شناسه خبر : 13588 لینک کوتاه

درباره ویژگی‌های ستاره‌های پردرآمد در سینمای آمریکا

در هالیوود پول قسمت نمی‌کنند

دستمزدهای میلیون‌دلاری اولین تصوری است که از کار در سینمای هالیوود به ذهن می‌آید، در کنارش عکس‌های مجله‌های مد و سبک زندگی از خانه‌ها و ماشین‌های ستارگان هالیوود رویایی است که آن سویش چندان جذاب نیست. در واقع ارقام میلیون‌دلاری دستمزد و ثروت‌های چندین میلیارد‌دلاری تنها در دست کمتر از دو درصد بازیگران آمریکایی است. این در حالی است که اتحادیه بازیگران هالیوود بیش از ۱۳۰ هزار عضو دارد که بسیاری از آنها نسبت به قراردادهایی که ارقامش کاملاً مشخص است و بالا و پایین ندارد، معترض هستند.

دستمزدهای میلیون‌دلاری اولین تصوری است که از کار در سینمای هالیوود به ذهن می‌آید، در کنارش عکس‌های مجله‌های مد و سبک زندگی از خانه‌ها و ماشین‌های ستارگان هالیوود رویایی است که آن سویش چندان جذاب نیست. در واقع ارقام میلیون‌دلاری دستمزد و ثروت‌های چندین میلیارد‌دلاری تنها در دست کمتر از دو درصد بازیگران آمریکایی است. این در حالی است که اتحادیه بازیگران هالیوود بیش از 130 هزار عضو دارد که بسیاری از آنها نسبت به قراردادهایی که ارقامش کاملاً مشخص است و بالا و پایین ندارد، معترض هستند. در یکی دو سال گذشته بارها بحث اعتصاب و دست از کار کشیدن بازیگران سینما در هالیوود مطرح شده است، تهدیدی که عملی نشده است اما در زندگی و میزان دستمزد ستاره‌های میانه و نقش‌های سوم و فرعی این سینما هم تغییری رخ نداده است. مساله دستمزدها در هالیوود بر اساس قوانین مالیاتی باید روشن و دقیق باشد و کمتر بازیگری است که حاضر باشد خطرات قرارداد مخدوش و فرار از مالیات را که نتیجه‌اش زندان است به جان بخرد. طی سال‌های اخیر بازیگران پردرآمدی همچون تام هنکس بارها از اتحادیه‌های بازیگران و کارگردان‌ها خواسته‌اند برای افزایش دستمزدها کاری بکنند و از آن سو از بازیگران سینما درخواست کرده‌اند طرح‌هایی همچون اعتصاب را مسکوت بگذارند چراکه به گفته تام هنکس در نهایت دود این اعتصاب‌ها و کار نکردن‌ها به چشم خود بازیگرها می‌رود.
به گزارش هالیوود ریپورتر طی یک دهه اخیر درآمد بازیگران میانه در سینمای هالیوود به شدت کاهش پیدا کرده است. آنچنان که بسیاری از این بازیگران معتقدند درآمدهایشان نسبت به دهه 90 کمتر شده است. یکی از بارزترین مشکلات در سینمای آمریکا اکنون اختلاف و شکاف عمیقی است که میان بازیگران از نظر درآمد وجود دارد، برای مثال لئوناردو دی‌کاپریو برای بازی در فیلمی همچون گرگ وال‌استریت 25 هزار دلار دستمزد دریافت کرده است که البته به نسبت دستمزدهای او کم است و او به خاطر اینکه در فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بازی می‌کرد حاضر شد دوستانه با این رقم جلوی دوربین برود، اما بازیگر دیگری همچون جونا هیل برای بازی در این فیلم تنها 60 هزار دلار دستمزد دریافت کرده است. جدای از این، اختلاف فاحشی هم میان دستمزدهایی که ستارگان مرد سینما و سوپراستارهای زن دریافت می‌کنند وجود دارد و طی این سال‌ها اعتراض‌ها به تبعیض جنسیتی در سیاستگذاری‌های سینمای هالیوود همیشه وجود داشته است. از نحوه اعطای جایزه‌ها تا نادیده گرفتن کارگردانان زن و دستمزد کمتر بازیگران زن به نسبت بازیگران مرد. اما اوضاع درآمدها در سینمای هالیوود چگونه است. چه کسانی بیشترین پول را از این صنعت غول‌آسا به جیب می‌زنند و چه کسانی پول کمتری به دست می‌آورند.

بازیگران افسانه‌ای سینما
سینمای هالیوود بیش از هر چیز با ویترینی از ستاره‌های پردرآمدش سرابی از دریاچه‌های دلار را ساخته است. اما بنا بر اعلام اتحادیه بازیگران درآمدهای بالای 10 میلیون دلار از بازی در یک فیلم تنها نصیب کمتر از دو درصد از بازیگران هالیوود می‌شود. دستمزد پایه ستاره‌ها و سوپراستارها اغلب از 20 میلیون دلار آغاز می‌شود و آنها از سود سرشار فیلم‌هایی که در آن بازی می‌کنند نیز به نسبت فروش‌درصدی دریافت می‌کنند. ساندرا بولاک به ازای هر دلار دستمزد 9 دلار سود بازگشتی برای استودیوهایی که با آنها همکاری داشته به ارمغان آورده است. بن افلک به ازای هر دلار دریافتی 37/9 دلار سود برای استودیو کسب می‌کند. در یکی دو سال اخیر در کنار رابرت داونی جونیور و ساندرا بولاک که به عنوان پردرآمدترین بازیگران شناخته شدند بازیگرانی هم بودند که دستمزدهایشان سقوط کرده است. بازیگرانی که در نقش‌های فرعی حاضر می‌شوند اغلب برای بازی در هر فیلم دستمزدی کمتر از 100 هزار دلار دریافت می‌کنند که به نسبت بازیگران نقش اول حتی قابل مقایسه هم نیست. جودی دنچ گفته بود ناراحت می‌شوم از اینکه می‌بینم همکار بازیگر من برای سه ماه حضور مدام در فیلم دستمزدی می‌گیرد که از حقوق مدیر برنامه‌های یک بازیگر جوان نقش اول بیشتر است و این حتی توهین‌آمیز است. با این حال این روزها برای اغلب بازیگران سینما راهی جز رفتن به تلویزیون و بازی در سریال‌ها نمانده است. اغلب این بازیگران برای برون‌رفت از مصائب درآمد کم با اشتیاق سراغ بازی در سریال‌های تلویزیونی می‌روند. آنها برای بازی در سریال‌های تلویزیونی می‌توانند دستمزدهایی بین 150 هزار تا یک میلیون دلار دریافت کنند. بر اساس قراردادهایی که بازیگران برای سریال‌ها دریافت می‌کنند حداقل دستمزد برای یک فصل بین 15 تا 25 هزار دلار خواهد بود. صنعت فیلمسازی که از پرداخت دستمزدهای 20 میلیون‌دلاری به مت دیمون، نیکول کیدمن و دیگر ستارگان طراز اول خسته شده، به تازگی به ارزش نسلی از جایگزین‌های ارزان‌قیمت در آن سوی اقیانوس اطلس پی برده است. از این رو استودیوهای بزرگ هالیوود در تلاش برای از دست ندادن فروش در گیشه، بازیگران خوش‌آتیه‌ای مثل جیمز مک ایوی و جیم استرجس را در تولیدات عظیمی در نقش‌هایی به کار می‌گیرند که معمولاً به ستارگان آمریکایی واگذار می‌شدند. جیمز مک ایوی که از کودکی در مجموعه‌های تلویزیونی انگلیسی حضور پیدا کرده، بدل به جایگزینی مناسب و خوشایند برای قهرمانان اکشنی مثل مت دیمون یا برد پیت شده است. این در حالی است که او کسری از دستمزد این ستاره‌ها را دریافت می‌کند.

کارگردان‌های نامدار و کارگردان‌های مهجور
در میان کارگردان‌های سینما هم وضع خیلی متفاوت نیست. جدای از کارگردان‌های نامدار همان وضعیتی که در میان بازیگران حکمفرماست درباره کارگردان‌های سینما هم حکمفرماست. کارگردان‌های سینما اما حد وسط ندارند آنها یا درآمدهای چند صد میلیون‌دلاری دارند یا اینکه پول بسیار کمی حاصل می‌کنند. گاهی وقت‌ها حتی برخی از کارگردان‌ها با کمتر از سه میلیون دلار روی صندلی کارگردانی می‌نشینند. اما کارگردانان موفق هم چندان درآمدهای کلانی ندارند برای مثال کریستوفر نولان تقریباً دستمزدی بین 25 تا 30 میلیون دلار دریافت می‌کند. با این حال کارگردانان سرشناس معدودی هستند که دستمزدهای 250 تا 300‌میلیون دلاری دریافت می‌کنند. «جیمز کامرون» به لطف فیلم «آواتار» درآمدی بالغ بر 210 میلیون دلار به دست آورد تا با اختلافی چشمگیر در رتبه اول پردرآمدترین فیلمسازان هالیوود قرار بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها