شناسه خبر : 15418 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موضوعات مهم در انعقاد قراردادهای نفتی

مسائل زیست‌محیطی و سلامت: بخش زیادی از آلودگی‌های زیست‌محیطی با صنعت آلاینده نفت مرتبط است. سلامتی کارکنان و شهروندان نیز از دیگر حوزه‌های مورد توجه در قراردادهای نفتی است. مثلاً وقوع حوادثی نظیر انفجار، نشت نفت و یا چگونگی مدیریت گازهای سوزانده‌شده در مشعل‌ها، برای جوامع هزینه‌هایی به همراه دارد.
بازنگری در قراردادهای نفتی: طی دهه گذشته، شاهد موج فراگیری از تغییر و اصلاح در مفاد قراردادهای صنعت نفت بوده‌ایم. بولیوی، ونزوئلا و انگلستان کشورهای شاخص در این زمینه محسوب می‌شوند. هیچ قراردادی کامل و همه‌جانبه نیست و بخش اعظم تغییرات، در مذاکرات دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی نفتی به وقوع پیوسته است.
مسوولیت اجتماعی: توجه به شرایط زندگی مردم بومی یکی از مسائل مورد توجه در قراردادهای نفتی به شمار می‌رود. مثلاً تعدادی از شرکت‌ها با ساخت مدرسه، بیمارستان، زمین‌های ورزشی یا اعطای بورسیه به دانش‌آموزان مستعد، اهدافی اجتماعی را دنبال می‌کنند.
ثبات قوانین: با توجه به دوره میان‌مدت یا بلندمدت اجرای قراردادهای نفتی، شرکت‌های پیمانکار باید اطمینان یابند که در صورت بالا رفتن نرخ مالیات، تغییر قوانین کار یا مهاجرت، منافع آنان مورد آسیب قرار نمی‌گیرد.
شفافیت: قضاوت نهایی مردم یک کشور در مورد اثربخشی یک قرارداد تنها در صورت شفافیت و اعلام ویژگی‌های یک قرارداد قابل دریافت خواهد بود. این کار از بروز فساد در مراحل مختلف اجرای قرارداد نیز می‌کاهد. همچنین در سایه شفافیت، پذیرش بیشتری از سوی مردم کشور میزبان به وجود می‌آید که به بالا رفتن امنیت می‌انجامد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها