شناسه خبر : 15057 لینک کوتاه

صادقانه، بدون فرافکنی و امیدبخش

مصاحبه سه‌شنبه‌شب رئیس‌جمهوری تصویر امیدوارکننده‌ای بدون شعارپردازی توخالی و با عدد و رقم به مردم ارائه کرد. گرچه این تصویر ارائه‌شده فاصله زیادی با نیازها و علایق در کشور دارد اما این فاصله‌ها به طور دائم در حال کاهش است و به نظر می‌رسد مخاطبانی که پای سخنان رئیس‌جمهوری نشستند این کاهش فاصله بین وضعیت موجود و انتظارات‌شان را احساس می‌کنند.

سعید لیلاز/ کارشناس اقتصادی
مصاحبه سه‌شنبه‌شب رئیس‌جمهوری تصویر امیدوارکننده‌ای بدون شعارپردازی توخالی و با عدد و رقم به مردم ارائه کرد. گرچه این تصویر ارائه‌شده فاصله زیادی با نیازها و علایق در کشور دارد اما این فاصله‌ها به طور دائم در حال کاهش است و به نظر می‌رسد مخاطبانی که پای سخنان رئیس‌جمهوری نشستند این کاهش فاصله بین وضعیت موجود و انتظارات‌شان را احساس می‌کنند.
البته شاید این تصویر‌نمایی برای بسیاری از مردم، هنوز تلخ و گزنده باشد و به نوعی نشان‌دهنده آن باشد که با وضعیت مطلوب برای یک کشور مانند ایران چقدر فاصله داریم اما حداقل این امتیاز چشمگیر وجود داشت که مخاطب احساس می‌کرد، رئیس‌جمهور نمی‌خواهد به او دروغ بگوید یا تصویری به او ارائه دهد که گرچه ممکن است شیرین باشد اما واقعی نباشد. به عبارتی اظهارات رئیس‌جمهوری انطباق کاملی با آمارهای واقعی داشت و این امر پس از سال‌ها و مدت‌ها، به نوعی نوید بازگشت به صداقت بود. زیرا رئیس دولت بدون شعارهای غیرواقعی، تصویری واقعی از اقتصاد کشور را با آمارهای درست و منطقی به مردم منتقل کرد. تصویری کامل در سنت اقتصاد. هم آمارها شفاف عنوان شدند و هم این اعداد در انطباق کامل با آمار مراجع رسمی تولید آمار کشور بودند. دیگر تعجبی هم از ناحیه محققان و پژوهشگران دیده نشد. یادمان نمی‌رود که روزگاری در کشور آماری از وضعیت خوب و عالی اقتصاد در بخش‌های مختلف تولید گرفته تا سفره مردم داده می‌شد که نه‌تنها مردم را متعجب می‌کرد بلکه عصبانی می‌کرد که رئیس‌جمهورشان دارد از کدام وضعیت صحبت می‌کند؟
رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو از سنتی که همواره در ایران وجود داشت به‌گونه‌ای که شرایط بد کنونی را به دلیل اتخاذ سیاست نامناسب دولت قبل می‌دید، فاصله گرفت و هیچ اشاره‌ای به مشکلات ایجادشده توسط دولت قبل نکرد. آن‌گونه که در شأن یک رئیس‌جمهور بود، سخن گفت. نه‌تنها تخریب نکرد که شفاف با ملت سخن گفت و به غیر از پاسخگویی که در سیاست ایران کمتر دیده می‌شود به فرهنگ‌سازی هم پرداخت.
این در حالی است که سیاستگذاری‌های دولت قبل، به لحاظ زمانی به خصوص در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز مشکلاتش را برای کشور به همراه دارد. به همین دلیل می‌توان به جرات گفت اصرار و مراقبت رئیس‌جمهوری برای پرهیز از ذکر مصائبی که دولت قبل به یادگار گذاشته، نشانه اخلاق‌گرایی او در این گفت‌وگوی تلویزیونی و زنده بود.
یکی دیگر از مزیت‌های این گزارش، این بود که کشور برای اولین بار در تمام شاخص‌ها حرکت رو به جلو دارد. کاهش نرخ تورم آن هم در فاصله‌ای شش‌ماهه به اندازه 24 درصد، شناسایی 11 میلیون نیازمند دریافت یارانه کالایی، کاهش قیمت داروهای تولید خارج، افزایش تعداد اقلام دارویی تحت پوشش بیمه و از همه بیشتر و کیفی‌تر وعده بیمه همگانی به شهروندان ایرانی و تخصیص بهینه درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله نشانه‌های شکوفایی و نوید روزهای بهتر در اقتصاد ایران است.
همچنین در این گفت‌وگو این توهم که دولت تنها بر سیاست خارجی تمرکز دارد، شکسته شد و طرح‌های دولت و دستاوردها در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و بهبود وضعیت بیمارستان‌ها و بهداشت عمومی نیز ارائه شد.
آمارهای ارائه‌شده در این گفت‌وگو بر اساس مستنداتی از مرکز آمار ارائه شد و این در حالی است که رئیس این مرکز به صورت هوشمندانه از دوره دولت قبل در آن مرکز باقی‌مانده است و به همین دلیل می‌توان آمارها را به خوبی راستی‌آزمایی کرد. به اعتقاد من تسلط رئیس‌جمهور بر اعداد و ارقام از دیگر نکات حائز اهمیت این گفت‌وگو بود. هر چند دولت در طول هشت ماه گذشته به ایفای تعهدات خود پایبند بود اما هجمه‌هایی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی بر دولت وارد شد که البته برخی از توطئه‌ها سازمان‌یافته است. در صورتی که این گفت‌وگوها به صورت ماهانه ادامه یابد و آمارهای روشنی ارائه شود اعتماد ازدست‌رفته بازمی‌گردد. زیرا فساد گسترده در دوره قبل، به اعتماد مردم خدشه وارد کرده است و همین امر نیز یکی از دلایل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه بود.
با توجه به زمان‌بندی یک‌ساله برای برنامه‌های اعلامی دولت، می‌توان به راحتی بر اجرای طرح نظارت کرد و این در حالی است که دولت قبلی خود را بی‌نیاز از حسابرسی می‌دانست. زمان‌بندی برای برنامه‌ها را می‌توان مطالبه ملت و خود رئیس‌جمهور از دولت دانست و به همین علت مطبوعات و گروه‌های دانشجویی و نخبگان می‌توانند به راحتی بر اجرای برنامه‌ها نظارت کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها