شناسه خبر : 13671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش قیمت نفت تا چه اندازه دستاوردهای اقتصادی دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

نفت بی‌وفا

کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر سبب شد تا درآمدهای کشور از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای(فروش نفت) حدود ۳۰ درصد کاهش یابد و پیش‌بینی بودجه‌ریزان کشور مبنی بر نفت یکصد دلاری محقق نشود. در چهار ماه ابتدایی امسال هر بشکه نفت حدود ۱۰۴ دلار فروخته شد و مشکلی از بابت تخصیص اعتبارات عمرانی(تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) برای دولت به وجود نیامد

علیرضا بهداد
کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر سبب شد تا درآمدهای کشور از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش نفت) حدود 30 درصد کاهش یابد و پیش‌بینی بودجه‌ریزان کشور مبنی بر نفت یکصد دلاری محقق نشود.
در چهار ماه ابتدایی امسال هر بشکه نفت حدود 104 دلار فروخته شد و مشکلی از بابت تخصیص اعتبارات عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) برای دولت به وجود نیامد. از مردادماه که رفته‌رفته قیمت نفت کاهش یافت، زنگ خطر کمبود درآمدهای حاصل از فروش نفت برای کشورهای نفتی به صدا درآمد تا جایی که روند کاهش قیمت نفت ادامه یافت و به مرز 70 دلار در روزهای گذشته رسید.
کارشناسان و تحلیلگران بازار نفت معتقدند اگرچه ممکن است قیمت نفت در ماه‌های آینده حتی به مرز 40 دلار نیز برسد اما پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و تحلیل‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان از آن دارد که قیمت نفت در سال 2015 میلادی در حدود 75 دلار تثبیت خواهد شد. با این حال سیاستگذاران اقتصادی کشور نیز درصدد هستند بودجه سال آینده را بر اساس واقعیت‌های بازار نفت تدوین کنند. آن‌گونه که منابع رسمی اعلام کرده‌اند دولت در لایحه بودجه 94 قیمت نفت را بین 70 تا 80 دلار تخمین زده است که این رقم از نظر تحلیلگران داخلی منطقی و منطبق بر واقعیت‌هاست.
سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که بودجه 93 تا چه حد متاثر از کاهش قیمت نفت خواهد بود و آیا کم شدن 30 درصدی منابع نفتی می‌تواند دستاوردهای اقتصادی کشور را در خصوص تورم و رشد اقتصادی مورد هدف قرار دهد یا خیر؟
کارشناسان بر این باورند که کاهش 30 درصدی درآمدهای دولت از محل فروش نفت رقمی در بالاترین حد خود حدود 20 هزار میلیارد تومان برای سال جاری خواهد بود که این رقم برای کشوری همچون ایران که ظرفیت‌های بالایی در اقتصاد دارد رقم بسیار ناچیزی است. از نظر آنان رابطه‌ای منطقی میان رشد اقتصادی و بالا رفتن قیمت نفت وجود ندارد کما اینکه در دوره وفور درآمدهای نفتی نهایتاً رشد اقتصادی کشور منفی 7 درصد شد و اکنون نیز که فروش نفت ایران به لحاظ حجمی و قیمتی کاهش یافته رشد اقتصادی کشور مثبت شده است. از این‌رو نمی‌توان گفت کاهش قیمت نفت تاثیر نامطلوبی بر روند رشد اقتصادی می‌گذارد چرا که بسیاری از کشورهای دنیا رشد خود را بدون تکیه بر منابع نفتی به دست آورده‌اند و اگر زیرساخت‌های اقتصادی کشور اصلاح شود و زمینه حضور جدی‌تر بخش خصوصی به وجود آید آنگاه هر کدام از شرکت‌های خصوصی می‌توانند به اندازه کسری ناشی از درآمدهای نفتی ارزآوری به کشور داشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها