شناسه خبر : 15427 لینک کوتاه

رئیس‌جمهور در دیدار با مقام معظم رهبری: عبور از «مشکلات صندوق بازنشستگی» نیازمند اجماع است

عبور از بحران به شرط اجماع

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریورماه امسال در دیدار آقای روحانی رئیس‌جمهور و اعضای هیات‌دولت ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم، به گزارش رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت، از اقدامات انجام‌گرفته اشاره و خاطرنشان کردند: این گزارش‌ها بسیار خوب بودند و باید به اطلاع مردم رسانده شود، زیرا سرمایه اصلی، مردم و اعتماد و امید آنان است.
ایشان با تاکید بر اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند اقداماتی فراتر از کارهای متعارف دولت در عرصه اقتصادی است، افزودند: برای عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید کاری جهشی و خارج از روالِ کارهای روزمره و متعارف انجام شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری به استان‌ها»، «هدایت تسهیلات بانکی و همچنین حجم عظیم نقدینگی به‌سوی تولید»، «مشوق‌های صادراتی»، «پرداخت به‌موقع بهای محصولات کشاورزی» و «توجه جدی به روستاها و صنایع تبدیلی» را ازجمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواندند.
ایشان موضوع «دیوان‌سالاری» و «مقررات دست ‌و پاگیر برای تولیدکنندگان و کارآفرینان» را یکی از موانع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: طرح‌هایی که در داخل به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان قابل اجرا هستند، نباید به شرکت‌های خارجی داده شوند.
در ابتدای این دیدار آقای روحانی در گزارشی از اقدامات دولت، بر اهمیت اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و «ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی» را بزرگ‌ترین دستاورد دولت در سه سال گذشته دانست. او با ابراز امیدواری در رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌درصدی در سال جاری، دستاورد دیگر دولت را رشد تولید ملی خواند و افزود: در زمینه نفت و گاز از تولید یک میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی، به دو میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم. او همچنین از افزایش تولید نفت از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه خبر داد. آقای روحانی با اشاره به رشد 5 /15‌درصدی در کشاورزی، خاطرنشان کرد: امسال در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم و ذخایر گندم کشور به ۱۴ میلیون تن افزایش یافت که این اتفاق، بی‌سابقه است. رئیس‌جمهور گفت: در این دولت، ۴۵۷ کیلومتر ریل‌گذاری شده و ۷۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اقدام است. او با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ارائه تسهیلات به آنها گفت: از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. آقای روحانی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین معضل کنونی را مساله اشتغال خواند و گفت: برای حل کامل مساله بیکاری نیازمند ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر در سال هستیم. «بدهی دولت به بانک‌ها»، «کمبود منابع آبی»، «معضلات جدی در حوزه محیط زیست»، «مشکلات صندوق بازنشستگی»، «بهره‌وری نامناسب»، «عدم تعادل در منابع و مصارف بودجه» و «کاهش درآمدهای نفتی و منابع درآمدی»، از دیگر مشکلاتی بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد و افزود: باید همه قوا و ارکان کشور کمک کنند تا بتوانیم با اجماع نظر از این مشکلات عبور کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها