شناسه خبر : 14805 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تصویر روشنی در مورد هدفمندی نداریم

این روزها نمی‌توان هیچ تصویر روشنی در مورد آینده هدفمندی یارانه‌ها داشت. به عبارتی شما نمی‌توانید این سوال را مطرح کنید که آینده هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم چه خواهد بود. این مبحثهم‌اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که مثلاً نمی‌توان موضوعات مختلف را در کنار هم جمع کرد و گفت با میانه‌گیری این مباحثو عوامل، پیش‌بینی می‌شود که هدفمندی در فاز دوم با موفقیت اجرا می‌شود یا برعکس.

index:1|width:50|height:50|align:left احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
این روزها نمی‌توان هیچ تصویر روشنی در مورد آینده هدفمندی یارانه‌ها داشت. به عبارتی شما نمی‌توانید این سوال را مطرح کنید که آینده هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم چه خواهد بود. این مبحث هم‌اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که مثلاً نمی‌توان موضوعات مختلف را در کنار هم جمع کرد و گفت با میانه‌گیری این مباحث و عوامل، پیش‌بینی می‌شود که هدفمندی در فاز دوم با موفقیت اجرا می‌شود یا برعکس.
در اصلی‌ترین گام باید منتظر اعلام نتایج نهایی در مورد میزان انصرافی‌ها بود. بعد دید که دولت در مورد قیمت حامل‌های انرژی و شیب افزایش بهای آن‌چه تصمیمی می‌گیرد. از سوی دیگر باید دید دولت با افرادی که انصراف نداده‌اند چه برخوردی می‌کند و چه سیاستی را در موردشان اعمال خواهد کرد.
به همین دلیل، در حال حاضر هیچ تصویر روشنی در این باره نمی‌توان ارائه داد و البته این سکوت و عدم اظهار نظر نه از روی سردرگمی و ضعف، بلکه به دلیل وجود عوامل متعدد تاثیرگذار است.
به عنوان مثال وقتی می‌گوییم من و آقای فلانی روی هم یک میلیارد پول داریم، این داده اطلاعاتی گمراه‌کننده است. چون ممکن است من فقط 100 میلیون از این پول را داشته باشم و طرف مقابل 900 میلیون داشته باشد. به عبارتی این داده اطلاعاتی و این میانه‌گیری، مباحثی را در‌بر می‌گیرد که نه دقیق است و نه قابل استناد. شما در این حالت اطلاعاتی را به مخاطب می‌دهید که می‌تواند بسیار گمراه‌کننده باشد و اصلاً تصویر روشنی از آنچه حقیقت است، نیست.
اما مثلاً اگر بگویید احمد توکلی سالانه به طور میانگین چهار میلیون درآمد دارد، شما اطلاعاتی می‌دهید که می‌توانید تا حدود زیادی به آن استناد کنید که حالا 500 تومان بالا یا پایین تقریباً درست است و محقق می‌شود.
در مورد هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، الان وضعیت به همین شکل است. میزان انصراف‌ها را می‌بینید. آنچه رخ داده با آنچه دولت و مجلس پیش‌بینی می‌کردند، تفاوت معناداری دارد. از طرفی هنوز نمی‌دانیم قرار است قیمت بنزین چطور محاسبه شود. حداقل من به عنوان نماینده مجلس نمی‌دانم قرار است بنزین با چه نرخ‌هایی و با چه سهمیه‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد. به هر حال این موضوع تصمیم‌گیری‌اش در اختیار دولت محترم است. به نظر می‌رسد دولت هم خودش هنوز در این باره به نتیجه قطعی و روشنی نرسیده است. به همین دلیل است که نمی‌توانم بگویم هدفمندی خوب اجرا می‌شود یا بد اجرا می‌شود. یا موفق خواهیم شد یا نه. دولت آقای روحانی بر اساس آنچه تصمیم می‌گیرد در کنار برخی عوامل بیرونی سرنوشت ماه‌های آینده را در اقتصاد کشور تعیین می‌کند.
در مورد وضعیت بازار ارزی و برخی نوسانات هم که شما به عنوان سوال عنوان می‌کنید، حقیقتاً من جرات نمی‌کنم هیچ حرفی بزنم. چون هر حرفی در مورد بازار بزنیم، می‌تواند تاثیراتی منفی داشته باشد. حداقل تجربه سال‌های اخیر به ما نشان داده است که واقعاً در مورد بازار ارز باید محتاط بود.
چون بازار ارز به شدت تحت تاثیر عوامل سیاسی است. در این شرایط ساده‌ترین تیتر رسانه‌ها یا اظهار نظر امثال ما می‌تواند بازار را به هم بریزد. به هر حال من یکی از اعضای شورای عالی پول و اعتبار هستم و دوره آقای احمدی‌نژاد به ما ثابت کرد که هر گونه نظردهی در مورد این بازار چقدر می‌تواند نبض بازار را به هم بریزد و روی اقتصاد و منافع کلان کشور اثرگذار باشد. الان هم تصور می‌کنم دولت آقای روحانی در مورد بازار ارز، با طمانینه و حساسیت بالایی رفتار می‌کند تا مبادا با یک اظهار نظر غیر‌کارشناسی، بازار به هم ریخته شود. رسانه‌ها هم بهتر است در این باره از دادن تحلیل و اظهارنظرهای غیرکارشناسی پرهیز کنند تا مبادا در شرایط مهم کنونی با التهابات بی‌مورد رو به رو شویم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها