شناسه خبر : 14149 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیانیه سوئیس راه را برای لغو تحریم‌های پولی، بانکی و نفتی ایران گشود

ریزش معماری تحریم‌ها

قرار ما لغو همه تحریم‌هاست، هیچ‌گاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم. این پاسخ شفاف و بی‌پرده رئیس‌جمهور به منتقدانی است که این روزها با بهره‌برداری از برخی گفته‌های مقامات آمریکایی مبنی بر مرحله‌ای بودن پروسه لغو تحریم‌ها درصدد به چالش کشیدن مذاکرات لوزان و بیانیه سوئیس هستند.

قرار ما لغو همه تحریم‌هاست، هیچ‌گاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم. این پاسخ شفاف و بی‌پرده رئیس‌جمهور به منتقدانی است که این روزها با بهره‌برداری از برخی گفته‌های مقامات آمریکایی مبنی بر مرحله‌ای بودن پروسه لغو تحریم‌ها درصدد به چالش کشیدن مذاکرات لوزان و بیانیه سوئیس هستند. رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر لغو همه قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان خاطرنشان می‌کند: قرار ما در طول مذاکرات همواره لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی بوده است و هیچ‌گاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم و اگر این موضوع بود، تفاهمی صورت نمی‌گرفت.

ابهام در یک بیانیه
تنها یک روز پس از قرائت بیانیه لوزان، علیرضا زاکانی با انتشار یادداشتی در جهان‌نیوز نوشت: با اعتماد به اظهارات مقامات مذاکره‌کننده خود و نیز قول صریح رئیس‌جمهور محترم، خوش‌بینانه می‌پذیریم که این اتفاق رخ خواهد داد. اما نمی‌توانیم تردیدهای جدی خود را در این باره اظهار نداریم که لغو تحریم‌ها را مشروط به راستی‌آزمایی انجام تعهدات ایران کرده‌اند و متاسفانه متقابلاً تضمین انجام رفع همه تحریم‌های هسته‌ای و لغو قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت در بیانیه مبهم بوده و ناظر بی‌طرفی نیز برای ارزیابی طرف غربی در عمل به وعده‌ها و توافقات فی‌مابین معلوم نشده است. او در بخش دیگری از این یادداشت با انتقاد از لزوم تایید تعهدات ایران از سوی آژانس آورد: در حالی که ارتباط نادرست این نهاد با آمریکا و متحدان غربی او معلوم است آژانس می‌بایست انجام تعهدات ایران را تایید کرده و سپس تحریم‌ها لغو شود. فردای همان روز وزیر خارجه با حضور در برنامه نگاه یک به این دغدغه نماینده اصولگرای مجلس و دیگر بهارستان‌نشینان پاسخ داد و گفت: بر اساس حقوق بین‌الملل دولت آمریکا متعهد می‌شود کلیه تحریم‌ها را لغو کند اما در اتحادیه اروپا وضعیت فرق می‌کند و بعد از نهایی شدن توافق در همان روز بلافاصله تحریم‌ها لغو خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این نکته که معماری تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها حفظ نخواهد شد، خاطرنشان کرد: آمریکا اگر بخواهد بعد از توافق هسته‌ای با ایران اقدام دیگری انجام دهد و بر خلاف قطعنامه جدید شورای امنیت عمل کرده و مجدداً ایران را تحریم کند دیگر این تحریم‌ها بی‌ارزش خواهد شد. بی‌اثر شدن پروسه تحریم‌های ایران آنجا روشن می‌شود که بدانیم مقامات آمریکایی با انتشار اطلاعیه‌هایی بر پابرجا بودن روند محدودیت‌های اقتصادی ایران تاکید کرده و شرکت‌های خارجی را از حضور در بازار کشورمان منع کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تا زمان اجرایی شدن توافق جامع پابرجا هستند. این اطلاعیه برای جلوگیری از هجوم شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران صادر شده است.

منتقدان در صف
علاوه بر منتقدان ایرانی در آن سوی ماجرا و در آمریکا نیز هستند افرادی که با انتقاد از دستاوردهای مذاکرات لوزان آن را اقدامی در جهت قدرت‌گیری مجدد ایران تلقی می‌کنند. هر چند به نظر می‌رسد آنها ترجیح داده‌اند تا زمان مشخص شدن کلیه مفاد توافق جامع منتظر بمانند و پس از آن اظهار نظر کنند. سناتور مارک کرک (جمهوریخواه از ایلینوی) یکی از طراحان لایحه تحریم‌های اضافی علیه ایران، پس از سخنرانی اوباما گفت، انتظار ندارد درباره لایحه‌ای که او به همراه سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) نوشته است تا قبل از 30 ژوئن، رای‌گیری صورت بگیرد؛ این تاریخ، پایان مهلت مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی است. اوباما و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هشدار داده‌اند که تحریم‌های کنگره موجب نابودی مذاکرات هسته‌ای خواهد شد. کرک در این رابطه اظهار داشت: «فکر می‌کنم باید تا پایان ژوئن صبر کنیم.» وی همچنین تاکید کرده است چارچوب توافق که اعلام شده است سخاوتمندانه‌تر از حد تصور است و کنگره در طی مدتی که مذاکرات ادامه دارد، باید نقشی فراتر از تماشاچی داشته باشد. البته تاخیر رای‌گیری درباره لایحه کرک-منندز به معنای پایان درگیری میان کاخ سفید و کنگره بر سر توافق با ایران تا ماه ژوئن نیست. لایحه‌ای که توسط سناتور باب کورکر (جمهوریخواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا به منظور بررسی توافق توسط کنگره نوشته شده است، همچنان در حال پیگیری است. کاخ سفید درباره این لایحه هشدار داده و آن را هم برای مذاکرات مضر دانسته است. اما در هر صورت با وجود انتقادهای ریز و درشتی که نسبت به روند مذاکرات لوزان و بیانیه سوئیس مطرح می‌شود، بر اساس راه‌حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی فوراً لغو خواهند شد. همچنین تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی و کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فوراً برداشته خواهند شد و اعضای گروه (1+5) نیز متعهد هستند از وضع تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای خودداری کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها