شناسه خبر : 12761 لینک کوتاه

سگ‌های نگهبان میلیون‌دلاری

کالاهای لوکس

اقدام انضباطی ژی جین پینگ علیه فساد به فروشندگان چینی کالاهای لوکس بیش از فروشندگان خارجی ضربه می‌زند.

اقدام انضباطی ژی جین پینگ علیه فساد به فروشندگان چینی کالاهای لوکس بیش از فروشندگان خارجی ضربه می‌زند.
چِن بینکی صدف آبالون (گونه‌ای حلزون خوشمزه) در دانگشان، تفریحگاهی ساحلی در استان جنوبی فوجیان پرورش می‌دهد و می‌فروشد. او می‌گوید از سال 2010 تا 2012 قیمت آن به کمتر از 50 یوآن (7 /7 دلار) در هر گرم در روز آیین جاروزدن آرامگاه‌ها (روز تعطیل رسمی و یکی از شلوغ‌ترین روزها از لحاظ بازدید گردشگران) پایین‌تر نیامده است. اما در سال 2013 قیمت آن به کمتر از 40 یوآن رسید که به معنای آن است که بیشتر پرورش‌دهندگان محصول خود را زیر قیمت فروختند. او می‌گوید قیمت آن اکنون تقریباً زیر 30 یوآن است که قابل تحمل نیست.
لین گونژی در استان همسایه آن یعنی گوآنگ دان به مدت 50 سال در شهر جینیانگ که مرکز سنگ یشم چین است به حکاکی روی یشم مشغول است. او به روزنامه متروپولیس جنوبی می‌گوید زمانی که کسب و کار خوب بود ساعت 2 صبح به رختخواب می‌رفت و ساعت 6 صبح از خواب برمی‌خاست. اما اکنون از هر 10 روز هشت روز بیکار است. نیمی از مغازه‌های جینیانگ خالی‌اند. اجاره‌ها تا یک‌سوم کاهش یافته است. وانگ لین در بازار پانجیایوآن پکن بدل مبلمان‌های دارای حکاکی سلسله مینگ و کینگ را می‌فروشد. پیش از این بازرگانان مبلمان اداری 10تکه‌ سفارش می‌دادند؛ او تمام آنها را به محض ساخته شدن به وسیله نجارانش و گاهی حتی قبل از ساخت (طبق فهرست انتظار) به فروش می‌رساند. اکنون، قیمت‌ها به نصف رسیده و گاهی می‌تواند چند صندلی از مجموعه 10تایی را بفروشد. چین بزرگ‌ترین بازار کالاهای لوکس در جهان است که طبق برخی محاسبات نیمی از مخارج مربوط به این نوع کالاها را تشکیل می‌دهد. رشد اقتصادی چین و درآمد خانوارها برای عرضه‌کنندگان کالاهای لوکس مانند عطر، کلوپ‌های گلف، کالاهای هنری و مانند آن کاهش همیشه بد است. LVMH تولیدکننده شامپاین و کیف زنانه اخیراً سه فروشگاه خود را در چین بسته است، در حالی که حراج سالانه کریستی در قرن بیستم در آسیا و هنرهای معاصر در هنگ‌کنگ تنها 508 میلیون دلار هنگ‌کنگ (66 میلیون دلار آمریکا) در ماه نوامبر کسب کرد که 935 میلیون دلار هنگ‌کنگ از سال 2013 کمتر است.
اما گرفتاری‌های فروشندگان اسباب خودبینی در مقایسه با گرفتاری‌های همتایان چینی‌شان ناچیز است. مثلاً قیمت سنگ یشم و سگ‌های نگهبان تبتی به کمتر از نصف یا پایین‌تر کاهش یافته است. صدها کسب و کار ورشکسته شده‌اند. این گرفتاری‌ها بیشتر به دلیل موارد سیاسی است تا اقتصادی.

هاپوی پشت پنجره
برای مثال سگ‌های نگهبان تبتی نژاد بزرگ‌جثه برای نگهبانی از گله گوسفندان را در نظر بگیرید. اینها نماد ضروری بیلیونرهای جدید چینی از اواخر سال 2000 است. سه سال پیش سگ‌های نگهبان تبتی را می‌شد به قیمت 20 هزار دلار خرید. اکنون قیمت آنها به یک دهم کاهش یافته است. امسال یک گروه رفاه حیوانات 20 سگ نگهبان رهاشده را در پشت یک کامیون یافتند که قرار بود در ازای پنج دلار به سلاخ‌خانه برده شوند و پوست و گوشت‌شان فروخته شود.
سگ‌های نگهبان تبتی برای پولدارها مد بودند و معمولاً به عنوان سگ‌های نگهبان و برای بالا بردن وضعیت اجتماعی آنها خریداری می‌شد. اما تقاضا برای دیگر کالاهای لوکس چینی به فرهنگ هدیه دادن بستگی دارد. هر معامله باید با دادن یک هدیه مانند سنگ یشم، چای یا غذا شاخص بشود. یک میلیاردر از هنگ ویهوآ گروهی از مقامات را از شهر خود برای بازدید از آمریکا به آنجا فرستاد.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها