شناسه خبر : 15491 لینک کوتاه

هاگل درباره بسته ماندن راه تدارکاتی ناتو به پاکستان هشدار داد

هشدار هاگل به شریف

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا که روز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد پاکستانی به اسلام‌آباد رفت، به مقامات این کشور در مورد بسته ماندن راه تدارکاتی ناتو هشدار داده است.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا که روز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد پاکستانی به اسلام‌آباد رفت، به مقامات این کشور در مورد بسته ماندن راه تدارکاتی ناتو هشدار داده است. تظاهرات در مناطق هم‌مرز با افغانستان علیه تردد اقلام تدارکاتی ناتو و در اعتراض به ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین از سوی آمریکا، مقامات آمریکایی را مجبور کرده است تا رفت و آمد کامیون‌های اقلام تدارکاتی را به طور موقت به حالت تعلیق درآورند. به نقل از آقای هاگل گزارش شده است که او به نخست‌وزیر پاکستان هشدار داده است که اگر این راه به زودی گشوده نشود، پاکستان با خطر از دست دادن کمک‌های مالی آمریکا مواجه خواهد بود. این اولین سفر یک وزیر دفاع آمریکا ظرف چهار سال گذشته به پاکستان است. پیشتر مقامات پنتاگون اعلام کردند دو طرف صحبت‌هایی صریح درباره تهدیدهای مشترک خواهند داشت. سفر وزیر دفاع آمریکا به پاکستان در حالی انجام شد که تنش میان دو کشور بر سر حملات هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه مرزی پاکستان بالا گرفته است. منابع آمریکایی می‌گویند آقای هاگل در عین حال درباره منفعت مشترک آمریکا و پاکستان در وجود افغانستانی با‌ثبات بحث و تبادل نظر کرده است.
مقام‌های افغان معتقدند پاکستان بر طالبان افغانستان نفوذ زیادی دارد. نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان در سفر ماه گذشته خود به کابل، پایتخت افغانستان، وعده داد گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تسهیل کند. باور عمومی آن است که طالبان حملات خود را از پایگاه‌هایی که در خاک پاکستان دارد انجام می‌دهد. عواملی از سرویس امنیتی پاکستان نیز به حمایت از طالبان افغانستان متهم شده‌اند. با این همه اسلام‌آباد هرگونه ارتباط با طالبان را رد می‌کند. آقای هاگل از افغانستان به پاکستان رفته است. وزیر دفاع آمریکا در افغانستان با نیروهای آمریکایی که در جنوب غرب این کشور حضور دارند دیدار کرد. آقای هاگل از دولت افغانستان خواست موافقتنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند تا راه برای باقی ماندن بخشی از سربازان آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در این کشور باز شود. بخش عمده نیروهای بین‌المللی قرار است تا پایان سال میلادی آینده افغانستان را ترک کنند.
آقای هاگل پیش از دیدار با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته بود تنش بین دو کشور وجود دارد و او در این مورد با مقامات پاکستان به صراحت سخن خواهد گفت. هشدار وزیر دفاع آمریکا در خصوص کاهش یا قطع کمک‌های مالی این کشور به پاکستان فشار بر نقطه حساسی است. پاکستان از نظر اقتصادی مشکلات زیادی دارد. ارزش روپیه پاکستانی در قبال دلار کاهش داشته است. نرخ رشد اقتصادی پاکستان را زیر سه درصد تخمین می‌زنند. کسری بودجه نیز بالا و حدود ۹ درصد است. در عین حال این کشور بیش از شش میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول وام گرفته است که البته بخش عمده‌ای از این وام بایستی صرف بازپرداخت قسط‌های معوقه پیشین شود. در همین حال، کل سرمایه‌گذاری در کشور و بیشتر به دلیل فعالیت ستیزه‌جویان نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است. قطع کمک‌های مالی آمریکا می‌تواند تاثیر عمیقی بر دولت آقای شریف بگذارد. اما در این مورد که آقای شریف تا چه حد بتواند درخواست آمریکا را عملی کند، تردیدهایی وجود دارد، به خصوص اگر او نتواند در قبال اجابت درخواست آمریکا و بازگشایی راه تدارکاتی ناتو، درباره توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین تضمین‌هایی از آمریکا دریافت کند تا دست کم در مقابل احزاب مخالف دولت حرفی برای گفتن داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها