شناسه خبر : 14807 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیامد لغو عرضه‌های اولیه چیست؟

توقف در ایستگاه اول

پس از روی کار‌آمدن رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به سابقه آموزشی و پژوهشی وی به نظر می‌رسید برخی از رویکردهای اجرایی نادرستی که در دوره‌های مدیران پیشین صورت می‌گرفت، حذف شود، اما رویه دائمی مدیریت بازار نظیر بلوک زدن و امثالهم در مدیریت جدید نیز همچنان تکرار شد.

علی خرد
پس از روی کار‌آمدن رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به سابقه آموزشی و پژوهشی وی به نظر می‌رسید برخی از رویکردهای اجرایی نادرستی که در دوره‌های مدیران پیشین صورت می‌گرفت، حذف شود، اما رویه دائمی مدیریت بازار نظیر بلوک زدن و امثالهم در مدیریت جدید نیز همچنان تکرار شد. این مهم به مرور با اعتراض فعالان بازار سرمایه همراه شد که در نهایت طی نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با سرمایه‌گذاران و در میان گذاشتن اعتراضات، بنا بر تغییر رویه سازمان شد. طی جلسه مذکور قول‌های دیگری نیز از جانب مسوولان بازار سرمایه داده شد که یکی از مهم‌ترین آنها توقف عرضه سهام جدید در بازار سرمایه تا انتهای سال جاری بود.
عرضه اولیه سهام جدید در بازار سرمایه کشور به خودی خود موجب تعمیق بازار شده که این مهم به مرور زمان منجر به کاراتر شدن بازار می‌شود. از سوی دیگر با توجه به عملکرد اخیر بازار سرمایه و جذابیت سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت با توجه به نرخ‌های آنها، فعالان بازار معتقدند که عرضه اولیه موجب وخامت بیشتر شرایط بازار سرمایه می‌شود، به این شکل که سرمایه‌گذاران و سهامداران به منظور تامین نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت جدید‌العرضه سهام فعلی خود را به عرصه فروش گذاشته که این کار موجب افزایش فشار فروش و در نهایت کاهش قیمت سهام می‌شود.
منتفی شدن عرضه‌های اولیه در سال جاری، با به تعویق انداختن عرضه سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا، به خود رنگ واقعیت گرفت. درحالی زمان قطعی عرضه اولیه پنج درصد سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا، چهارشنبه 27 بهمن اعلام شده بود که این عرضه لغو و به زمان نا‌معلوم دیگری موکول شد.
در این رویداد هرچند عواملی مانند اعتراض سهامداران و سرمایه‌گذاران، وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بازار سرمایه و همراه با کمبود نقدینگی و تبعات منفی ناشی از عرضه اولیه سهام برکت موثر بودند اما برخی دخالت‌ها نیز اثر داشت.
بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، لزوم جلوگیری از خروج نقدینگی و فروش سهام از سوی برخی برای تامین مالی خرید سهام جدید و حمایت از سهامداران، رئیس سازمان بورس خواهان عدم عرضه اولیه حداقل تا پایان سال جاری است.
با توجه به نکاتی که در سطرهای گذشته به آن اشاره شد، اقدامات متولیان بازار سرمایه نه تنها موجبات کاهش ریسک در بازار را فراهم نیاورده است، بلکه هم‌اکنون به عنوان ریسک نهاد ناظر در بازار سرمایه شناخته می‌شود. فعالان بازار سرمایه امیدوارند تمهیداتی اندیشیده شود تا متولیان امر اقدامات بیشتری در راستای بهسازی عملکرد بازار سرمایه انجام دهند، این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که مسوولان تنها به ایفای نقش نظارت در بازار پرداخته و از دخالت در زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران خودداری کنند. به این ترتیب مکانیسم بازار به بهترین شکل اجرا خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها