان را مورد بررسی قرار دهند.

سالن تشریفات فرودگاه مهرآباد تهران، هفته گذشته شاهد حضور سه هیات تجاری از کشورهای مناطق اسکاندیناوی و بالکان بود تا نمایندگان سه کشور سوئد، فنلاند و صربستان با سفر به ایران زمینه‌های از‌سر‌گیری رابطه خود با بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان را مورد بررسی قرار دهند. دیدار وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با وزیر تجارت و نوآوری سوئد، یکی از مهم‌ترین دیدارهای هفته گذشته بود که در آن دو وزیر در خصوص حضور شرکت‌های اسکانیا و ولوو به عنوان دو شرکت بزرگ و معتبر سازنده خودروهای تجاری به مذاکره نشستند و خواستار توسعه همکاری‌های خود در این زمینه شدند. اسکانیا که طی سال‌های گذشته به ارابه مرگ ایرانیان بدل شده بود، اینک در سایه حضور یک مقام بلند‌پایه‌ کشورش در ایران عزم خود را جزم کرده تا با استفاده از فضای پساتحریم بتواند خودروهایی را به تولید برساند که در آن از قطعات اصل استفاده شده است. نعمت‌زاده در این دیدار گفت توسعه تجارت داخلی و خارجی، ‌نوآوری، ‌استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ‌صنعت فولاد، ‌الکترونیک، صنایع غذایی،‌ میوه و سبزیجات، ‌تراکتورسازی،‌ انرژی،‌ نفت وگاز و مهندسی شیمی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری به شمار می‌آیند.
میکاییل دامبرگ، همتای سوئدی او نیز گفت معدن،‌ مخابرات، و تکنولوژی‌های نوین،‌ از زمینه‌های مناسب برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود ضمن اینکه حضور شرکت‌های موفق تحقیق و توسعه و شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در کنار اقتصاد دیجیتالی، شرایطی را فراهم کرده است که فضای لازم را برای گسترش همکاری‌ها مهیا می‌کند. دو روز بعد از حضور سوئدی‌ها، همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و فنلاند با حضور وزیر صنعت ایران و وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند برگزار شد تا هیاتی 100 نفره که از این کشور به ایران آمده بودند زمینه‌های همکاری خود با ایران را مورد بررسی قرار دهند.
خانم لنیتا تویوکا در این همایش یادآور شد که آنها در قالب هیات 100 ‌نفری تجاری به ایران آمده‌اند و علاقه‌مند به توسعه تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فنلاند بوده و قصد دارند همکاری‌های خود را در صنایع تلفن همراه، مخابراتی، تولید انرژی‌های پاک، صنعت ساختمان و صنایع زیرساختی و اقتصاد زیستی توسعه دهند. نعمت‌زاده نیز به آنان گفت ایران نیز دارای بازار داخلی 80‌میلیونی همچنین همسایگی با 14 کشور از طریق خشکی و دریا توانسته است بازار 400 میلیون‌نفری را ایجاد کند، از این رو فنلاندی‌ها می‌توانند در زمینه‌های نفت، گاز و معادن، صنعت، گردشگری و سایر فعالیت‌های زیربنایی شرکت‌های فنلاندی طی مذاکره با شرکت‌های همتای خود در ایران فعالیت‌های مشترکی انجام دهند.
در همان روز نیز وزیر صنعت دیداری با وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان برگزار کرد. دو طرف تاکید کردند ایران باید از تمام توان خودش در منطقه خاورمیانه و صربستان نیز از توان خود در منطقه بالکان بهره‌برداری کامل کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها