شناسه خبر : 14217 لینک کوتاه

مدیرکل مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه از جزییات همکاری ایران با ایتالیا در ساخت بزرگراه می‌گوید

همکاری برد‌ - ‌برد

گویا همکاری ایران با ایتالیا در حوزه حمل ونقل پس از برجام وارد فاز جدیدی شده و پس از مذاکرات و امضای تفاهمنامه بر سر خرید هواپیما این بار نوبت به ساخت بزرگراه توسط پیمانکاران ایتالیایی در داخل کشورمان رسیده است.

گویا همکاری ایران با ایتالیا در حوزه حمل ونقل پس از برجام وارد فاز جدیدی شده و پس از مذاکرات و امضای تفاهمنامه بر سر خرید هواپیما این بار نوبت به ساخت بزرگراه توسط پیمانکاران ایتالیایی در داخل کشورمان رسیده است. به تازگی برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس)، قراردادی سه‌ میلیارد و 600 میلیون‌یورویی برای ساخت و مدیریت بزرگراهی به طول 1200 کیلومتر امضا کردند و قرار است با احداث این بزرگراه بندر امام خمینی (ره) در جنوب غرب به مرز بازرگان در شمال غرب متصل شود. پروژ‌ه‌ای که اگر به سرانجام برسد تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت ایران به اروپا ایجاد خواهد کرد. به این بهانه با مهدی حیدری مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی درباره جزییات همکاری ایران با ایتالیا در ساخت بزرگراه به گفت وگو پرداختیم. او با تاکید براینکه این پروژه هنوز در مرحله تفاهم و توافق اولیه قرار دارد از ابعاد و ویژگی‌های همکاری با ایتالیایی‌ها در حوزه حمل ونقل جاده‌ای می‌گوید.



همکاری ایران و ایتالیا در ساخت بزرگراه 1200‌کیلومتری که قرار است بندر امام خمینی (ره) در جنوب غرب را به شهر مرزی بازرگان در شمال غرب کشورمان متصل کند، چگونه شکل گرفت؟
در سفری که هیات ایتالیایی در فروردین ماه امسال به کشورمان انجام داد در حوزه حمل ونقل یادداشت تفاهم همکاری کلی بین وزیر راه وشهرسازی ایران و وزیر زیرساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا منعقد شد. این تفاهمنامه شامل توافقات کلی در شقوق ریلی، جاده‌ای، بندری و فرودگاهی و سایر زیر‌شاخه‌های مربوط به حوزه حمل ونقل بود. در چارچوب این تفاهمنامه یک برنامه اقدام مشترک همکاری در بخش حمل و نقل بین ایران و ایتالیا تدوین شد که یکی از برنامه‌های آن، انجام همکاری‌های مشترک در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بوده است. به همین جهت قرار شد بر ا‌ساس این برنامه اقدام مشترک کریدور شماره 10 در شبکه جاده‌ای کشور که توسط معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برنامه آن تعریف و طراحی شده بود با همکاری سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) اجرا شود و به بهره‌برداری برسد. محل این کریدور از بندر امام خمینی (ره) در جنوب غربی تا مرز بازرگان در شمال غربی پیش‌بینی شده است و در این راستا این نهاد دولتی ایتالیا با ما در ساخت این کریدور مشارکت خواهد کرد تا با ساخت و بهره‌برداری از این بزرگراه، بندر امام خمینی (ره) به مرز بازرگان متصل شود. این کریدور در مسیر جنوب غربی تا شمال غربی یکی از محورهای کلیدی ترانزیت کشور است که نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور می‌تواند ایفا کند.

دلیل انتخاب سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) برای همکاری در ساخت این پروژه بزرگ عمرانی کشورمان چیست؟
طرف ایتالیایی در مذاکراتی که در کشورمان داشت قرار شد، این ماموریت را به سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) واگذار کند. این شرکت یک نهاد تخصصی و معتبر در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و به‌طور کلی راه و ساختمان در کشور ایتالیاست. زمانی که این سازمان دولتی از سوی طرف ایتالیایی معرفی شد ما نیز در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با توجه به مطالعات و بررسی‌هایی که انجام دادیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این نهاد در زمینه دانش فنی و تجربه توانمندی لازم را دارد و علاوه بر این نیز در زمینه مالی این توانایی را دارد تا منابع بالایی در انجام پروژه‌های حمل ونقلی جذب کند. در نتیجه توافق اولیه با آناس را به امضا رساندیم و قرار است پس از طی مراحل مربوطه این پروژه اجرایی شود.

یعنی هنوز ایران با سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا در زمینه ساخت این بزرگراه قراردادی امضا نکرده است؟
توضیح دادم در مرحله توافق اولیه قرار داریم و هنوز قرارداد ساخت این پروژه را امضا نکرده‌ایم. در این توافق اولیه یا همان پیش‌قراردادی که با سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا امضا شده، مقدماتی پیش‌بینی شده است که باید به سرانجام برسند پس از آن قرارداد نهایی امضا خواهد شد. این مقدمات شامل تبادل و تحلیل اطلاعات است. چراکه طرف ایتالیایی قرار است براساس اطلاعاتی که از طرف ایرانی دریافت می‌کند، تحلیلی روی این اطلاعات انجام ‌دهد. در نهایت طرف ایتالیایی به تناسب پروژه‌هایی که در این کریدور وجود دارد به ما مدل قرارداد مربوطه را اعلام خواهد کرد. البته ما بر انجام این پروژه به شکل قرارداد B.O.T تاکید داریم.

چه مدت زمانی طول خواهد کشید که مقدمات پیش‌بینی‌شده طی شود و این قرارداد به امضا برسد؟
به نظر می‌رسد این مدت زمان در حدود چهار ماه باشد و پس از آن درباره عقد قرارداد نهایی تصمیم‌گیری خواهد شد.

قرار است این کریدور یا بزرگراه طی چه مدت زمانی به بهره‌برداری برسد؟
در ساخت این کریدور قطعات مختلفی تعریف شده است و بر این اساس نیز اولویت‌بندی انجام شده است. اولویت اصلی در ساخت این بزرگراه دو قطعه تبریز- میاندوآب و اندیمشک -‌ اهواز است. البته محور خرم‌آباد نیز از اولویت‌های اصلی ساخت این پروژه است. آنچه در حال حاضر مشخص شده، برای بهره‌برداری از قطعات اول و دوم این کریدور مدت زمان چهارساله پس از امضای قرارداد ساخت در نظر گرفته شده است.

مبلغ پیش‌بینی‌شده برای امضای این قرارداد چقدر است؟
بر اساس آنچه اعلام شده است با سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا تفاهم کرده‌ایم که در ساخت کریدور شماره 10 به طول تقریبی 1200 کیلومتر از بندر امام خمینی تا مرز بازرگان با ما همکاری کند. البته ممکن است طول این پروژه در اجرا افزایش پیدا کند و به 1300 کیلومتر افزایش یابد. مبلغ نهایی انجام پروژه هنوز مشخص نشده است به همین خاطر اکنون نمی‌توانم رقم مشخصی برای انجام این پروژه اعلام کنم.

مزیت اتصال بندر امام خمینی (ره) به مرز بازرگان چیست؟
بندر امام خمینی جزو بنادر مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود و محل اتصال خشکی به خلیج فارس است. از طرف دیگر مرز بازرگان محل اتصال و عبور ترانزیت به سمت اروپاست. ساخت این کریدور به علت اهمیت در زمینه ترانزیت انتخاب شده است و می‌تواند در زمینه توسعه تجارت و رشد اقتصادی ایران بسیار موثر واقع شود.

آیا وزارت راه و شهرسازی در جهت گسترش همکاری با ایتالیا در دیگر پروژه‌های عمرانی کشورمان برنامه‌ای دارد؟ و آیا پیمانکاران ایتالیایی در ساخت پروژه‌های عمرانی جایگزین پیمانکاران چینی خواهند شد؟
قبل از اینکه برجام به اجرا برسد ما در زمینه همکاری‌های بین‌المللی با محدودیت مواجه بودیم. به‌طور طبیعی در دوره تحریم‌ها نمی‌توانستیم با پیمانکاران بزرگ دنیا در کشورهایی چون ایتالیا و فرانسه همکاری کنیم به همین جهت بخش قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی با همکاری پیمانکاران چینی به اجرا رسید. البته نمی‌خواهیم به‌طور کلی چینی‌ها را در پروژ‌ه‌های عمرانی کنار بگذاریم. آنها در زمینه حمل و نقل توانمندی‌های خاص خود را دارند. به هر حال در شرایط پس از برجام فضای بازی برای کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایجاد شده است که امکان مذاکره با کشورهای بیشتری داریم که قبلاً این شرایط وجود نداشت. تنها قرار نیست که با ایتالیا در زمینه عمرانی و حمل و نقل همکاری کنیم. به هر حال ایتالیا یکی از شرکای تجاری با سابقه ما است؛ قطعاً سطح همکاری‌هایمان در زمینه شقوق مختلف حمل و نقل از جمله بخش حمل و نقل جاده‌ای افزایش خواهد یافت.

با این اوصاف به جز ایتالیا در زمینه تامین مالی پروژه‌های عمرانی با کدام کشورها قرار است همکاری کنید؟
در حال حاضر علاوه بر ایتالیا با کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی در زمینه همکاری‌های حمل و نقل پیشنهادات مختلفی مطرح شده است. اغلب این کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند که با ما در این زمینه همکاری کنند و به تناسب آن پروژه‌های عمرانی را اجرایی کنند. به همین جهت در حال بررسی پیشنهادهای مربوطه هستیم تا در زمینه تامین مالی پروژه‌های عمرانی از محل سرمایه‌گذاری خارجی گام‌های بزرگی برداریم تا با به سرانجام رسیدن پروژه‌های عمرانی در جهت تحقق رشد اقتصادی هشت‌درصدی حرکت کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید