شناسه خبر : 12901 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

سال‌های «بی‌پروایی» هاشمی
index:1|width:30|height:20|align:right نوشت: «هاشمی‌رفسنجانی تمام محافظه‌کاری‌های سال‌های گذشته خود را کنار گذاشته و برای دفاع از جریان اعتدال وارد میدان شده است. بدون شک این هاشمی، متفاوت‌ترین هاشمی تمام دوران‌هاست. هیچ‌وقت کسی تصور نمی‌کرد، آیت‌الله بدون پروا از نقش شورای نگهبان و نیروهای امنیتی در انتخابات سخن به میان آورد و بگوید «مردم ما وقتی همه چیز از طرف دولت، شورای نگهبان و نیروهای امنیتی فشار می‌آورد که از یک انتخاب درست از سوی آنها جلوگیری شود، متحول شدند.» هاشمی تصمیم گرفت بعد از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل کهولت سن، توانایی سیاسی خود را به رخ رقبا بکشد و به آنها نشان بدهد که هنوز بازیگر شماره یک سیاست ایران است. برای او تکرار نشدن دوران احمدی‌نژاد مهم‌ترین آرزوی سیاسی است.»

خانه احزاب و توسعه سیاسی
index:2|width:30|height:20|align:right نوشت: «علت اینکه خانه احزاب در دولت گذشته به محاق رفته بود عدم اعتقاد آن دولت به تحزب بود و به همین دلیل خانه احزاب را به رسمیت نمی‌شناخت و دفتر آن را تعطیل کرده بود. از طرف دیگر بین اعضای خانه احزاب نیز مشکلاتی به وجود آمد چون برخی اعتقاد داشتند نباید خانه احزاب توسط اقلیت و اکثریت اداره شود و بهتر است خانه به صورت کلی و با حضور تمامی جناح‌ها اداره شود. البته این اعتقاد درستی است که خانه احزاب را نباید به عنوان یک سنگر سیاسی دید. وظیفه خانه احزاب تعمیق فرهنگ تحزب در کشور است و تلاش خواهد کرد که مسیر را برای رشد احزاب باز کند. خانه احزاب تلاش دارد از حقوق احزاب دفاع کند.»

... و راست‌آزمایی «انتخابات آزاد»
index:3|width:30|height:20|align:right نوشت: فرض کنید احمدی‌نژاد عزم ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. توقع تجدیدنظرطلبان از شورای نگهبان چیست؟ آیا حاضرند «انتخابات آزاد» با همان شاخص‌های مدنظر خود را از شورای نگهبان بخواهند؟ نمونه‌ای از مخالفت تجدیدنظرطلبان با نظارت شورای نگهبان جهت راستی‌آزمایی این جریان مفید است؛ «نظارت استصوابی، قدرت بادآورده‌ای است از یک ملت که به چنگ شورای نگهبان افتاده است و قدرت بادآورده هم مثل ثروت بادآورده فساد می‌آورد و برای اصلاح این امر راهی جز حاکمیت مردم بر مردم نیست» (علوی‌تبار هفته‌نامه راه نو، تیرماه ۱۳۷۷). از آنجا که احمدی‌نژاد هنوز در هیچ دادگاهی محکوم نشده بنابراین اگر تایید صلاحیت شود طبق چارچوب فکری تجدیدنظرطلبان نباید به آن اعتراض کنند.

حرکات ایذایی تندروها
index:4|width:30|height:20|align:right نوشت: تندروها سعی می‌کنند در هفت ماه باقی‌مانده به انتخابات مجلس و خبرگان، اقدامات ایذایی (جلوگیری از گردهمایی‌ها، برخورد با چهره‌های منتقد، ممانعت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی و...) داشته باشند. در این صورت اصلاح‌طلبان و دولتمردان همراه روحانی چاره‌ای ندارند جز اینکه اولاً با تحرکات نامعقول و بعضاً خشونت‌آمیز مخالفان خود به‌گونه‌ای برخورد کنند که افراد غافل در هر رده‌ای که هستند متوجه سیاسی‌کاری این نوع حرکات به‌ظاهر اسلام‌خواهانه شوند؛ ثانیاً در زمان باقی‌مانده، در تحقق وعده‌هایی که داده‌اند بکوشند و به پشتیبانی مردم که هیچ ‌گرایشی به تندروها ندارند، امیدوار باشند؛ ثالثاً برای حضور همه‌جانبه در انتخابات مجلس و خبرگان، وحدت خود را همانند خرداد ۹۲ نگه دارند تا مردم غیروابسته به جناح‌ها، به سمت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها جلب شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها