شناسه خبر : 1436 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار برمی‌گردد؟

بعد از رشد سنگین بازار در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به نظر می‌رسد بورس برای رشدی پایدار نیاز به استراحت بیشتری دارد. با آنکه از ابتدای سال بازدهی منفی ۹درصدی برای شاخص کل بازار رقم خورده است، اما انتظار می‌رود دوره خوش بازار از اواسط سال ۱۳۹۴ آغاز شود که شاخص بتواند به شکل پیوسته و با شیب ملایم رشد کند.

نیما آزادی/کارشناس

بعد از رشد سنگین بازار در سال‌های 1391 و 1392 به نظر می‌رسد بورس برای رشدی پایدار نیاز به استراحت بیشتری دارد. با آنکه از ابتدای سال بازدهی منفی 9درصدی برای شاخص کل بازار رقم خورده است، اما انتظار می‌رود دوره خوش بازار از اواسط سال 1394 آغاز شود که شاخص بتواند به شکل پیوسته و با شیب ملایم رشد کند. تا آن زمان بیشتر نوسان‌گیری در بازار غالب است. در بلندمدت به واسطه برنامه‌های کلان دولت مبنی بر ایجاد رشد اقتصادی، بازار کماکان برای سرمایه‌گذاری جذابیت دارد. اما در کوتاه‌مدت معامله‌گران به واسطه سیاست‌های ضدتورمی دولت انتظار رشد خیلی بالا از بازار نباید داشته باشند. در ادامه چندین صنعت مورد توجه بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شاخص دارویی
بازدهی صنعت دارو از ابتدای سال 1392 تاکنون 217 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون منفی 11 درصد بوده است. معمولاً سیکل‌های کف این گروه حدود سه تا چهارساله است و معامله‌گرانی که دنبال حرکات بزرگ هستند می‌توانند دنبال این سیکل‌های کف باشند. یعنی حرکت بزرگ بعدی گروه دارو حدود سال‌های 1395 و 1396 خواهد بود. تا آن بازه زمانی بهتر است معامله‌گران دنبال نوسان‌گیری باشند.

شاخص سیمان
بازدهی صنعت سیمان از ابتدای سال 1392 تاکنون 172 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون منفی هشت درصد بوده است. شاخص سیمان در چهار سال گذشته روند کاملاً صعودی و افزایشی داشته است. از آنجا که ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی بین دو تا سه برابر قیمت فعلی آنهاست و در شرایط رشد اقتصادی نیز اقبال به سیمان ملموس است به نظر می‌رسد در دو سال آتی اقبال به سهام سیمانی کماکان بالا باشد و در کوتاه‌مدت نوسانات منفی تحت تاثیر رشد مناسب دو سال اخیر است.

شاخص ساختمانی
بازدهی صنعت املاک و مستغلات از ابتدای سال 1392 تاکنون 20 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون منفی 29 درصد بوده است. این گروه در دو سال اخیر جزو گروهی بوده که نتوانست معادل شاخص کل بازدهی ایجاد کند و به نظر می‌رسد شرایط رکود حاکم بر کشور بر معاملات سهام ساختمانی اثر بیشتری داشته است. از آنجا که یکی از اهداف دولت در راستای رشد اقتصادی تمرکز روی بخش ساخت و ساز است این گروه می‌تواند به واسطه عدم رشد در این سه سال اخیر به عنوان گزینه‌ای که می‌تواند مستعد رشد باشد در نظر گرفته شود.

شاخص بانکی
بازدهی صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری از ابتدای سال 1392 تاکنون 128 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون منفی 15 درصد بوده است. گروه بانکی در شرایط تحریم‌های گسترده آسیب جدی دیده است. به دلیل اینکه برنامه دولت ایجاد رشد اقتصادی از سال 1394 است بنابراین برای ایجاد رشد نیاز به تسهیلات گسترده بانکی است. قوی کردن بانک‌ها یکی از سیاست‌های کلان دولت محسوب می‌شود پس در شرایط رشد اقتصادی و علی‌الخصوص برداشته شدن تحریم‌ها سودآوری قابل توجهی می‌توان از این گروه انتظار داشت. انتظار می‌رود به طور متوسط در دو سال آتی این شاخص بیش از 100 درصد رشد کند.

شاخص خودرو
بازدهی صنعت خودرو و ساخت قطعات از ابتدای سال 1392 تاکنون 157 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون هشت درصد بوده است. این گروه بعد از هشت سال رکود گسترده، از ابتدای دولت یازدهم مورد اقبال بازار قرار گرفت. این صنعت که به‌شدت سیاسی است و قیمت‌گذاری محصولات بیش از اینکه مبنای اقتصادی داشته باشد مبنای سیاسی دارد جزو صنایعی است که می‌تواند در بخش کسب‌وکار و کاهش بیکاری کشور بسیار موثر باشد. ریسک سرمایه‌گذاری در سهام این صنعت صرفاً به عوامل سیاسی وابسته است که می‌تواند روند سودسازی این گروه را متاثر کند. در خصوص نوسانات سهام این گروه در کوتاه‌مدت بیشتر نوسان‌های کوچک پیش‌بینی می‌شود.

شاخص محصولات شیمیایی
بازدهی این گروه از ابتدای سال 1392 تاکنون 99 درصد و از ابتدای سال 1393 تاکنون منفی 10 درصد بوده است. این گروه در دو سال گذشته به واسطه رشد دلار و بالا رفتن سود بازدهی مناسبی را تجربه کرد. اما چالشی مثل افزایش نرخ خوراک به عنوان ریسک گروه باعث شده اقبال بازار در شش‌ماه گذشته به این صنعت کاسته شود. تا زمانی که وضعیت فروش، ابهام خوراک و... برطرف نشود وضعیت گروه کماکان مبهم پیش‌بینی می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید