شناسه خبر : 13111 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مشخصه خودروسازان کره‌ای چیست؟

جاذبه کره‌ای

کره جنوبی؛ کشوری کوچک اما پرجمعیت، با منابع معدنی بسیار کم. این روزها کمتر کسی هست که نام این کشور را بشنود و از صنایع الکترونیک و خودرو آن یاد نکند.

حمیدرضا بهداد

کره جنوبی؛ کشوری کوچک اما پرجمعیت، با منابع معدنی بسیار کم. این روزها کمتر کسی هست که نام این کشور را بشنود و از صنایع الکترونیک و خودرو آن یاد نکند. در این میان، خودروسازی کره طی سال‌های گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته و اگرچه هنوز در مقایسه با همسایه‌اش ژاپن، در ساخت خودروهای باکیفیت و بادوام عقب است، اما خودروسازان این کشور به سرعت جلو می‌روند و هیچ بعید نیست در آینده به رقیبی بسیار سرسخت برای ژاپنی‌ها در بازارهای جهانی تبدیل شوند. طبق آمارهای جهانی، خودروسازی کره (به طور خاص گروه هیوندایی-کیا) پنجمین خودروساز بزرگ جهان به شمار می‌رود که توانست در سال 2014 با درآمدی بیش از 82 میلیارد دلار، در رده دهم پردرآمدترین خودروساز جهان جای بگیرد.
یکی از نکات بارز در خودروسازی کره‌ این است که کره‌ای‌ها ابتدا زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و سپس به سراغ طراحی و تولید خودرو رفتند. فولاد و الکترونیک، صنایعی بودند که کره‌ای‌ها ابتدا در آنها پیشرفت کرده و پس از آن خودروسازی را بنا نهاده و در مدت زمانی نه چندان طولانی توانستند برای خود نام و نشانی در صنعت خودرو جهان دست و پا کنند. در حال حاضر نیز خودروسازان کره‌ای پس از آمریکایی‌ها، ژاپنی‌ها، آلمانی‌ها و چینی‌ها، پرتیراژترین شرکت‌ها در صنعت خودرو جهان به شمار می‌روند و این نشان می‌دهد خودروسازی کره توانسته خود را به عنوان یکی از غول‌های دنیا مطرح کند. یکی از مشخصه‌های اصلی خودروهای کره‌ای، قیمت و امکانات آنهاست، چه آنکه با وجود کیفیت و دوام پایین‌تر در مقایسه با مثلاً محصولات ژاپنی، مشتریان خاص خود را دارند.
به عبارت بهتر، خودروسازان کره‌ای توانستند طی حدوداً چهار دهه فعالیت، روی قیمت و امکانات و آپشن محصولات خود کار کرده و از این راه جذب مشتری کنند، هرچند هنوز در حوزه کیفیت و دوام، با رقبای آلمانی، آمریکایی و ژاپنی خود فاصله دارند.
یکی از ویژگی‌های بارز خودروهای کره‌ای ظاهر زیبا و درعین‌حال ظریف آنهاست که توانسته دل مشتریان اروپایی، آمریکایی و ایرانی را به دست‌آورد. اما خودروسازان کره‌ای هرچند در بازارهای بزرگ دنیا از رقبای گردن‌کلفت خود عقب هستند، با این حال در ایران سلطان بازار وارداتی‌ها به حساب می‌آیند و فاصله معناداری با آنها داشته و مشتریان زیادی را جذب خود کرده‌اند. در حال حاضر بیشترین خودروهای وارداتی به کشور را کره‌ای‌ها شامل هیوندایی، کیا و سانگ یانگ تشکیل می‌دهند و مشتریان ایرانی بیش از آنکه جذب ژاپنی‌ها شوند، به سمت کره‌ای‌ها رفته‌اند. جاذبه کره‌ای‌ها در ایران نیز مانند سایر بازارهای جهان، قیمت نسبتاً مناسب و امکانات و آپشن‌های بیشتر (در مقایسه با رقبا به خصوص ژاپنی‌ها) است. در واقع ایرانی‌ها با وجود اینکه خوب می‌دانند خودروهای کره‌ای از سطح کیفی و دوام کمتری در مقایسه با مثلاً محصولات ژاپنی برخوردارند، اما جذب قیمت کمتر و امکانات و آپشن‌های بیشتر امثال هیوندایی و کیا شده و در نتیجه کره‌ای‌ها توانستند در جایگاه اول بازار وارداتی‌ها قرار بگیرند. از این نظر، خودروسازان کره‌ای بسیار بهتر از چینی‌ها عمل کرده و با وجود قیمت کمتر نسبت به ژاپنی‌ها، اما کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با چینی‌ها ارائه دادند. چینی‌ها نیز هرچند محصولات ارزان‌تری نسبت به رقبا ارائه کردند، اما در کیفیت به هیچ وجه نتوانستند مانند کره‌ای‌ها عمل کنند و در حال حاضر این هیوندایی و کیا هستند که به سرعت در مسیر پیشرفت و توسعه در حال حرکت‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها