شناسه خبر : 15267 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رقابت تنگاتنگ خریداران فولاد

فولاد پیشتاز رینگ صنعتی

هفته گذشته بازار فولاد روند افزایشی را سپری کرد و در اکثر نماد‌های عرضه‌شده در بورس کالا شاهد رقابت بین خریداران بودیم.

سید‌علی خسروشاهی
هفته گذشته بازار فولاد روند افزایشی را سپری کرد و در اکثر نماد‌های عرضه‌شده در بورس کالا شاهد رقابت بین خریداران بودیم. این افزایش قیمت در شرایطی است که تغییر قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرف آهن‌آلات مشاهده نشده است. محمد آزاد رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان این افزایش قیمت را به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده از شش درصد به هشت درصد و همچنین افزایش قیمت شمش تولیدی فولاد خوزستان در انتهای سال گذشته می‌داند. به گفته وی این افزایش قیمت در شرایطی است که نرخ جهانی شمش‌ آهن تغییر خاصی نداشته است. به نظر می‌رسد صنعت فولاد کشور در حال تجربه کردن شرایطی است که تاکنون با آن روبه‌رو نشده است. در چند سال گذشته تعداد زیادی واحد تولیدی مقاطع فولادی در کشور ایجاد شده و شرکت‌های تولید‌کننده شمش نظیر فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد ارفع و فولاد هرمزگان برای پاسخ به نیاز شمش این واحد‌ها افزایش تولید فولاد را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی با به وجود آمدن رکود تورمی در کشور و کاهش مصرف از یک طرف و افزایش هزینه‌های تولید از طرف دیگر واحد‌های تولیدی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. در اواخر سال گذشته دولت برای حمایت از صنعت فولاد صادرات شمش و مقاطع فولادی را آزاد اعلام کرد. البته این موضوع تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر صنعت فولاد کشور داشت اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که تاثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده واحد‌های تولیدی کشور دارد. بدون شک صنعت فولاد کشور تنها مزیت صادراتی خود را در سنگ‌آهن ارزان‌قیمت و البته انرژی تقریباً رایگان می‌بیند و اگر از این دو نعمت محروم شود با هزینه تمام‌شده بالای تولید نمی‌تواند هیچ جایگاهی در بازار‌های بین‌المللی داشته باشد؛ لذا به نظر می‌رسد از یک سو شرکت‌های فعال در صنعت فولاد می‌بایست در جهت کاهش هزینه‌های تولید خود گام بردارند و از جهت دیگر دولت محترم نیز باید حمایت‌های لازم از این صنعت را انجام دهد تا صنعت فولاد بتواند شرایط کنونی را پشت سر گذارد. در همین راستا هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه شورای پول و اعتبار اعلام کرد: در خصوص قیمت‌گذاری محصولات تولیدی بنگاه‌ها تاکید شد که دولت به هیچ وجه تصمیمی برای تعیین دستوری قیمت‌ها ندارد و تعدیل قیمت‌ها صرفاً باید در چارچوب نظامات عرضه و تقاضا انجام گیرد و اصل کلی برای دولت، جبران آثار سیاست‌ها، برای حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان است. با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد و البته صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تشکیل میز بورس کالا در وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته می‌توان سال پرباری را برای بورس کالای ایران متصور بود.

رینگ صنعتی: هفته گذشته گروه فولاد پیشتاز رینگ صنعتی بود. شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان محصول شمش و تختال تولیدی خود را عرضه کردند که با استقبال فعالان بازار روبه‌رو شد. شرکت‌های آریا ذوب، نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، فولاد کویر و ذوب‌آهن اصفهان مقاطع فولادی خود را عرضه کردند که با افزایش قیمت روبه‌رو شد. فولاد مبارکه اصفهان نیز توانست انواع ورق سرد و گرم خود را به فروش رساند. در گروه مس نیز شرکت ملی مس انواع مس کاتد، مفتول و کم‌عیار خود را عرضه کرد. علاوه بر آن 4 لات کنسانتره فلزات گرانبها و 10 لات کنسانتره سولفور مولیبیدن نیز از دیگر عرضه‌های شرکت ملی مس در هفته گذشته بود. هفته قبل یکی از شرکت‌های تولیدی در زمینه تولید کابل برق با ارسال نامه‌ای به معاونت هماهنگی و نظارت رئیس‌جمهور خواستار قیمت‌گذاری مس بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای در بورس کالا شد. شرکت مزبور ضمن اعلام آنکه 98 درصد از قیمت محصول کابل را هزینه خرید مس تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: تا هفته قبل قیمت مس در بورس کالا برای فروش مس، که بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای به عنوان مبنای تعیین فروش مس بوده وضعیت نسبتاً متعادلی در بازار محصولات وابسته به مس ایجاد کرده بود ولیکن با تغییر مبنای مزبور و جایگزینی نرخ ارز آزاد، آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیری برای صنعت و صادرات محدودی که در شرایط اقتصادی فعلی بابت این محصولات به وجود آمده در پیش رو خواهیم داشت.

رینگ پتروشیمی: هفته گذشته طبق روال گذشته در گروه پلیمرها شاهد رونق معاملات بودیم. در گروه شیمیایی‌ها نیز انواع آمونیاک، پارازایلین، آب ژاول، اسید‌ سولفوریک و اسید‌ استیک داد‌و‌ستد شد. در گروه گاز‌ها، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی فجر محصول آرگون را عرضه کردند که مورد دادوستد قرار گرفت. در گروه قیرها نیز معاملات از رونق نسبی برخوردار بود به‌گونه‌ای که در چند ماه گذشته روند ورود شرکت‌های تولید‌کننده قیر به بورس کالا از رشد خوبی برخوردار بوده است. به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید‌کننده به ظرفیت‌های بورس کالای ایران شناخت نسبی پیدا کرده و در حال ورود به این بازار هستند. در گروه گوگرد نیز شاهد عدم رونق بازار بودیم و در اکثر نمادهای عرضه‌شده تقاضایی روی تابلو نیامد. لوب کات سنگین و وکیوم باتوم نیز از دیگر عرضه‌های هفته گذشته بود که با استقبال فعالان بازار روبه‌رو شد.

رینگ کشاورزی: هفته گذشته انواع کنجاله، عدس، شکر و نخود در تالار کشاورزی عرضه شد که 200 تن شکر سفید عرضه‌شده به قیمت 19 هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها