شناسه خبر : 12810 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهران در تسخیر رمان‌های خارجی

کتابفروشی‌ها در روزهای طولانی تابستان با تکیه بر قفسه رمان‌ها و داستان‌های ایرانی و خارجی‌شان سرپا مانده‌اند.

کتابفروشی‌ها در روزهای طولانی تابستان با تکیه بر قفسه رمان‌ها و داستان‌های ایرانی و خارجی‌شان سرپا مانده‌اند. درست در روزهایی که بحث معافیت مالیاتی کتابفروشان و ناشران همچنان معما باقی مانده است و کتابفروشان و ناشران با برگه‌های مالیات دست به گریبان هستند، اما کتابفروشی‌ها همچنان دوام آورده‌اند و به مشتری‌های اندکشان در کشوری که یکی از پایین‌ترین سرانه‌های مطالعه جهان را دارد، امیدوارند. بر اساس گزارش خانه کتاب، در نیمه نخست تیرماه 165 عنوان کتاب ترجمه در زمینه ادبیات به بازار راه یافته است؛ یعنی حدود یک‌چهارم آثاری که در نیمه اول تیرماه سال جاری بر پیشخوان کتابفروشی‌های کشور جای گرفته‌اند، حاصل تلاش مترجمان ایرانی در این بازه زمانی بوده است. تیرماه امسال شاید برای همین است که بازار رمان‌های خارجی در ایران داغ شده است. در ویترین کتابفروشی‌ها عنوان‌های بسیاری کنار هم چیده شده‌اند، چند عنوان پرفروش و جدید که چشم را می‌نوازند از این قرار هستند: رمان گودی تازه‌ترین رمان جومپا لاهیری، نویسنده آمریکایی هندی‌تبار منتشر شد. این رمان جومپا لاهیری را مثل کتاب‌های قبلی او امیرمهدی حقیقت ترجمه کرده است. رمان گودی ۴۰۸ صفحه و قیمت آن ۲۱ هزار تومان است.
«مرد 100ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» اثر یوناس یوناسن اولین اثر این نویسنده است که به فارسی منتشر شده است؛ رمانی که در ادبیات کشورهای اسکاندیناوی کاری متفاوت بوده و به قول نویسنده‌اش به شکل هوشمندانه‌ای ابلهانه است.
«سه نفر در برف» رمانی از اریش کستنر است که به تازگی با ترجمه سروش حبیبی منتشر شده است. کستنر روزنامه‌نگار، شاعر، داستان‌سرا و نمایشنامه‌نویس مشهور آلمانی است که در سال 1899 در آلمان به دنیا آمد. در توضیح کتاب درباره او و رمان «سه نفر در برف» آمده: «کستنر از داستان‌نویسان برجسته آلمانی است که به‌واسطه طنزی پر‌مفهوم و قلمی نزدیک به زبان مردم، در کشور خود محبوبیتی خاص دارد. او در مقام ادیبی اخلاق‌گرا بیش از همه کودکان و نوجوانان را مخاطب آثار خود قرار می‌دهد. رمان دلنشین او «سه نفر در برف» به موضوعی می‌پردازد که در ادبیات جهان همیشه تازه است و آن اینکه جامعه اگر آلوده رنگ و ریا باشد، آدم‌ها ارزش یکدیگر را بر اساس ظاهر می‌سنجند. این رمان پرحادثه و شاداب تاکنون مبنای چندین فیلم سینمایی، قصه رادیویی و نمایشنامه قرار گرفته است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها