شناسه خبر : 14107 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران هجدهمین اقتصاد دنیا

رونمایی از قدبلندترین پرونده فساد مالی

با دستگیری متهم جدید نفتی، وکیل بابک زنجانی ابراز امیدواری کرده بود پرونده موکلش وارد فاز جدیدی شده و از اعدام تبرئه شود. اما حالا سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: طبق نظر دیوان عالی حکم اعدام دو متهم دیگر پرونده نقض شده اما حکم اعدام زنجانی به قوت خود باقی است و این حکم به خود زنجانی هم ابلاغ شده است.

با دستگیری متهم جدید نفتی، وکیل بابک زنجانی ابراز امیدواری کرده بود پرونده موکلش وارد فاز جدیدی شده و از اعدام تبرئه شود. اما حالا سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: طبق نظر دیوان عالی حکم اعدام دو متهم دیگر پرونده نقض شده اما حکم اعدام زنجانی به قوت خود باقی است و این حکم به خود زنجانی هم ابلاغ شده است. 27 دی‌ماه بود که رسانه‌ها خبر دستگیری همدست بابک زنجانی توسط پلیس اینترپل در آمریکای لاتین را اعلام کردند. با دستگیری «ع. ز» که رسانه‌ها وی را «علیرضا زیباحالت‌منفرد» نامیدند، وکیل زنجانی امیدوار بود گره از پرونده موکلش باز شود و حکم اعدام لغو شود که نشد. حکمی که ممکن است به زودی اجرایی شود و بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران را به گونه‌ای مختومه اعلام کند.
اما آن‌طور که سخنگوی قوه قضائیه توضیح داده و حتی اخیراً وزیر اقتصاد بر آن تاکید کرده، زنجانی بزرگ‌ترین متهم فساد مالی نیست. به گزارش ایسنا غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست اخیر خود به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اشاره کرده و گفته: من تاکنون این مقدار تخلف را یکجا در مورد یک بانک ندیده‌ام. ما هر چقدر که جلوتر می‌رویم با تخلفات بسیار گسترده و زیادی که در این دو مورد است، روبه‌رو می‌شویم. چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته بدون اینکه تضمینی برای وصول داده باشند، که همه برخلاف قانون و مقررات است. آنها در رابطه با تسهیلات بانکی و تجاری هم وجوه گرفته‌اند و هم مصرف کرده‌اند. تعیین مدیرعامل بر اساس مقررات نبوده بلکه بر اساس حمایت‌ها و نفوذها بوده است و در مدت 10 سال، 13 بار سرپرست و مدیرعامل عوض شده است. وی افزود: به‌عنوان مثال 500 میلیارد تومان تسهیلات برای فلان کارخانه گرفته شده ولی تضمینی در این رابطه اخذ نشده است. اگر قوه قهریه به کمک‌شان نیاید آنها نمی‌توانند پول را وصول کنند، لذا دولت و بانک مرکزی باید به کمک بیایند و امثال این پرونده را بررسی کنند. عضو کمیته تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان هم این پرونده را قدبلندترین فساد مالی تاریخ ایران دانسته است. علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: متاسفانه باید به‌صراحت بگوییم پرونده فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه می‌تواند بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران باشد و حرف‌وحدیث‌های فراوانی پیرامون این پرونده وجود دارد چرا که مبلغ تخلفات بسیار سنگین است.
آن‌طور که تسنیم نوشت: رقم فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده است. وام‌های نجومی به 30 فرد خاص با زدوبند و بدون دریافت وثایق لازم اعطا شده. طبق گفته‌های برخی نمایندگان مجلس بین 30 نفری که هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات نجومی را گرفته‌اند برخی افراد 500 تا 1000 میلیارد تومان وام برای شرکت‌های صوری دریافت کرده‌اند، این افراد با پشتوانه یک چک وام‌های کلان گرفته‌اند و آن را برای ساخت‌وساز و اهداف شخصی خود هزینه کرده‌اند.

وزیر امور خارجه در جمع فعالان بخش خصوصی
خبر مهم اقتصادی دیگر دیدار وزیر امور خارجه با فعالان بخش خصوصی بود. دیداری که در آن فعالان بخش خصوصی برخی مطالبات خود از جمله حل‌وفصل مشکلات پولی و بانکی، تسریع در روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی با تقویت رایزنان اقتصادی و تسریع در پیوستن به سازمان تجارت جهانی را بیان کردند. محمدجواد ظریف پنجم بهمن‌ماه مهمان اتاق تهران بود. به گزارش دنیای اقتصاد نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست از ظریف خواست برای تسریع در پیوستن به WTO و همچنین برقراری تجارت ترجیحی با دیگر کشورها به اتاق بازرگانی کمک کند. پدرام سلطانی در این دیدار برجام را مهم‌ترین اقدام مثبت برای محیط کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: برجام گوهری بود که به ایران و به ویژه بخش خصوصی اهدا شد. اما باید اعتراف کرد که نه بخش خصوصی و نه بدنه دولت آمادگی لازم برای ادامه دادن برجام را نداشت. سلطانی اما در ادامه بر بهره‌گیری از شرایط برجام تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم همه کارها را با هم انجام دهیم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. باید هر سال بر اساس ظرفیت‌هایی که کشور دارد، یک یا دو حوزه را مشخص کنیم و تمرکزمان را برای همکاری روی آن بخش‌ها بگذاریم. در این میان دیگر فعالان اقتصادی هم ضمن قدردانی از فرصت‌هایی که برجام ایجاد کرده، درخواست‌هایی را طرح کردند. از آن جمله اسدالله عسگراولادی به برخی مشکلات در زمینه صدور روادید برخی کشورها برای فعالان اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت در حال حاضر کشورهایی مثل روسیه و چین حدود ۴۰ روز طول می‌کشد تا برای بازرگانان ایرانی روادید صادر کنند در حالی که ما برای آنها به سهولت روادید صادر می‌کنیم. درخواست ما از وزارت خارجه این است تا شرایطی فراهم شود که صدور روادید برای کشورهای دیگر به صورت متقابل اتفاق بیفتد. کوروش پرویزیان به برخی مشکلات پولی و بانکی اشاره کرد و پیشنهاد کرد که وزارت خارجه با پیگیری از بانک مرکزی تاثیرات توافق‌های بانکی و حل مشکلات مربوط به فاینانس و ری‌فاینانس و تامین مالی کوتاه‌مدت از کشورهایی مثل کره جنوبی را دنبال کند. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران خواستار بررسی تمدید تحریم‌ها و سیاست خارجی آمریکا بر قراردادهای منعقده شد و فروزان‌فر،‌ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی هم گفت که ما به‌عنوان فعالان بخش خصوصی نگران آینده برجام هستیم. آیا شما به عنوان وزیر خارجه هم نگران آینده برجام هستید یا خیر؟ ظریف اما با تاکید بر اینکه خطری برجام را تهدید نمی‌کند، گفت: تحریم به جای اینکه یک مقررات باشد، یک نگرانی است؛ یک فضاست. یعنی طرف مقابل شما نگران رابطه با شما و آینده ارتباط با ایران است. این نگرانی باعث می‌شود هر ادعای جدید و هر فشار جدید، در این فضا ترس ایجاد کند. اما موفقیت برجام در این بود که توانست فضای روانی جهان را در مورد ایران آرام کند. به همین دلیل تمام بدخواهان ایران در خارج از کشور تلاش دارند که نگذارند این فضا آرام باشد. وی با اشاره به بخش خصوصی گفت: وظیفه ما به‌عنوان کارگزاران و وظیفه شما به‌عنوان کارآفرینان کشور این است که نگذاریم واقعیت برجام تحت‌تاثیر تبلیغات منفی قرار بگیرد. این موضوع نیازمند تلاش و ریسک است. بار سنگین این موضوع بر دوش بخش ‌خصوصی است.

تضعیف بنیه اقتصادی خانوارها
مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور اما در نشستی دیگر از تاثیر سوء تحریم‌ها و اوضاع بد اقتصادی در 10 سال گذشته خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد مسعود نیلی در همایش «رشد اشتغال‌زا، چالش‌ها و راهکارها» گفت: اقتصاد ایران در 10 سال گذشته هزینه سنگینی بابت پایین بودن نرخ رشد اقتصادی داده و اثر این رشد پایین، اکنون در وضعیت اقتصادی خانوارها دیده می‌شود. درآمد خانوارها در سال ۹۳ تقریباً معادل درآمد اوایل دهه ۸۰ است. این آمار نشان می‌دهد بنیه اقتصادی خانوارها ضعیف شده؛ به گونه‌ای که حتی توان پس‌انداز برای سال‌های آینده وجود ندارد و رفاه خانوارها از سال ۸۷ هم در بخش روستایی و هم در بخش شهری روند نزولی داشته است. وی گفت: متاسفانه عمده فقرای ما در بین جمعیت شاغل و بازنشسته کشور هستند و بخش بسیار کمی از این افراد در قشر بیکار جامعه است، بنابراین موضوع مهمی که همزمان با شغل باید مدنظر قرار گیرد، موضوع سطح درآمد خانوارهاست.

دستیابی به تورم تک‌رقمی بعد از 25 سال
در مقابل این سخنان، آمارهای جدید تورم دی‌ماه منتشر شد. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی‌ماه به 3 /6 و تورم میانگین به 9 /6 رسید و این کمترین تورم موجود در دولت یازدهم بوده است. اما تورم 3 /6‌درصدی نقطه‌به‌نقطه در حالی است که این شاخص در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه 7 /5‌درصدی آذرماه روند صعودی به خود گرفته است. همین عاملی است که سبب می‌شود کارشناسان اعلام کنند که احتمالاً تورم به روند صعودی خود بازگشته است. بانک مرکزی هم نرخ تورم دی‌ماه را 6 /8 درصد اعلام کرد و گزارش این نهاد هم نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه 8 /0 درصد افزایش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی هم در همایش «اصلاح نظام بانکی» پیش‌بینی کرد نرخ تورم برای کل سال 95 تک‌رقمی خواهد بود و این دستاوردی است که به گفته سیف بعد از 25 سال محقق می‌شود.

گذر بدهی دولت از مرز 200 هزار میلیارد تومان
اما هر چه اخبار بخش تورم امیدوارکننده است، اوضاع بدهی‌های بخش دولتی به سیستم بانکی کشور نگران‌کننده است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میزان بدهی بخش دولتی به کل سیستم بانکی کشور به 204 هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار برگرفته از نماگرهای اقتصادی شش‌ماهه اول سال 95 است. آماری که نشان می‌دهد بدهی دولتی به سیستم بانکی در شهریورماه سال 95 نسبت به شهریور سال 94، 5 /26 درصد افزایش داشته است. از این میان 35 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی و 136 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌هاست. شرکت‌ها و موسسات دولتی نیز 28 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند. نکته قابل توجه دیگر در این گزارش، خالی بودن جای رشد اقتصادی شش‌ماهه اول سال جاری است. در حالی که چندی پیش رئیس‌جمهور رشد اقتصادی شش‌ماهه اول سال 95 را مثبت 4 /7 درصد اعلام کرد و دیگر مقامات و منابع هم بر آن صحه گذاشتند، اما در این گزارش همچنان به نرخ رشد سه‌درصدی سال 93 استناد شده و خبری از آمار جدید نیست.

ایران، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان
روزنامه ایران اما در گزارشی در صفحه اول خود از گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول خبر داد که بر اساس آن ایران در رده‌بندی جهانی بالاتر از استرالیا، مصر، لهستان، هلند، امارات، نروژ و پرتغال ایستاده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اعلام کرده ایران با 135 میلیارد دلار ذخایر ارزی در جایگاه شانزدهم دنیا قرار دارد. در این گزارش آمده است: «چشم‌انداز اقتصاد ایران به خاطر افزایش تولید نفت بر اثر لغو تحریم‌ها، بهبود چشمگیری پیدا کرده است. با این حال اقدامات برای ادغام دوباره در نظام جهانی و اصلاحات داخلی، کند بوده است و برای افزایش سرعت بازیابی این اقتصاد و بهبود آن، باید اصلاحات بیشتری انجام شود.» صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 نیز 92 میلیارد دلار افزایش یابد و به 551 /1 تریلیون دلار برسد. با وجود افزایش تولید ناخالص داخلی ایران جایگاه این کشور در رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا تغییری نخواهد کرد و ایران همچنان در رتبه 18 و پایین‌تر از کشورهایی مثل ترکیه قرار خواهد داشت. بررسی سیر رشد اقتصادی ایران نیز در این گزارش، روند معناداری را نشان می‌دهد. 4 /0 درصد، برآورد صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد ایران در سال 2015 بود، این برآورد در سال 2016 به 5 /4 درصد رسید و برای سال 2017 ایران نیز، رشد 1 /4‌درصدی پیش‌بینی شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها