شناسه خبر : 13278 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

آب دریا شیرین‌شدنی است
به نقل از حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نوشت: شیرین‌سازی آب دریای خزر و خلیج‌فارس برای رفع بخشی از نیاز آبی کشور امکان‌پذیر و جزیی از سیاست‌های وزارت نیرو است... یکی از طرح‌های مهم دهگانه وزارت نیرو این است که سعی کنیم در آینده نزدیک با استفاده از نیروگاه‌هایی که در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس موجود است یا احداث خواهد شد از بازیافت حرارت این نیروگاه‌ها برای شیرین ‌کردن آب دریا استفاده کنیم و مجموعاً بتوانیم یک میلیارد مترمکعب آب را شیرین کنیم... شیرین‌سازی آب دریا با استفاده از روش O&R، 60 سنت یورو (حدود 2500 تومان) برای هر مترمکعب هزینه دارد.

ریسک و سود صنایع بورسی
نوشت: بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی پنج سال اخیر، بیشترین بازده و زیان در بورس اوراق بهادار تهران عموماً در اختیار صنایع کوچک بوده است که گواهی بر ریسک بالای آنها به منظور سرمایه‌گذاری است. دومین نکته مهم بررسی مزبور، چرخش جایگاه صنایع از منظر ارزش بازار است. این امر نشان می‌دهد در دورانی که رکود اقتصادی را در کشور شاهد بودیم، صنایع کوچک، افت جایگاه داشته‌اند و تنها صنایع بزرگ با مزیت نسبی توانسته‌اند کسب سود کنند؛ به‌طوری‌که در حال حاضر نزدیک به 90 درصد ارزش بازار سهام در اختیار 10 صنعت است.

لیزینگ‌ها زیر ذره‌بین
index:1|width:50|height:20|align:right نوشت: در شرایطی که سال‌های اخیر برای نظام بانکی دوران طلایی کسب سودهای نامتعارف است و بسیاری از کارشناسان و مردم نسبت به ورود بانک‌ها به وادی سوداگری و دوری از وظایف اصلی به خصوص در قبال بخش‌های مولد معترض‌اند، به جیب زدن سودهای 45 درصدی در لیزینگ خودرو و مسکن، پارلمان‌نشینان را به تهیه طرحی برای ممانعت از ورود نظام بانکی به این حوزه ترغیب کرده است. بر اساس آنچه نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی به رسانه‌ها گفته، به زودی مدیران لیزینگ چند بانک بزرگ به مجلس و کمیسیون اقتصادی احضار می‌شوند تا در مورد این تخلفات توضیحاتی ارائه کنند.

دو رویه برای اجرای اقتصاد مقاومتی
به نقل از حسین باهر، قائم‌مقام سازمان برنامه در دوران محمدعلی رجایی نوشت: ما در بازه‌های گوناگون تاریخ معاصرمان ازجمله دوران مصدق از رویکرد اقتصاد مقاومتی بهره برده‌ایم... در فضای فعلی دو رویه باید مد نظر قرار گیرد؛ اول آنکه سازمان برنامه هر چه سریع‌تر به صورت ساختاری با حضور متخصصان متعهد یا عالمان عامل بازگشایی شود. رویه دوم برای خروج از بحران اقتصادی و به‌کارگیری صحیح اقتصاد مقاومتی، بررسی داشته‌های افراد است؛ این موضوع که فرد ثروت و درآمد خود را از کجا آورده است، می‌تواند تاثیر بسزایی در مقابله با فساد اقتصادی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها