شناسه خبر : 15306 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۸۲ سال از عمر رقیب سرسخت تایم گذشت

داستان نیوزویک

مولود پاکروان

نیوزویک دومین هفته‌نامه مطرح آمریکا که در سیزدهم فوریه، 82‌سالگی خود را جشن گرفت روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. برخلاف بسیاری از مطبوعات که در کشور ما با پدیده‌ای به نام «مرگ زودرس» دست و پنجه نرم می‌کنند، نیوزویک در چند دهه گذشته تا مرز ورشکستگی کامل و حذف از دنیای رقابت رسانه‌ها پیش رفته است اما هر بار به مدد سیاست‌های دوراندیشانه و مدبرانه مدیران خود دوباره به میدان بازگشته است. داستان هفته‌نامه سرشناسی که 50 میلیون دلار زیان می‌بیند، امتیاز خود را تنها به قیمت یک دلار می‌فروشد، با دنیای مطبوعات چاپی خداحافظی می‌کند، دوباره به دکه‌های مطبوعات می‌پیوندد، اینک در 82‌سالگی به سودآوری می‌رسد و همچنان پس از تایم در رتبه دوم مهم‌ترین هفته‌نامه‌های خبری آمریکا و شاید جهان ایستاده است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
نیوزویک در سال 1933 یعنی 10 سال پس از آغاز به کار تایم راه‌اندازی شد. بنیانگذار نیوزویک توماس جی‌سی مارتین بود که پیش از این نشریه، در هفته‌نامه تایم تجربیات درخشانی اندوخته بود. تا شروع قرن حاضر، دوران طلایی رشد و شکوفایی این مجله ادامه داشت اما با آغاز رقابت منابع خبری اینترنتی، کاهش درآمد حاصل از تبلیغات و نیز کاهش مخاطبان جایگاه درخشان آن رو به افول نهاد. بین سال‌های 2008 تا 2012 مدیران نیوزویک سیاست‌های اصلاحی مختلفی در پیش گرفتند تا ضمن تغییر تمرکز و مخاطبان هفته‌نامه، سبب بهبود وضعیت مالی آن شوند ولی متاسفانه با مرور زمان ضررهای مالی نیوزویک شدت پیدا کرد. این کاهش شدید درآمد و زیاندهی سبب شد در سال 2010 مالک هفته‌نامه که شرکت واشنگتن‌پست بود امتیاز آن را تنها به قیمت یک دلار به فروش برساند. سیدنی هارمن، میلیاردر کالیفرنیایی، در ماه آگوست ۲۰۱۰ این مجله را خرید و با تحریریه وب‌سایت خبری The Daily Beast در هم آمیخت. این سرمایه‌گذاری اما تغییری در وضعیت مالی مجله نیوزویک ایجاد نکرد. هارمن نیز نتوانست نیوزویک را نجات دهد و با مرگ وی در پایان همان سال، پشتیبانی مالی از نسخه کاغذی مجله متوقف شد.
سرانجام پس از 80 سال انتشار، نیوزویک ناچار شد به انتشار نسخه چاپی خود پایان دهد و به مجلات آنلاین بپیوندد. در دسامبر سال 2013، آخرین نسخه کاغذی مجله راهی بازار شد. روی صفحه نخست این نسخه، تصویری هوایی از ساختمان انتشارات مجله در محله «منهتن» نیویورک چاپ شده بود. روی تصویر تیتری شبیه به عبارت‌های توئیتری به چشم می‌خورد: «نسخه آخر».
از این پس، نسخه آنلاین نیوزویک با نام «نیوزویک گلوبال» فعالیت خود را آغاز کرد و از طریق اشتراک در دسترس خوانندگان قرار گرفت. بنا بر اعلام مالکان اصلی نیوزویک (خانواده براون) این مجله آنلاین صاحب‌نظرانی را مخاطب خود قرار می‌داد که دائم در سفر بودند و علاقه داشتند در «قالبی فاخر» در جریان اخبار روز جهان قرار گیرند. در آگوست سال 2013 کمپانی رسانه‌ای IBT اعلام کرد حق امتیاز نیوزویک و انتشار آنلاین آن را از مالک قبلی خریداری کرده است و تصمیم دارد این هفته‌نامه را دوباره به سودآوری برساند. این کمپانی از 7 مارس سال گذشته میلادی، انتشار نسخه چاپی نیوزویک را از سر گرفته و گزارش‌های مالی آن نشان می‌دهد نیوزویک بار دیگر به جایگاه یک مجله خبری بنام و در عین حال سودآور بازگشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها