شناسه خبر : 13202 لینک کوتاه

یک مدیر میان‌مایه به روایت کمال تبریزی

پاداش یک‌قدم به اکران نزدیک‌تر شد

پاداش احتمالاً از آن دست فیلم‌هایی می‌شود که برای مخاطب سینمای ایران کنار مارمولک قرار می‌گیرد، فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی با فیلمنامه قوی محمد رحمانیان که با اکرانش جدول فروش سینماها را به رکوردهای جدیدی می‌رساند.

پاداش احتمالاً از آن دست فیلم‌هایی می‌شود که برای مخاطب سینمای ایران کنار مارمولک قرار می‌گیرد، فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی با فیلمنامه قوی محمد رحمانیان که با اکرانش جدول فروش سینماها را به رکوردهای جدیدی می‌رساند. فیلم سینمایی «پاداش» که طی چند سال گذشته برای نمایش عمومی دچار مشکل شد، داستان یکی از مدیران میانی دولت است که به ماموریت‌های خارجی متعدد می‌رود. تا اینکه در یک نوبت او را برای تشویق به سفر حج می‌فرستند اما در این سفر برخلاف تصور او که انتظار دارد مانند یک مدیر دولتی با او برخورد شود، این اتفاق نمی‌افتد.
حسینی وزیر ارشاد وقت در دی‌ماه سال 1388 رسماً اعلام کرد که «پاداش» توقیف شده است. در «پاداش» حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهمن زرین‌پور، آشا محرابی، رضا بهبودی، روح‌الله حق‌گوی‌لسان، اصغر نقی‌زاده، بهنام وطن و مرحوم احمد آقالو به ایفای نقش پرداخته‌اند.
کمال تبریزی درباره پاداش می‌گوید: ««پاداش» کاملاً یک فیلم طنز و کمدی است. ساختار این فیلم هم شبیه «لیلی با من است» است.»
تبریزی درباره حال و هوای پاداش می‌گوید: برای مخاطبان فیلم پاداش (چه مخاطب داخلی و چه خارجی) روشن می‌شود که این سفر یعنی سفر حج آدم‌ها را از خود بیخود می‌کند، از منیت خودشان جدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های سفر حج این است که آدم‌ها یاد می‌گیرند همانند هم بشوند و تقابل‌هایشان را کنار بگذارند و تبدیل به یک روح واحد بشوند. آن چرخشی که در این مراسم به دور خانه خدا صورت می‌گیرد کاملاً این معنا را ایجاد می‌کند و این حس را به وجود می‌آورد و ما حتی سعی کردیم این حس را در تیتراژ بیاوریم.
اما شاید بد نباشد بدانید که کمال تبریزی و گروهش برای ساخت فیلم پاداش سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی را متحمل شده‌اند. خود تبریزی در همان مصاحبه‌ای که با خبرنگار شفقنا داشته درباره این سختی‌ها گفته: برای اولین بار ما سه دوربین سنگین آری فلکس را به عربستان بردیم. تقریباً همه به ما گفتند امری محال است. اول در فرودگاه وسایل ما را گرفتند و ما با کلی گفت‌وگو توانستیم این مشکل را حل کنیم.
به گفته تبریزی، تا زمان ساخت فیلم، کسی با حلقه 35 از این مراسم فیلمبرداری نکرده بود و گروه فیلمسازی توانسته بودند 50 حلقه نگاتیو 35 فیلم بگیرند. از نظر کمال تبریزی ساخت این فیلم شبیه به معجزه است چون اصلاً امکان نداشت شما بتوانید از مراسم رمی جمرات یا از مسجدالنبی و گورستان بقیع فیلم بگیرید.
اما راز موفقیت کمال تبریزی در ساخت فیلم پاداش چه بود؟ خود او در این باره گفته: اگر شما همه تلاش خود را انجام دهید برای اینکه اتفاقی بیفتد حتماً طبیعت و کائنات و همه چیز با شما همراهی می‌کنند. خواستن توانستن است و غیرممکن وجود ندارد.
فیلمنامه «پاداش» مشترکاً توسط رضا مقصودی و محمد رحمانیان نوشته شده است و انتخاب بازیگران و بازیگردان توسط حبیب رضایی انجام شد و سایر عواملی که در پشت دوربین با او همکاری داشتند عبارتند از: برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: سید‌جمال سید‌حاتمی، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، طراح چهره‌پردازی: مجید اسکندری، صدابردار همزمان: بهمن اردلان، طراح صحنه و لباس: محسن شاه‌ابراهیمی، منشی صحنه: پانته‌آ پناهی‌ها، عکاس: زهرا مصفا، تهیه‌کننده: مهدی کریمی.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها