شناسه خبر : 1505 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا ایرانی‌ها بیمه عمر نمی‌خواهند؟

کم‌اقبال

وزیر اقتصاد دو بار نسبت به عدم استقبال بیمه‌های زندگی در ایران هشدار داد. علی طیب‌نیا چندی پیش در هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با نگران‌کننده دانستن ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی، عملکرد شرکت‌های بیمه را در فروش این نوع خدمات و ایجاد اطمینان ناکارآمد خواند و از طرف دیگر این بخش از پوشش ریسک در بازار بیمه را یک فرصت اقتصادی در ایران دانست.

اعظم گلبری
وزیر اقتصاد دو بار نسبت به عدم استقبال بیمه‌های زندگی در ایران هشدار داد. علی طیب‌نیا چندی پیش در هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با نگران‌کننده دانستن ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی، عملکرد شرکت‌های بیمه را در فروش این نوع خدمات و ایجاد اطمینان ناکارآمد خواند و از طرف دیگر این بخش از پوشش ریسک در بازار بیمه را یک فرصت اقتصادی در ایران دانست. وزیر اقتصاد همچنین در مجمع بیمه مرکزی نیز نسبت به عدم استقبال مردم از بیمه عمر ابراز نگرانی کرد. طیب‌نیا با اشاره به توسعه‌نیافتگی بخشی از صنعت بیمه گفت: سهم بیمه‌های زندگی از پرتفوی صنعت بیمه بسیار اندک است و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در این زمینه رشد چندانی نکرده است. وی افزود: به‌رغم اینکه بخشی از صنعت بیمه از حوزه‌های بیمه‌های بازرگانی خارج شده اما ضریب نفوذ بیمه افزایش پیدا کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اذعان داشت وظیفه صنعت بیمه کشور پوشش خطرها و ریسک‌هاست و اگر خود صنعت بیمه با ریسک مواجه باشد نمی‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد.
طیب‌نیا در این مراسم گفت صنعت بیمه با عمر نسبتاً طولانی خود در جامعه گسترش پیدا نکرده و اگر لطمات دیگری بر این صنعت وارد شود؛ نمی‌تواند به جایگاه اصلی خودش برسد.
رئیس مجمع بیمه مرکزی با تاکید بر افزایش توانگری شرکت‌های بیمه گفت: در این مسیر باید موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها را جدی بگیریم و وضعیت مالی و حرفه‌ای متقاضیان شرکت‌های جدید نیز باید مورد تایید بیمه مرکزی باشد.
طیب‌نیا همچنین عنوان کرده بود صنعت بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. وزیر اقتصاد همچنین خواهان انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهبود و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در کشور شد.
وی همچنین گفت: صنعت بیمه به لحاظ داشتن سهم در تولیدات کشور و ترکیب انواع پوشش‌های بیمه‌ای، مشکلات زیادی دارد و قاعدتاً صنعتی که باید ریسک‌ها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد.
با این حال آمار و اعداد گویای این مساله است که سهم بیمه عمر در پورتفوی بیمه افزایش داشته است. با وجودی که بیمه عمر از ابتدای سال 80 گسترش قابل قبولی داشته است سهم این بیمه از این سال تاکنون دو برابر شده است.
طبق آمار در سال 80 پورتفوی بیمه حدود یک هزار میلیارد تومان بود که امروز این رقم به 23 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. با این روند صعودی بیمه عمر طی این سال‌ها،
سهم بیمه‌های عمر از حدود شش درصد به بیش از 12 درصد رسیده است. به همین دلیل کارشناسان بیمه بر این باورند که برخلاف نظر طیب‌نیا بیمه عمر از روند صعودی خوبی برخوردار است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها