شناسه خبر : 15554 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارش بانک مرکزی به بازار مسکن چه علامتی می‌دهد؟

مُهر رکود

به نظر می‌رسد روزهای به رکود رفته مسکن آن اندازه کشدار و طاقت‌فرسا شده است که هر از گاهی زنگ خطری از وضعیت رکود و تثبیت قیمت‌ها به صدا درمی‌آید.

نگار میرکریمی

به نظر می‌رسد روزهای به رکود رفته مسکن آن اندازه کشدار و طاقت‌فرسا شده است که هر از گاهی زنگ خطری از وضعیت رکود و تثبیت قیمت‌ها به صدا درمی‌آید. این بار اما زنگ خطر از سوی بانک مرکزی به گوش می‌رسد، حالا باید منتظر ماند و دید که در زمان رکود و تثبیت قیمت مسکن، گزارش بانک مرکزی چه سیگنالی به بازار مسکن می‌دهد، آیا گزارش اعلام‌شده که خبر از تثبیت قیمت هر متر‌مربع مسکن تا حدود چهار میلیون تومان می‌دهد، جمعیت متقاضی را نسبت به خرید ترغیب می‌کند یا مهر محکم‌تری بر رکود موجود خواهد زد.
از این‌رو یک روز دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی از برابری قیمت مسکن در شهریور 94 با فروردین 90 خبر می‌دهد و روز دیگر بانک مرکزی گزارشی از تحولات بازار مسکن اعلام می‌کند. ظاهراً بازار مسکن این روزها چند نرخ پیدا کرده است و انگار هر مرکزی می‌خواهد به‌گونه‌ای نسبت به وضعیت نامطلوب بازار مسکن هشدار دهد.
برخی با انتشار این گزارش در هفته گذشته اعلام کردند که بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات مسکن در اولین ماه پاییز در مقایسه با نیمه اول امسال می‌خواهد به بازار مسکن سیگنال وجود خطر را بدهد، حال صرف‌نظر از قصد بانک مرکزی این پرسش مطرح می‌شود که آیا این وظیفه بانک مرکزی است تا به بازار مسکن هشدار دهد؟
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود در هفته اخیر به تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه امسال اشاره کرده و نوشته است بر اساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر می‌شود متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران سه میلیون تومان برآورد شده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5‌ /‌0 و 9‌ /‌0 درصد افزایش نشان می‌دهد. البته در این گزارش آمده است که در ماه مورد گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5‌ /‌11 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4‌ /‌10 و 2‌ /‌8 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده است، تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر حسب قیمت یک متر‌مربع در مهرماه سال 1394 نشان می‌دهد در شهر تهران واحدهای آپارتمانی با محدوده قیمت هر متر‌مربع 25 تا 30 میلیون ریال با سهم 6 /14 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و واحدهایی با محدوده قیمتی هر متر‌مربع 20 تا 25 و 30 تا 35 میلیون ریال به ترتیب با سهم 6 /13 و 4 /12 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در مهرماه سال 1394 نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع معادل 5 /16 درصد اختصاص داشته است؛ واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 و 70 تا 80 مترمربع به ترتیب با سهم 5 /15 و 9 /12‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر‌مربع، 2 /57 درصد از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. در مهرماه سال 1394 تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر حسب قیمت کل هر واحد نشان می‌دهد واحدهای مسکونی با ارزش 100 تا 130 میلیون تومان با سهم 5 /10 درصد در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.
واحدهای دارای ارزش 130 تا 160 و 160 تا 190 میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم 2 /10 و 2 /9‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مهرماه سال 1394 حدود 7 /46 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 220 میلیون تومان اختصاص داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید