شناسه خبر : 15032 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

رویای بیکاری هفت‌درصدی
نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه برنامه ششم توسعه نسبت به هدف ارائه‌شده در این برنامه در حوزه اشتغال ابراز تردید کرده و تاکید می‌کند: «در صورت تداوم شرایط موجود، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۵ درصد خواهد بود که با هدف لایحه (هفت درصد تا سال ۱۳۹۹) تفاوت فاحشی دارد. در صورت حفظ نرخ بیکاری کنونی، باید سالانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار شغل ایجاد شود که این خود یکی از بالاترین رکوردهای اقتصاد ایران از این منظر به حساب می‌آید. این در حالی است که در مستندات برنامه ششم، ۹۵۵ هزار خالص اشتغال سالانه پیش‌بینی شده که با توجه به شرایط بازار کار و واقعیات موجود بسیار دور از واقع به نظر می‌رسد.»
باد کارت اعتباری خوابید
نوشت: طرح کارت اعتباری از چند هفته قبل در مبالغ 10، 30 و 50 میلیون تومان رونمایی شد. تبلیغات اولیه بانک مرکزی و اظهارنظر مسوولان به گونه‌ای بود که مردم تصور می‌کردند از ابتدای مهر به شعبه هر بانکی مراجعه کنند، می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. در حالی که اکنون با گذشت بیش از دو هفته از اجرای این طرح، بسیاری از بانک‌ها خود را از آن کنار کشیده‌اند و مسوولان بانک مرکزی مواضع جدیدی اتخاذ کرده‌اند که با تبلیغات اولیه، کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، ولی‌الله سیف در این‌باره گفته است: همه بانک‌ها موظف نیستند کارت اعتباری را ارائه کنند و این در اختیار بانک‌هاست که این خدمات را عرضه کنند یا خیر.
رقابت متفاوت همشهریان روحانی و احمدی‌نژاد
نوشت: اگرچه در روزهای اخیر بارها اعلام شده که استان سمنان در زمینه مشارکت در سرشماری اینترنتی در رتبه‌های بالای کشور قرار داشته، اما انتشار جزییات مشارکت مردم شهرستان‌های مختلف این استان اطلاعات جالب توجهی را در خود دارد. به گفته رضا عبدالله‌زاده دبیر ستاد سرشماری استان سمنان (تا روز یکشنبه گذشته) «شهرستان‌های سرخه با 7 /46 درصد، مهدی‌شهر با 2 /45 درصد و آرادان با 4 /43 درصد، بیشترین تعداد خانوارهای ‌ثبت‌نام‌شده اینترنتی در سامانه سرشماری امسال را داشته‌اند.» حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران زاده شهرستان سرخه است و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین زاده شهرستان آرادان.
تهدیدی به نام ترامپ برای اقتصاد جهان
نوشت: اجلاس پاییزه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سال جاری، با یک تفاوت نسبت به دوره‌های پیشین، شروع به کار کرد و آن غلبه ریسک سیاسی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر سایر ابعاد این اجلاس بود. بسیاری از مقامات مسوول در این اجلاس نگران بودند که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه ریسک مخربی بر اقتصاد جهانی حاکم شود. اگرچه مسوولان اقتصادی نظیر کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول به صراحت از ترامپ نام نبردند؛ اما این اظهارنظر «اکنون زمان مناسبی برای محدود کردن فرآیند جهانی‌شدن نیست» بیانگر نگرانی از دیدگاه‌های ضد تجارت آزاد ترامپ است.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها