شناسه خبر : 13213 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صندوق بین‌المللی پول نسبت به عواقب جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار داد

خسارت جدایی

جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا آن‌قدر موضوع مهمی هست که با نزدیک شدن به آن مقامات ارشد اجرایی در کشورها و نهادهای بین‌المللی در مورد آن موضع بگیرند.

جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا آن‌قدر موضوع مهمی هست که با نزدیک شدن به آن مقامات ارشد اجرایی در کشورها و نهادهای بین‌المللی در مورد آن موضع بگیرند. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، احتمالاً آخرین نفری نخواهد بود که در مورد خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد و این کار را باعث زیان هر دو طرف می‌داند. اظهارنظری که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان، نیز بر آن مهر تایید می‌زند: «گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این اتفاق خطرات بزرگی برای اقتصاد بریتانیا به همراه خواهد داشت.»
لاگارد اخیراً در یک مصاحبه، همزمانی این همه‌پرسی با اوضاع نابسامان اقتصادهای نوظهور به‌ویژه چین و جنگ در سوریه و بحران پناهندگان را وضعیتی مخرب دانست. دیوید کامرون که اتفاقاً برگزارکننده این همه‌پرسی است، خود از موافقان باقی ماندن در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. وی در اظهارنظری کوتاه گفت که با نظر خانم لاگارد موافق است و آن را حداقل در مورد زیانی که خروج از اتحادیه متوجه اقتصاد انگلستان خواهد کرد، درست می‌داند. حمایت‌های تندتری از سخنان رئیس صندوق بین‌المللی پول توسط بعضی دیگر از اعضای دولت و حزب کارگر نیز صورت گرفته است.
جرج آزبورن، رئیس خزانه بریتانیا و عضو حزب محافظه‌کار نیز سخنان لاگارد را واضح‌ترین، خلاصه‌ترین و بی‌طرفانه‌ترین هشداری دانست که در این مقطع زمانی می‌تواند و باید توجه مردم انگلستان را به خود جلب کند: «امروز ما پیام مهمی از صندوق بین‌المللی پول دریافت کردیم. این نهاد پیش‌بینی می‌کند خروج ما از اتحادیه اروپا، اقتصاد کشور را دچار مشکل خواهد کرد و به همین دلیل پیش‌بینی رشد اقتصادی انگلستان را کاهش یافته و تاکید شده است این خروج در کوتاه‌مدت بر ثبات اقتصادی و در بلندمدت بر کل اقتصاد بریتانیا اثرگذار خواهد بود.»
دیوید میلیبند، وزیر خارجه سابق انگلستان و عضو حزب کارگر نیز در همین زمینه اظهار کرد: «این هشدار، نشان‌دهنده اثرات به شدت مخربی است که خروج از اتحادیه می‌تواند برای ما به همراه داشته باشد. سخنان لاگارد زنگ خطری است که باید در این ماه‌های باقیمانده در گوش تمام شهروندان و صاحبان مشاغل انگلستان تکرار شود. توفان در حال نزدیک شدن است و اگر گوش دهیم می‌توانیم صدای آن را بشنویم. خوشبختانه هنوز توانایی و امکان آن را داریم که خودمان را نجات دهیم.» اما مخالفان سخنان لاگارد نیز در انگلستان و در بین دولتمردان و سیاسیون کم نیستند، مخالفانی که حتی بعضاً عقیده دارند سخنان لاگارد سفارشی و به درخواست کامرون ایراد شده است. متیو الیوت، فعال سیاسی، در این‌باره می‌گوید: «صندوق بین‌المللی پول پیش از این نیز قضاوت‌هایی ناامیدکننده درباره اقتصاد انگلستان داشته است که در نهایت معلوم شد اشتباه بوده‌اند. سخنان اخیر خانم لاگارد نیز یکی از همین دست سخنان است که این بار به درخواست نخست‌وزیر خودمان ایراد شده است. بزرگ‌ترین مشکلی که اقتصاد انگلستان را تهدید می‌کند، باقی ماندن در اتحادیه اصلاح‌نشده‌ای است که در قانون اساسی نیز ظرفیت لازم برای مقابله با مشکلات آن از جمله واحد پولی یورو و بحران مهاجران وجود ندارد.»
مدافعان خروج البته پیش از سخنان لاگارد، و حمایت کامرون از آن هم دلایلی موجه برای عصبانیت از نخست‌وزیر داشتند. کامرون جزوه‌ای 14 صفحه‌ای را تهیه کرده است که در حدود نیمه ماه آوریل در لندن و در سایر مناطق کشور بعد از 5 ماه مه در بین مردم توزیع خواهد شد و در آن استدلال دولت برای باقی‌ماندن در حوزه یورو توضیح داده شده است. برای تهیه، چاپ و توزیع این جزوه حدود 3 /9 میلیون پوند هزینه شده است. هزینه‌ای که شهردار لندن آن را احمقانه و تلف کردن پول خوانده و اظهار داشته مطمئن است این‌گونه اقدامات نمی‌تواند باعث تغییر رای مردم شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها