شناسه خبر : 13773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیروزی نامطمئن چپ‌های میانه‌رو در ایتالیا و تردید نسبت به آینده اقتصادی اروپا

فتح دیگری برای چپ‌ها

بازارهای اروپا، بر اثر نتایج انتخاباتی نامطمئن در ایتالیا، دچار افت شدند.

ترجمه‌: عباس شهرابی‌ فراهانی
BBC WORLD NEWS
بازارهای اروپا، بر اثر نتایج انتخاباتی نامطمئن در ایتالیا، دچار افت شدند. بیم این می‌رود که بن‌بست سیاسی در ایتالیا،‌ اصلاحات اقتصادی را به تاخیر بیندازد. بهای نفت نیز، به خاطر عدم اطمینان در منطقه یورو کاهش یافت. بهای نفت خام برنت بشکه‌ای 87 سنت کاهش داشته است. با شمارش تمامی آرای محلی در انتخابات پارلمانی ایتالیا،‌ جناح چپ میانه‌رو،‌ با برنامه بودجه احتیاطی خود،‌ مجلس نمایندگان را از آن خود کرد اما نتوانست اکثریت مطمئن در سنا را به دست آورد. نگرانی‌ها از این است که یک پارلمان دوگانه کار را برای پیشبرد برنامه‌های یک گروه به منظور احیای اقتصادی دشوارتر کند. این وضعیت ممکن است حرکت ایتالیا را به سمت کاهش سطح بدهی‌های عمومی‌اش متوقف کند.

پیام دلسردکننده
بانک‌ها بزرگ‌ترین شکست‌خوردگان در بازارهای سهام بودند. نخست‌وزیر اسبق،‌ سیلویو برلوسکونی، که مجلس نمایندگان را به جناح چپ میانه‌رو پی‌یر لوئیجی برسانی باخت، گفت نگران واکنش بازارها به نتایج انتخابات نیست. اما وزیر خارجه اسپانیا، خوزه مانوئل گارسیا مارگولا گفت که دلهره‌ای گسترده نسبت به آثار نتایج انتخابات وجود دارد. وی گفت: «این یک جهش به سوی ناکجاآبادی است که برای ایتالیا خوش‌یمن نیست.» جوزپه فونتانا،‌ استاد اقتصاد پولی در دانشکده تجارت دانشگاه لیدز گفت رای‌دهندگان ایتالیایی پیامی دلسردکننده به بازارها و سیاستگذاران ارسال کردند. وی در مصاحبه با سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت:«پیش‌بینی‌اش دشوار نیست که امروز صبح بازارها و سیاستگذاران از خود این سوال مهم را می‌پرسند: آینده منطقه یورو چه می‌شود؟ ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپاست، و سوالی مهم درباره این امر وجود دارد که آیا راهی دموکراتیک وجود دارد که به بازارها و سیاستگذاران اعلام کنیم نظرشان را درباره اقدامات ریاضتی عوض کنند و مجدداً اقتصاد را تحریک کنند؟» گئورگ گرودزکی، مدیر پژوهش‌های اعتباری در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری حقوقی و عمومی، اظهار داشت که نتیجه انتخابات ایتالیا تا چندی بازارها را در حالت حدس و گمان نگه می‌دارد. وی گفت: «عدم اطمینان برای اعتماد به نفس اروپا مناسب نیست. عدم اطمینان می‌تواند اروپا را در چند ماه آینده دچار بحران بیشتر کند.»

احتمال ناآرامی مدنی
با احتمال تداوم بی‌ثباتی سیاسی حداقل در دوره نزدیک، آنگوس کمبپل از موسسه کپیتال اسپردز گفت: «عدم اطمینان پیش‌آمده، برای عصبی کردن هر کسی کافی است، و ما احتمالاً پیش از انتخابات جدید حکومتی موقتی خواهیم دید، مگر اینکه یک ائتلاف کارا تشکیل شود.» به مدت بیش از یک سال، ایتالیا توسط ماریو مونتی تکنوکرات، که پس از استعفای برلوسکونی در نوامبر سال 2011 جانشین او شد، اداره می‌شد. وی وظیفه اصلاحات اقتصادی و اجرای برنامه نامحبوب ریاضت اقتصادی، کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها را بر عهده داشت. آقای مونتی در ماه دسامبر، پس از اینکه حزب محافظه‌کار آقای برلوسکونی حمایتش را از دولت مونتی سلب کرد، استعفا داد. با اینکه مونتی در انتخابات پارلمانی شرکت کرد، اما با رد اقدامات ریاضتی از سوی اکثریت رای‌دهندگان، جناح وی تنها‌
10درصد از آرا را به خود اختصاص داد. اسحاق صدیقی، استراتژیست بازار در ای‌تی‌ایکس کپیتال، نسبت به آشوب‌ها و آشفتگی‌های آتی در ایتالیا هشدار داد. وی گفت: «آنچه بیش از همه سرمایه‌گذاران را نگران می‌کند این است که بن‌بست سیاسی ایتالیا حاکی از آن است که حتی اگر ما به قدرت رسیدن یک دولت اصلاح‌اندیش را شاهد باشیم، این امر که برلوسکونی توانست با تبلیغات ضد‌ریاضتی‌اش چنین نفوذی کسب کند، بدین معناست که احتمالاً شاهد ناآرامی مدنی در ایتالیا خواهیم بود.»
ژ

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها