شناسه خبر : 1435 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استاندار البرز از نخستین سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام می‌گوید

هلندی‌ها در البرز

شرکت هلندی «برنتز اینترنشنال»، به‌زودی و به‌طور رسمی سرمایه‌گذاری مشترک خود را در استان البرز و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی ایران آغاز می‌کند که نکته بارز آن این است که این سرمایه‌گذاری منحصر به ایران نشده و کل منطقه خاورمیانه را پوشش می‌دهد.

شرکت هلندی «برنتز اینترنشنال»، به‌زودی و به‌طور رسمی سرمایه‌گذاری مشترک خود را در استان البرز و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی ایران آغاز می‌کند که نکته بارز آن این است که این سرمایه‌گذاری منحصر به ایران نشده و کل منطقه خاورمیانه را پوشش می‌دهد؛ مذاکرات برای شروع این سرمایه‌گذاری از پنج سال پیش و توسط سرمایه گذار ایرانی آغاز شده اما به دلایل متعدد نظیر تحریم‌ها، به نتیجه مطلوب نرسیده بود. طرف ایرانی در این سرمایه‌گذاری مشترک، سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌الملل داشته که در این همکاری جدید قرار است مواد اولیه جهت تولید مواد دارویی، غذایی، خوراکی، خوراک دام، زعفران صنعتی و بهداشت فردی تامین و توزیع شود. در فاز بعدی این همکاری، انتقال دانش تجاری، مدیریتی و تولیدی، احداث واحدهای تحقیقاتی، آزمایشگاهی و خطوط تولید در زمینه تولید داروهای ضد‌سرطان و تولید فاکتورهای خونی نیز در نظر گرفته شده است. با توجه به شناخته شدن استان البرز به عنوان قطب واحدهای داروسازی و غذایی در کشور و نیز وجود دو پتانسیل منطقه ویژه و فرودگاه پیام، شرایطی استثنایی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها فراهم شده است. هلند، سومین صادرکننده اروپایی کالا به ایران و جزو 10 شریک اصلی وارداتی و صادراتی ایران محسوب می‌شود، و با توجه به فراوانی منابع انرژی، منابع طبیعی و منابع انسانی ایران و بازار بزرگ و در حال توسعه و نقش آن در خاورمیانه و منطقه آسیای میانه و کشورهای محصور در خشکی، ایران بستر بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان هلندی جهت دسترسی ارزان و مطمئن به بازارهای منطقه‌ای به شمار می‌آید؛ «سیدحمید طهائی»، استاندار البرز، در رابطه با شروع سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در این استان می‌گوید.



شنیده شده است که اخیراً یک شرکت هلندی برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استان البرز دارد و قرار است در کشورمان فعالیت داشته باشد. اگر ممکن است ابعاد این همکاری را بهتر و بیشتر توضیح دهید و در مورد چند و چون قرارداد این شرکت هلندی بگویید.
خوشبختانه همزمان با اجرای برجام شاهد آغاز اولین سرمایه‌گذاری مشترک توسط یک شرکت سرشناس هلندی در استان البرز هستیم. شرکت بَرنتز (Barentz) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید و عرضه مواد اولیه دارویی، بهداشتی، صنایع غذایی و غذایی دام و طیور است و مالکیت ده‌ها برند معتبر بین‌المللی به این شرکت تعلق دارد. دفتر مرکزی این شرکت در هلند قرار گرفته و تمرکز اصلی فعالیت آن از گذشته در بازار اروپا بوده است. یکی از استراتژی‌های توسعه فعالیت این شرکت اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کشورهای مختلف با عرضه‌کنندگان و شرکت‌های داخلی است و در همین راستا شرکت هلندی برنتز (Barentz) اقدام به ثبت شرکت بَرنتز خاورمیانه (Barentz Middle East) با مشارکت بخش خصوصی ایران کرده است. شرکت مذکور در حوزه تخصصی خود بزرگ‌ترین شرکت در اروپاست و شبکه توزیع و لجستیک بسیار گسترده‌ای در سطح جهان دارد. یکی از نکات مثبت این سرمایه‌گذاری مشترک این است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته محدود به ایران نبوده و منطقه خاورمیانه را پوشش خواهد داد. برنامه این سرمایه‌گذاری مشترک تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنایع داخلی و همچنین ایجاد پایگاه تولید و توزیع محصولات برای کشورهای خاورمیانه در ایران است.

ممکن است توضیح دهید برای انجام این سرمایه‌گذاری، از چه زمانی مذاکرات آغاز شد و چقدر زمان برد تا به قرارداد نهایی برسید؟
شروع مذاکرات توسط سرمایه‌گذار ایرانی از حدود پنج سال گذشته آغاز شده بود اما به دلایل متعددی از جمله تحریم‌های بین‌المللی و عدم حمایت جدی از سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی به نتیجه مطلوب نرسیده بود. پس از استقرار اینجانب در استان و نشست‌های متعدد با سرمایه‌گذار ایرانی، از اردیبهشت‌ماه سال جاری جلساتی را در استانداری با سرمایه‌گذار خارجی داشتیم و با تشریح سیاست‌های دولت تدبیر و امید و همچنین ایجاد هماهنگی لازم با تمامی مدیران و دستگاه‌های متولی و مرتبط و نیز بازدید از صنایع بزرگ استان جهت ارائه تصویری صحیح از پتانسیل‌های صنایع داخلی و استان البرز به سرمایه‌گذار خارجی، نهایتاً طرف خارجی اعلام آمادگی جهت شروع پروژه کرد. عامل بیرونی در طولانی شدن ورود این شرکت هلندی به ایران مساله تحریم بود که به عنوان یک عامل جدی ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را به شدت بالا برده بود که خوشبختانه با مقاومت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری و تدبیر دولت یازدهم این مانع جدی برداشته شد. اما موانع داخلی بر سر فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی و شراکت موثر آنها با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران همچنان وجود دارد که تلاش استانداری البرز ایجاد محیطی سرمایه‌پذیر و تسهیل‌کننده برای جذب فرصت‌های پساتحریم است.

طرف قرارداد این شرکت هلندی در ایران کیست؟
طرف ایرانی این سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی و با سابقه چند دهه فعالیت اقتصادی در حوزه داخلی و بین‌المللی بوده که توانسته تمامی فاکتورهای لازم و مورد نیاز و منطبق با استانداردهای سرمایه‌گذار خارجی و کشور مبدأ را کسب کند.

برنامه‌ای که اکنون روی آن توافق شده است در حوزه واردات کالای ساخته شده است یا قرار است همکاری در ساخت و تولید باشد؟
بر اساس برنامه کسب و کار این سرمایه‌گذاری مشترک، در فاز اول هدف شرکت مشترک ایرانی-هلندی تامین مواداولیه مورد نیاز صنایع، دارویی، غذایی، بهداشتی و غذای دام و طیور و اتصال صنایع داخلی به زنجیره تامین بین‌المللی است. به علاوه در همین فاز، ایران به عنوان بخشی از زنجیره تامین شرکت بین‌المللی برنتز ایفای نقش خواهد داشت و مواد اولیه غذایی و دارویی نظیر زعفران و شیرین بیان از ایران به کشورهای مختلف صادر خواهد شد. در همین فاز نقش ایران به عنوان پایگاه شرکت برنتز در منطقه خاورمیانه تثبیت می‌شود و انتقال دانش تجاری، مدیریتی و تولیدی جهت اجرای فازهای بعدی انجام خواهد شد. در فازهای آتی توسعه این سرمایه‌گذاری، احداث واحدهای تحقیقاتی، آزمایشگاهی و خطوط تولید در زمینه تولید داروهای ضد سرطان و تولید فاکتورهای خونی و نیز افزودنی‌های مواد غذایی، برنامه‌ریزی شده است.

آیا از قِبَل این همکاری و سرمایه‌گذاری، شغل جدید هم ایجاد خواهد شد یا خیر؟
با توجه به اینکه استان البرز به عنوان قطب واحدهای داروسازی و غذایی در کشور و نیز وجود دو پتانسیل منطقه ویژه و فرودگاه پیام شرایطی استثنایی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها را فراهم کرده است، قطعاً انتظار داریم در بخش تولیدی و آزمایشگاهی و بازرگانی شاهد اشتغال‌زایی توسط شرکت ایرانی-هلندی بَرنتز خاورمیانه (Barentz Middle East) باشیم اما منافع این سرمایه‌گذاری مشترک صرفاً به ایجاد شغل جدید محدود نمی‌شود. به نظر اینجانب مشارکت با شرکت‌های طراز اول جهان کیفیت اشتغال را در ایران و استان ارتقا می‌بخشند. منظور بنده از کیفیت اشتغال این است که بنگاهی که توانسته با یک شرکت معتبر بین‌المللی به صورت جوینت ونچر (Joint Venture) فعالیتی را آغاز کند حتماً ملزم به ارتقای استانداردهای نیروی انسانی خود بوده و از این به بعد نیز برای تامین اهداف این سرمایه‌گذاری باید کیفیت و تخصص نیروی انسانی را روز به روز افزایش دهد. علاوه بر نیروی انسانی، ساختارهای سازمانی، فرهنگ سازمانی و اصول کسب و کار نیز در طرف ایرانی و سایر شرکت‌های طرف حساب با این شرکت بین‌المللی ناگزیر با یک تحول مثبت همراه خواهند بود.
از سوی دیگر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های آزمایشگاهی و مواد اولیه است و می‌تواند بستر مناسبی برای همکاری با دانشگاه‌های ایرانی و استان البرز فراهم شود و از این رو گام مناسبی برای ایجاد ارتباط سازنده دانشگاه-صنعت آن هم در کلاس بین‌المللی برداشته شود. نکته آخر این است که اتصال به زنجیره جهانی این شرکت هلندی همزمان فرصت مناسبی برای بخش واردات و صادرات فراهم می‌کند. مسیر مطمئن و باکیفیت واردات مواد اولیه کمک می‌کند تا صنایع داخلی با ثبات بیشتری فعالیت داشته باشند و استفاده از مواد اولیه مورد تایید مراجع بین‌المللی، به صادرات محصول نهایی تولید داخل کمک می‌کند. علاوه بر این کشور ایران از مواهب طبیعی بسیاری برخوردار است که حتماً می‌توانند نقش پر‌رنگی در زنجیره تامین جهانی مواد اولیه در حوزه‌های دارویی، غذایی، بهداشتی داشته باشند. این فرصت‌ها همگی به معنای ایجاد اشتغال‌زایی غیرمستقیم است.

به طور کل رابطه ایران و هلند را چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید شرکت‌های هلندی علاقه‌مند به حضور در اقتصاد ایران باشند؟ اگر جواب مثبت است چه حوزه‌هایی از اقتصاد ایران برای شرکت‌های هلندی جذابیت دارد؟
شروع روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و هلند از قدمت 400‌ساله برخوردار است لذا دو طرف باید به دنیال تحکیم و بهره‌برداری از این رابطه دیرینه تاریخی باشند. البته پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، روابط سیاسی دو کشور ایران و هلند دچار فراز و نشیب‌هایی شد اما به سرعت روابط سیاسی دو کشور بعد از انقلاب بهبود یافت. همچنین حضور نزدیک به 40 هزار ایرانی در هلند پل ارتباطی فرهنگی مناسبی بین دو کشور تلقی می‌شود. خوشبختانه در دولت یازدهم شاهد افزایش ارتباطات میان دو کشور و میزبانی هیات‌های سیاسی و بازرگانی کشور هلند در ایران بوده‌ایم. البته تحریم‌ها اثر بسیار نامطلوبی بر حجم تجارت ایران و هلند داشتند. حجم تجارت غیرنفتی ایران و هلند در سال گذشته کمتر از 300 میلیون دلار بود، در حالی که هشت سال قبل این رقم دو میلیارد و 300 میلیون دلار به ثبت رسیده بود.
ایران و هلند می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، همکاری‌های خود در بخش‌های صنعتی و علمی به‌ویژه کشتیرانی، صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی، نفت و انرژی را توسعه داده و همکاری‌های فی‌مابین را تحکیم بخشند.‌ مواد شیمیایی، مواد اولیه، ماشین‌آلات، مواد غذایی، تجهیزات تولید خوراک دام، بذر و نهال گیاه، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دارو نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان از هلند محسوب می‌شوند.
هلند سومین صادرکننده اروپایی کالا به ایران و جزو 10 شریک اصلی وارداتی و صادراتی ایران است و با توجه به فراوانی منابع انرژی، منابع طبیعی و منابع انسانی ایران و بازار بزرگ و در حال توسعه ایران و نقش آن در منطقه خاورمیانه و منطقه آسیای میانه و کشورهای محصور در خشکی، ایران بستر بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان هلندی برای دسترسی ارزان و مطمئن به بازارهای منطقه‌ای به شمار می‌آید.

از دید شما به نتیجه رسیدن برجام و اجرایی شدن آن تا چه اندازه در شکل‌گیری این همکاری سهم دارد؟
بدون تردید آغاز فعالیت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هلند با تصویب و اجرای برجام رقم خورده است و این موفقیت برای دولت تدبیر و امید و برای مقاومت ملت ایران شایسته تبریک و تهنیت است. دولت یازدهم درب‌های کشور را به سوی تعامل سازنده باز کرد. نتیجه این تعامل سیاسی، تعاملات اقتصادی سازنده برای کشور خواهد بود. نتیجه تعامل اقتصادی سازنده ورود سرمایه، دانش، فناوری و کالای باکیفیت به داخل کشور است. مهم‌ترین اثر برجام برای اقتصاد ایران این است که بتوانیم از فرصت پدیدآمده برای ورود فیزیکی شرکت‌های بین‌المللی بهره ببریم. بستن درهای کشور به روی جهان در حال تحول در سنوات گذشته هزینه‌های بسیاری را برای اقتصاد ایران داشته است که مهم‌ترین آن محروم ماندن از دانش کسب و کار جهانی و تضعیف شدید بهره‌وری در اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران بدون ارتقای سطح بهره‌وری قادر نخواهد بود به سمت توسعه اقتصادی پایدار و فراگیر حرکت کند و مهم‌ترین عامل در انتقال دانش و بهره‌وری از طریق انتقال تجارب جهانی و راه‌اندازی سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های معتبر بین‌المللی است. موهبت مهم دیگر برجام ارتقای شفافیت و کاهش هزینه مبادله است. امروز می‌توانیم با جرات ثبت و فعالیت یک مشارکت رسمی میان بخش خصوصی ایران و هلند را اعلام کنیم در حالی که در سال‌های تحریم این نوع اقدامات برای بخش خصوصی واقعی ایران امکان‌پذیر نبود.

آینده همکاری شرکت‌های ایرانی و هلندی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آینده فعالیت ایران و هلند به سبب پشتوانه‌های علمی، بازرگانی و سیاسی دو کشور بسیار مثبت و روشن است. ایران از پتانسیل‌های اقتصادی و نیروی انسانی و ژئوپولتیک کم‌نظیری در جهان برخوردار است و آمادگی کامل دارد تا بستر کسب و کار را برای شرکت‌های هلندی فراهم کند. در استان البرز این موضوع با حضور شرکت (Barentz Middle East) کلید خورده است و اقدامات گسترده دیگری برای تسهیل فضای کسب و کار و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در استان البرز در دست اجرا داریم. زیرساخت‌های صنعتی و لجستیک استان البرز نیز در سطح کشور مثال‌زدنی و کم‌نظیر است. ما در استان البرز آمادگی حمایت از یک کسب و کار برد-برد میان ایران و هلند را داریم و از تمامی بنگا‌ه‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم که از فرصت پیش‌آمده بهره ببرند و بتوانند در رقابت با دیگر رقبای اروپایی خود از منافع بیشتری بهره‌مند شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها