شناسه خبر : 1305 لینک کوتاه

توسعه‌یافته‌ترین مناطق تهران معرفی شدند. آیا واقعا این مناطق توسعه‌یافته‌اند؟

منطقه برتر

شاید روزها دود و ترافیک داشته باشد، اما پر است از فروشگاه، بانک، بیمارستان و درمانگاه، مطب انواع پزشک، کتابفروشی و معابری که برای خیلی از دانشجویان و فرهنگیان خاطرات گذر عصرگاهی را تازه می‌کند. منطقه ۶ تهران، جایی که بیشترین تعداد آموزشگاه را دارد، در تحقیقات دانشجویی یکی از سه منطقه برتر پایتخت شناخته شده است.

شاید روزها دود و ترافیک داشته باشد، اما پر است از فروشگاه، بانک، بیمارستان و درمانگاه، مطب انواع پزشک، کتابفروشی و معابری که برای خیلی از دانشجویان و فرهنگیان خاطرات گذر عصرگاهی را تازه می‌کند. منطقه 6 تهران، جایی که بیشترین تعداد آموزشگاه را دارد، در تحقیقات دانشجویی یکی از سه منطقه برتر پایتخت شناخته شده است. در این تحقیق دانشگاهی، مناطق 1، 3 و 6 تهران از جمله بهترین مناطق تهران شناسایی شده‌اند.
گرچه بسیاری بر این باورند که مرکز شهر تهران با آلودگی و ترافیک زیادی همراه است، اما ساکنان این مناطق از محله‌شان راضی‌اند. چراکه در سریع‌ترین زمان ممکن به بزرگراه‌ها دسترسی دارند و از منظر خرید مشکلی ندارند. تعداد زیادی بیمارستان و درمانگاه تخصصی در نزدیکی این منطقه است و خلاصه اگر کسی تنها دو سال ساکن این منطقه باشد، دل کندن از آن کمی برایش سخت می‌شود، مگر اینکه از شلوغی بیزار باشد و بخواهد محیطی آرام‌تر برای سکونت انتخاب کند.
در گزارش بررسی معیارهای هفت‌گانه از سوی دانشجویان تربیت مدرس و شهید بهشتی، سه منطقه پرتردد و شلوغ تهران از جمله بهترین مناطق پایتخت شناخته‌ شده‌اند. در گزارش منتشر‌شده یک تحقیق دانشگاهی مناطق 3،1 و 6 تهران توسعه‌یافته‌ترین و مناطق 17،15 و 19 تهران مناطق کمتر ‌توسعه‌یافته‌ معرفی شده‌اند. البته به گفته نگارندگان این تحقیق،‌ بررسی‌ها مربوط به سال 92 است و این اطلاعات بر اساس آخرین اطلاعات موجود این سال گردآوری شده، از این‌رو هنوز اطلاعات آماری جدیدتری در این باره وجود ندارد. در این پژوهش، رتبه‌بندی مناطق شهر تهران بر اساس تلفیق هفت معیار توسعه‌یافتگی بررسی شده است که پس از سه منطقه یاد‌شده مناطق 2، 5 و 7 نیز از جمله مناطق توسعه‌یافته شهر تهران محسوب می‌شوند. در این پژوهش مناطق 7، 8، 11، 13، 21، 4، 10، 16، 12، 22، 14،‌20، 9، 18، 19،‌ 17 و 15 سایر رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این پژوهش براساس هفت معیار مناطق شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است، معیارهایی همچون شاخص مسکن، آموزش، جمعیت، اشتغال، دسترسی به اطلاعات،‌ محیط زیست و زیرساخت‌ها در تعیین بهترین و بدترین مناطق تهران اثرگذار بوده‌اند. بر اساس یافته‌های محققان در این پژوهش، در تقسیم‌بندی پنج سطح توسعه آموزشی مناطق تهران، منطقه 3 در رتبه اول، مناطق 1،‌ 2، 5 و 6 در رتبه دوم، مناطق 21،18،22،7 و 16 در رتبه سوم قرار دارند و سایر مناطق نیز در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.
همچنین در رده‌بندی سه‌گانه مناطق تهران از نظر شاخص‌های مسکن مناطق 1، 2، 3 و 6 در رتبه اول و سایر مناطق در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
در تقسیم‌بندی دیگر این پژوهش براساس معیارهای هفت‌گانه، مناطق تهران براساس شاخص‌های جمعیتی به چهار گروه تقسیم شده است که مناطق 1، 2، 3، 6، 5 و 7 در رتبه اول قرار گرفته‌اند و سایر مناطق نیز در رتبه‌های دوم و سوم تقسیم شده‌اند، این در حالی است که تنها منطقه 17 در رتبه چهارم قرار گرفته است.
در رده‌بندی مناطق تهران از نظر شاخص‌های اشتغال نیز مناطق 1، 3 و 6 در رتبه اول، مناطق 2، 5، 7، 8، 10 و 11 در رتبه دوم و مابقی مناطق در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. در نهایت در این پژوهش رده‌بندی مناطق تهران از نظر شاخص‌های دسترسی به اطلاعات، رتبه اول به مناطق 1، 2، 3،‌،5 و 6 و سایر مناطق نیز در دو رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. براساس شاخص‌های بررسی‌شده، مناطق 16، 17، 19 و 20 به عنوان رتبه اول و مناطق 1، 2، 3، 6 و 18 در رتبه‌های دوم شاخص‌های محیط زیست شناخته می‌شوند. در این پژوهش آمده است که از نظر شاخص‌های زیرساختی، مناطق 8، 14، 21، 9، 2، 16، 15، 11، 18، 20، 19، 10، 17، 4 در رتبه اول، مناطق 13، 6، 3، 3، 5، 1، 12 در رتبه دوم و در نهایت منطقه 22 به عنوان تنها منطقه که هنوز در حال ساخت و توسعه است در سومین رتبه قرار گرفته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها