شناسه خبر : 1350 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه - ۲

کاهش 30‌درصدی قیمت ربع و نیم سکه در هفت ماه
طی هفته گذشته قیمت انواع سکه در روز چهارشنبه اعم از نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار به ترتیب با تغییرات منفی 25/1، منفی 21/2 و منفی 22/2 درصد نسبت به روز شنبه مواجه شدند. بر این اساس قیمت نیم سکه و ربع سکه در هفته قبل کاهش محسوسی را تجربه کردند. به گفته فعالان این بازار دلیل کاهش قیمت طلا افت شدید قیمت اونس و همچنین کاهش تقاضای بازار برای خرید فیزیکی طلاست. قیمت سکه نیم در فاصله هفت ماه گذشته 31 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و از 710 هزار تومان در11فروردین به 488 هزار تومان کاهش یافت. این روند برای ربع سکه و یک گرم طلای 18 عیار به ترتیب کاهش‌های 33 و 27‌درصدی را نشان می‌دهد.

آتی اسفند کشف قیمت شد

قرارداد اسفند بازار قراردادهای آتی سکه در شرایطی روز شنبه کار خود را آغاز کرد که این هفته سررسید آبان سررسید و از دور معاملات خارج می‌شود. روز شنبه قرارداد آتی سکه تحویل ماه اسفند 1392 با قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان در حراج تک‌قیمتی کشف قیمت شد. این در شرایطی است که بازگشایی این سررسید با موجی از اخبار مثبت مخابره‌شده از ژنو همزمان بود و این مساله میانگین ریزش قیمت‌ها در بورس کالا را به حدود 5/2 درصد رسانده بود. با این حال در روز بازگشایی سررسید اسفند، معاملات این سررسید با روند افزایش 1/0‌درصدی روبه‌رو شد. کاهش مداوم قیمت جهانی طلا باعث شده است قیمت‌ها در تالار قراردادهای آتی سکه روند کاهشی داشته باشد.

کسی مخالف کاهش ارز نیست
رئیس کل بانک مرکزی کشور در حاشیه سومین نشست دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا تا آخر سال امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد یا خیر، اعلام کرد: نرخ ارز متناسب با شرایط بازار تغییر می‌کند و حتماً این امکان وجود دارد که شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و این موضوع بعید نیست. به عقیده دکتر سیف، جهت‌گیری‌های اقتصادی آثاری را بر نرخ ارز در بازار خواهد گذاشت. وی با اشاره به تغییرات قیمت ارز در بازار و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است ارز از سه هزار تومان پایین‌تر بیاید همچنین گفت: بحث ما تغییرات نرخ ارز است که عدم ثبات در اقتصاد ایجاد می‌کند بنابراین اگر بر اساس منطق اقتصادی نرخ ارز در بازار تعدیل شود از نظر ما مطلوب است.

جلوی شوک‌های بازار را می‌گیریم
دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با اعلام اینکه مجری نظام شناور مدیریت‌شده در کشور است، اعلام کرد بر اساس پارامترهایی که از بازار ارز در اختیار داریم و با رصد بازار تقریب‌هایی از نرخ ارز می‌توان انجام داد اما در هر حال بانک مرکزی تابع نرخ بازار است. تحلیلگران معتقدند اگر بانک مرکزی مانع از تغییرات کاهشی نرخ ارز نشود این نرخ در بازار تا 2600 تومان کاهش خواهد یافت. دکتر پدرام سلطانی در این رابطه در گفت‌وگو با «تجارت فردا» این موضوع را مضر به حال صادرات اعلام کرد و گفت: مولفه‌های بازار و تعادل عرضه و تقاضا نشان می‌دهد نرخ موجود برای صادرات و واردات نرخ تعادلی است. با این حال سیف اعلام کرد بانک مرکزی از بروز شوک‌های شدید قیمتی در بازار ارز ممانعت خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها