شناسه خبر : 14961 لینک کوتاه

اینفوگرافی

شوک ارزی

آشفتگی‌های سیاسی چه اثری بر ارز گذاشت؟

هنوز پس‌لرزه‌های رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا تمام نشده، تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه بار دیگر باعث سقوط شدید یک واحد پولی دیگر در بازارهای جهانی ارز شد. عدم اطمینان سیاسی و آشفتگی‌های اخیر در سراسر دنیا مهم‌ترین عامل تغییرات ارزی در هفته‌های اخیر بوده است. به طور کلی با افزایش عدم اطمینان سیاسی،‌ ریسک‌پذیری کاهش یافته و تقاضا برای دارایی‌های امنی چون طلا و ین ژاپن افزایش می‌یابد.
پس از اینکه رای به برگزیت باعث شد تا پوند با رسیدن به پایین‌ترین ارزش 31 سال اخیر خود،‌ حتی عنوان بدترین ارز دنیا در سال 2016 را از پزوی آرژانتین برباید، با انتصاب ترزا می به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا روندی صعودی به خود گرفت به طوری که لحظه‌ به‌ لحظه به ارزش قبل از همه‌پرسی خود نزدیک‌تر می‌شود. عدم افزایش محرک‌های تضعیف‌کننده ارز و همچنین انتخاب نخست‌وزیر جدید بریتانیا آرامش زیادی را برای پوند به ارمغان آورده است.
در پی تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه و بسته ‌شدن تنگه بسفر، لیر ترکیه با افتی 5 /5‌درصدی در برابر دلار بیشترین سقوط یک‌روزه خود را در هشت سال اخیر تجربه کرد هر‌چند با ناکامی کودتا مقدار زیادی از این افت را در روزهای بعد جبران کرد. به طوری که در روز چهارشنبه، هر دلار ارزشی برابر با 0028 /3 لیر داشت. سقوط لیر بر روی ارزهای دیگر بازارهای نوظهور نیز تاثیرگذار بود به‌طوری‌که در معاملات ارزی آمریکا، راند آفریقای جنوبی و پزوی مکزیک نیز با افت ارزش مواجه شدند. در میان ارزهای دیگر، دلار آمریکا که در چند وقت اخیر نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است، با توجه به داده‌های اقتصادی فراتر از انتظار در آمریکا و تضمین حمایت فدرال‌رزرو از بازارهای سهام، تقویت شد. در شرق آسیا، آمار رسمی مسکن چین که نشان از کاهش قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته دارد، باعث شد یوآن چین به پایین‌ترین سطح خود از سال 2010 برسد. افزایش تقاضای خرید ارز ناشی از اعلام مانور نظامی چین در دریای جنوب، باعث ضعف یوآن و دیگر ارزهای آسیایی و رشد دلار شده بود.
index:1|width:620|height:398|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید