شناسه خبر : 13578 لینک کوتاه

با خبرگزاری‌ها

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به پهلوگیری ناوهای چینی در بنادر ایران آورده است: حضور این ناوها در بندرعباس، نشان‌دهنده تلاش‌های ایران و چین برای موازنه‌سازی در برابر قدرت آمریکا در خاورمیانه و خطوط دریایی متصل‌کننده میادین نفتی خلیج فارس به مراکز بزرگ مصرف‌کننده انرژی در آسیاست.

همکاری فراتر از پادمان ایران و آژانس
فارس:
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همکاری ایران فراتر از تعهدات پادمان است و انتظار می‌رود مقامات آژانس هم به این موضوع توجه کنند و نتایج این همکاری‌ها را اعلام کنند.
توافق خزری ایران و روسیه
مهر:
ایگور براتچیکوف نماینده ویژه پوتین در امور تعیین حدود و مرز روسیه در جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفت: میزان تفاهم ما با ایران (در قبال وضعیت دریای خزر و رژیم حقوقی آن) آنقدر زیاد است که می‌توان اعلام کرد ما کاملاً با هم توافق و اتفاق نظر داریم. نظام حقوقی دریای خزر چند سالی ‌است که موردمناقشه کشورهای حاشیه این دریا قرار داشته است.
موازنه‌سازی ایران و چین در برابر آمریکا
دیپلماسی‌ایرانی:
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به پهلوگیری ناوهای چینی در بنادر ایران آورده است: حضور این ناوها در بندرعباس، نشان‌دهنده تلاش‌های ایران و چین برای موازنه‌سازی در برابر قدرت آمریکا در خاورمیانه و خطوط دریایی متصل‌کننده میادین نفتی خلیج فارس به مراکز بزرگ مصرف‌کننده انرژی در آسیاست. چینی‌ها طرح نظام امنیتی مشترک در همکاری با تهران و مسکو را نیز پیگیری می‌کنند.
انتفاع جامعه جهانی در توافق با تهران
ایسنا:
فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با محمد‌جواد ظریف اظهار داشت: به نفع همه‌مان است به توافقی دست یابیم که بتواند نگرانی‌های امنیت بین‌المللی را برطرف کند و اعتماد جهانی را نسبت به ایران به عنوان یک عضو بین‌المللی بازسازی کند؛ بریتانیا متعهد به دستیابی به توافق است، اما ایران باید بیشتر واقع‌گرا باشد و انعطاف‌پذیری بیشتری در مذاکرات نشان دهد تا در این مذاکرات موفق شویم.
خشنودی کری از دیدار ظریف و فیصل
ایرنا:
جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «سعود الفیصل» همتای عربستانی‌اش در نیویورک، خشنودی خود را بابت ملاقات اخیر فیصل و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران ابراز کرد. سعود الفیصل در دیدار با کری از تصمیم به ملاقات مجدد با ظریف در ریاض خبر داد، اما تاریخ آن را ذکر نکرد.
اطلاع ایران از حمله آمریکا به سوریه
ایلنا:
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که آمریکا پیش از حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه به ایران قول داده بود که نیروهای دولت سوریه را هدف قرار ندهد. چنین ارتباطی که از سوی یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید شده است نشان می‌دهد این دو دشمن قدیمی در اتفاقی بسیار نادر پس از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها