شناسه خبر : 12787 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با علیرضا پورحسنی فعال بازار خودرو

تغییر ذائقه مشتریان

در روزهایی که خودروسازان داخلی در حال عرضه محصولات اتومات هستند، فعالان بازار نیز از تغییر ذائقه مشتریان صحبت به میان می‌آورند.

در روزهایی که خودروسازان داخلی در حال عرضه محصولات اتومات هستند، فعالان بازار نیز از تغییر ذائقه مشتریان صحبت به میان می‌آورند. آن‌طور که علیرضا پورحسنی می‌گوید، مشتریان از خودروهای دنده‌ای در ترافیک سنگین کلانشهرها خسته شده و میل به استفاده از محصولات اتومات دارند. به گفته وی، اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده، پرش بازار از خودروهای دنده‌ای به اتومات است و این یعنی کمرنگ شدن دنده‌ای‌ها. این فعال بازار تاکید می‌کند بازار خودرو به دست اتومات‌ها افتاده و در آینده تنها محصولات مسابقه‌ای و آفرود به صورت دنده‌ای تولید خواهند شد.



خودروسازان می‌گویند با توجه به تقاضای مشتریان، به سمت تولید محصولات اتومات رفته‌اند. این تغییر ذائقه در بازار نیز به چشم می‌آید؟
بله صد درصد؛ در گذشته چندان میلی به خودروهای اتومات نبود، چون مشتریان دید مناسبی از نظر کیفی روی این محصولات نداشتند، با این حال هم‌اکنون بازار روی خوش به آنها نشان داده است. مشکل اصلی مشتریان با خودروهای اتومات این بود که می‌ترسیدند اگر خودرویشان خراب شود، آن وقت باید مدت‌ها در تعمیرگاه بماند. همچنین این تصور برایشان ایجاد شده بود که خودرو اتومات دارای استهلاک بیشتری است و به نوعی زودتر از محصولات دنده‌ای خراب می‌شود.

به نظر می‌رسد قیمت بالای اتومات‌ها نیز در بی‌میلی مشتریان بی‌تاثیر نبوده است، نه؟
صد‌البته که بحث قیمت بالای اتومات‌ها نیز در گذشته وجود داشت و این موضوع به نوبه خود بر استقبال اندک مشتریان اثرگذار بود. در مجموع مواردی که گفتم (ترس از خرابی و استهلاک زود‌هنگام و قیمت بالا) سبب شده بود چندان تمایلی به استفاده از خودروهای اتومات در بازار کشور و حتی سال‌ها قبل‌تر در بازارهای جهانی نباشد و از همین رو خودروسازان نیز تمرکز اصلی خود را روی مدل‌های دنده‌ای گذاشته بودند.
اوضاع به شکلی بود که سال‌ها قبل تنها خودروهای لوکسی مانند کادیلاک و شورولت و... به دنده اتوماتیک مجهز بودند، اما در حال حاضر بسیاری از خودروسازان دنیا به سمت تولید و عرضه این محصولات رفته‌اند. یک زمانی حتی خودروسازان ژاپنی نیز محصولات اتومات تولید نمی‌کردند اما طی چند سال گذشته و با تغییر ذائقه جهانی مشتریان، بخت به اتومات‌ها روی آورده است.

خودروسازان داخلی هم قبلاً میلی به تولید و عرضه محصولات اتومات نداشتند اما در حال حاضر تغییر رویه داده‌اند؛ دلیل این موضوع چیست؟
به هر حال چرخش بازار خودرو از دنده‌ای به اتومات، ابتدا در اروپا و آمریکا آغاز شد و رفته رفته تب آن به ایران هم رسید.
سال‌ها قبل ما فقط پراید و پیکان را تولید می‌کردیم اما الان سبدی متنوع از خودرو داریم و اتومات‌ها نیز بخشی از آن به شمار می‌روند. دلیل رفتن خودروسازان به سمت تولید محصولات اتومات نیز خواست مشتریان است، زیرا آنها دیگر از دنده عوض کردن‌های متوالی در این ترافیک سنگین خسته شده‌اند.

می‌توان ادعا کرد که پایان عمر خودروهای دنده‌ای فرا رسیده است؟
خودروهای دنده‌ای اصلاً به نوعی منسوخ شده‌اند. صنعت خودرو در حال حرکت به سمتی است که طی آن، دیگر فقط خودروهای آفرود و مسابقه‌ای از گیربکس دستی استفاده می‌کنند و سایر محصولات به صورت اتومات تولید خواهند شد. اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده، پرش بازار از خودروهای دنده‌ای به اتومات است و این یعنی کمرنگ شدن دنده‌ای‌ها.

حرکت همزمان خودروسازان داخلی به سمت عرضه محصولات اتومات می‌تواند در بازار این نوع محصولات ایجاد رقابت کند؟
قطعاً همین‌طور خواهد بود. اتفاقاً با توجه به استقبال مشتریان، رقابت در بازار اتومات‌ها سخت‌تر می‌شود، مخصوصاً اینکه برندهای جدید نیز به تدریج از راه می‌رسند.

اینکه می‌گویند خودروهای اتومات به دلیل مصرف سوخت بیشتر، مشتری کمتری در مقایسه با دنده‌ای‌ها دارند، درست است؟
خودروهای اتومات به‌طور طبیعی بین 5 /1 تا 2 لیتر بیش از محصول مشابه دنده‌ای خود می‌سوزانند. از طرفی شتاب آنها نیز نزدیک به دو ثانیه کمتر است و از همین رو در گذشته تنها خودروهای هشت سیلندر به بالا را اتومات می‌ساختند تا مشتریان مشکلی در شتاب‌گیری نداشته باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها