شناسه خبر : 14148 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فاصله فرودگاه‌های ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس چقدر است؟

رقابت درآسمان

با توجه به رشد جابه‌جایی مسافر و بار در فرودگاه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس در سایه رشد اقتصادی و نیز کاهش چشمگیر حوادثهوایی در این منطقه و نیز به لطف درآمدهای کلان نفت و گاز، این کشورها به سمت توسعه فرودگاه‌های خود رفته و در این زمینه همانند مسابقه خرید تسلیحات، رقابت سختی را آغاز کرده‌اند.

رقابت درآسمان
ترجمه: مرجان محمدی
با توجه به رشد جابه‌جایی مسافر و بار در فرودگاه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس در سایه رشد اقتصادی و نیز کاهش چشمگیر حوادث هوایی در این منطقه و نیز به لطف درآمدهای کلان نفت و گاز، این کشورها به سمت توسعه فرودگاه‌های خود رفته و در این زمینه همانند مسابقه خرید تسلیحات، رقابت سختی را آغاز کرده‌اند. شیخ‌نشین‌های امارات و به ویژه امارت دوبی در زمینه هوایی و توسعه فرودگاه‌ها در بین کشورهای حوزه خلیج فارس پیشتاز هستند و پس از آن قطر نیز به جمع کشورهایی پیوسته است که در زمینه هوایی و فرودگاه‌ها شاهد پیشرفت و توسعه بوده است. کشورهای عربستان، کویت، عمان و بحرین نیز برای آنکه در زمینه هوایی از قافله عقب نمانند برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای توسعه بخش هوایی خود آغاز کرده‌اند.

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دوبی
در قلب «دوبی ورلد سنترال» که «شهر لجستیک دوبی»، «شهر مسکونی»، «شهر تجاری»، «شهر گلف» و «شهر پرواز» در آن است؛ فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم یا «فرودگاه آیند» واقع شده است که قرار است ساختمان مسافران آن در پایان سال 2013 افتتاح شود. سازمان هواپیمایی دوبی اکنون در حال مذاکره با تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی است تا فعالیت خود را به این فرودگاه جدید منتقل کنند. این فرودگاه برای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مناسب‌تر است زیرا فرودگاه بین‌المللی دوبی مملو از مسافر شده است. این فرودگاه نیازهای دوبی را در بخش پرواز تا سال 2050 برآورده می‌کند. علاوه بر آن فرآیند توسعه در «دوبی ورلد‌سنترال» بر اساس طرح استراتژیک تا سال 2020 ادامه می‌یابد. فرودگاه «آل مکتوم» پس از پایان همه مراحل راه‌اندازی، قادر به جابه‌جایی 12 میلیون تن بار در سال است. این رقم بیش از سه برابر ظرفیت فرودگاه بین‌المللی «ممفیس» به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه حمل و نقل در جهان است. این فرودگاه همچنین قادر به ارائه خدمات برای 120 تا 160 میلیون مسافر در سال، یعنی 65 درصد بیشتر از فرودگاه «هارتسفیلد جکسون» آتلانتاست؛ فرودگاه «هارتسفیلد جکسون» در حال حاضر شلوغ‌ترین فرودگاه در جهان از حیث مسافر محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در جابه‌جایی مسافر است به طوری که تعداد مسافرانی که در سال 2008 در این فرودگاه جابه‌جا شدند به 90 میلیون نفر رسید. فرودگاه بین‌المللی «آل مکتوم» 40 کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی دوبی فاصله دارد. چندین هتل برای ارائه خدمات به مسافران، تاسیسات ویژه تعمیر و نگهداری در منطقه دارد. ساختمان آکادمی هوایی امارات برای آموزش خلبان، منطقه مسکونی و منطقه گلف که مخصوص خانه‌های کارمندان و سرمایه‌گذاران است نیز به زودی در این فرودگاه راه‌اندازی می‌شود.

فرودگاه مسقط
در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش رفت و آمد مسافران به عمان و افزایش پروازها در این کشور که در نتیجه رونق اقتصادی و گردشگری در این کشور است، مسوولان هوایی عمان نیز اقدام به توسعه فرودگاه بین‌المللی مسقط کرده‌اند. طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی مسقط و راه‌اندازی فازهای جدید آن در سال 2014 به پایان می‌رسد. با راه‌اندازی فازهای جدید، فرودگاه «مسقط» می‌تواند سالانه پذیرای 12 میلیون مسافر شود. با توسعه این فرودگاه طی سه مرحله توانایی پذیرش مسافر در فرودگاه «مسقط» در مرحله نخست به 24 میلیون نفر در سال، در مرحله دوم 36 میلیون مسافر در سال و در مرحله سوم به 48 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد. با عملی شدن این طرح نزدیک به 9 هزار نفر در بخش‌های مختلف آن مشغول به کار می‌شوند. این در حالی است که هر بار این فرودگاه توسعه پیدا کرده است شاهد افزایش مسافران نیز بوده است. به طور مثال این فرودگاه در سال 2010 میلادی پذیرای پنج میلیون و 400 هزار مسافر و پس از توسعه آن در سال 2011 میلادی پذیرای شش میلیون و 400 هزار مسافر بوده است. مساحت ساختمان مخصوص پذیرش مسافران در این فرودگاه به 334 هزار و 955 متر مربع می‌رسد. پارکینگ فرودگاه ظرفیت بیش از هشت هزار خودرو را دارد و 29 پل هوایی انتقال مسافران به هواپیماها و به داخل سالن مسافران را بر عهده دارد.

فرودگاه بین‌المللی دوحه
پروژه راه‌اندازی و توسعه فرودگاه بین‌المللی جدید «دوحه» یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در جهان است که چندین سال برای آن برنامه‌ریزی شده است. فرودگاه بین‌المللی جدید دوحه از جمله نخستین فرودگاه‌ها در جهان است که می‌تواند میزبان هواپیماهای غول‌پیکر «ایرباسA-380» شود که ظرفیت مسافرگیری آن تا بیش از 500 نفر است. مساحت این فرودگاه 24میلیون متر‌مربع و به عبارتی مساحت آن یک‌چهارم مساحت دوحه قدیم است. در مرحله پایانی راه‌اندازی فرودگاه جدید دوحه این فرودگاه می‌تواند 50 میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند، دو میلیون تن در سال بار جابه‌جا کند و 320 هزار عملیات پرواز و فرود را شاهد باشد. مساحت اصلی فرودگاه بیش از
350 هزار متر مربع است به طوری که می‌تواند 50 زمین فوتبال را در‌بر گیرد. همچنین برنامه‌ریزی شده که مناطق ثبت ورود برای سفر و بازار آزاد 12 برابر آنچه فرودگاه کنونی دوحه دارد، شود.

فرودگاه ملک خالد ریاض
طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی «ملک‏خالد» در ریاض در دو مرحله به اجرا در می‌آید. در مرحله نخست، این فرودگاه، توانایی پذیرش 25 میلیون مسافر را تا سال 2018 میلادی خواهد داشت و در زمینه حمل و نقل بار نیز ظرفیت آن به 400 هزار تن می‌رسد. در مرحله دوم این فرودگاه تا سال 2038 میلادی می‌تواند پذیرای 47 میلیون مسافر و یک میلیون و 200 هزار تن بار باشد. همچنین قرار است که فرودگاه «ملک خالد» دارای چندین هتل و مرکز نمایشگاهی بین‌المللی و کنفرانس شود.

فرودگاه بین‌المللی جدید کویت
در میان رقابت شدیدی که فرودگاه‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند؛ به ویژه در دوبی و ابوظبی و در کنار آنها دوحه؛ کویت نیز وارد عرصه رقابت شده است. این کشور قصد دارد یک فرودگاه بین‌المللی جدید راه‌اندازی کند که توانایی پذیرش سالانه 25 میلیون مسافر را دارد. کویتی‌ها خوب می‌دانند که فرودگاه بین‌المللی کنونی دیگر توانایی پاسخگویی به نیازهای مسافران روزافزون منطقه را ندارد. فرودگاه بین‌المللی کنونی کویت پذیرای نزدیک به هشت میلیون و 877 هزار مسافر در سال است. این در حالی است که این فرودگاه برای پذیرش پنج میلیون مسافر ساخته شده بود. از سوی دیگر تا زمان افتتاح فرودگاه بین‌المللی جدید در کویت در سال 2020 میلادی، کویت نمی‌تواند با همسایگان خود رقابت کند. زیرا به طور مثال جابه‌جایی مسافران در حال حاضر در دوبی 50 میلیون مسافر در سال است و این شیخ‌نشین قصد دارد این میزان را در سال 2020 به دو برابر برساند. قطر نیز که در زمینه خرج کردن دست و دلباز است و با دیگر کشورها در این زمینه رقابت می‌کند با راه‌اندازی فرودگاه بین‌المللی که توانایی پذیرش 50 میلیون مسافر دارد، دو سال فاصله دارد. با وجود این بازار کویت فرصت مناسبی برای شرکت‌های هواپیمایی حوزه خلیج فارس که چشم‌بسته با هم رقابت می‌کنند، به شمار می‌رود.

فرودگاه بین‌المللی بحرین
فرودگاه بین‌المللی بحرین همانند دیگر فرودگاه‏ها در کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد افزایش جابه‌جایی مسافر است و مسوولان این کشور را به این فکر واداشته است که آن را توسعه دهند. این فرودگاه قرار است طی پنج مرحله توسعه پیدا کند که مرحله نخست آن یعنی طراحی مقدماتی در سال 2011 به پایان رسیده است، مرحله تعیین پیمانکار نیز در سال 2012 به پایان رسیده است و قرار است این پروژه در سال 2014 به پایان برسد. با توسعه این فرودگاه تعداد مسافرانی که در این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند از 9 میلیون مسافر در سال به 13 میلیون و 500 هزار مسافر در سال خواهد رسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید