شناسه خبر : 12751 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیام امیر کویت از آن سوی آب‌ها

از میان روزنامه‌های داخلی روزنامه ایران با انتشار مقاله‌ای به قلم حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر امیر کویت به ایران نوشت: «سفر امیر کویت به تهران در ادامه تلاش‌های موثر دولت یازدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و دسته‌جمعی منطقه‌ای، فرصت مناسبی برای نیل به منطقه‌ای دارای امنیت و توسعه پایدار به شمار می‌رود

از میان روزنامه‌های داخلی روزنامه ایران با انتشار مقاله‌ای به قلم حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر امیر کویت به ایران نوشت: «سفر امیر کویت به تهران در ادامه تلاش‌های موثر دولت یازدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و دسته‌جمعی منطقه‌ای، فرصت مناسبی برای نیل به منطقه‌ای دارای امنیت و توسعه پایدار به شمار می‌رود. ... در حوزه خلیج فارس و در چارچوب اولویت دولت مبنی بر توسعه روابط با همسایگان، افزایش همکاری سیاسی و بالا بردن سطح اعتماد متقابل و همکاری در دستور کار جدی قرار دارد. ... تحرک وزیر خارجه کشورمان در برگزاری کمیسیون عالی مشترک ایران و کویت و برگزاری کمیسیون عالی ایران و امارات پس از یک وقفه پنج‌ساله، توافق بر سر تاریخ برگزاری کمیسیون عالی تهران و دوحه و تحرک بخشیدن در برگزاری کمیته‌های سیاسی و امنیتی و برگزاری کمیته‌های بازرگانی و کنسولی با همسایگان خلیج فارس، از جمله اقدامات در این حوزه است. ما خواهان توسعه روابط همه‌جانبه با همه کشورهای این حوزه هستیم. علاوه بر توسعه روابط دوجانبه، تاکید داریم که همکاری جمعی منطقه‌ای نیز دنبال شود. معتقدیم امنیت، مقوله‌ای جدایی‌ناپذیر و به‌هم پیوسته است لذا امنیت و پیشرفت همسایگان را امنیت و پیشرفت خود می‌دانیم.» این روزنامه همچنین در یادداشتی به قلم مرتضی رحیمی‌زارچی کارشناس وزارت خارجه درباره سفر امیر کویت به تهران نوشت: «شیخ صباح بعد از سلطان قابوس دومین رئیس کشور عضو شورای همکاری است که در دولت تدبیر و امید از جمهوری اسلامی ایران دیدن می‌کند و بدون تردید از ظرفیت غیرقابل انکاری برای تقویت همکاری و همگرایی‌های منطقه‌ای برخوردار است. ... این دیدار تاریخی می‌تواند امید به تقویت همکاری‌های دو یا چندجانبه و بین‌المللی و همچنین همگرایی‌های منطقه‌ای را به نحو چشمگیری ارتقا بخشد.»

کویت -‌ تهران؛ فصل جدید روابط
روزنامه عرب‌تایمز در یادداشتی تحلیلی در این باره نوشت: «سفر امیر کویت به ایران یک فرصت تاریخی منطقه‌ای است که با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه دوباره تکرار نمی‌شود. سفر امیر کویت به ایران نقشه‌های جدید سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی را ترسیم خواهد کرد. ... بودن در همسایگی یکدیگر با روابطی که بر اساس دوستی، تمایلات دوجانبه و مبادله منافع اقتصادی بنا شده است، می‌تواند به تضمین امنیت کشورها کمک و برخورداری مردم از یک زندگی راحت را تامین کند. این پیامی است که بسیاری از مردم تلاش کردند به دولت ایران ارسال کنند. بدون شک ایران از زمان انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌‌جمهور پیام‌های مثبتی را به بسیاری از پایتخت‌های منطقه و همچنین دیگر کشورهای جهان ارسال کرده است اگرچه هنوز این پیام‌ها را به‌ویژه در منطقه به مرحله اجرا درنیاورده است. امروز کویت و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) با سفر امیر کویت به پایتخت ایران نشان دادند که آماده‌اند گذشته را فراموش کنند و فصل جدیدی در روابط‌شان را آغاز کنند.»

فصل جدید مناسبات تهران و کویت
نشریه گلف‌نیوز هم همزمان با سفر امیر کویت به ایران نوشت: «مقامات هر دو کشور در خصوص شروع فصل جدیدی از روابط میان این دو کشور همسایه ابراز امیدواری کردند که می‌تواند کشمکش‌ها میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه بحرین، عربستان و امارات متحده عربی را کاهش دهد. ... در طول سال‌های گذشته چند تن از مقامات کویتی نیز به ایران سفر کردند اما از سال 2006 تاکنون این اولین‌باری است که امیر کویت به ایران سفر می‌کند. این در حالی است که مناقشات در منطقه خاورمیانه به دلیل افزایش جنگ‌گرایی و اختلافات مذهبی و فرقه‌ای افزایش یافته است.
از این‌رو این امیدواری وجود دارد که سفر امیر کویت به ایران بتواند موجب نزدیک‌تر شدن روابط میان تهران و کویت و در نتیجه برقراری ثبات و امنیت در منطقه شود.»

ایجاد نظام منطقه‌ای امن با همراهی ایران و کویت
پایگاه خبری ایلاف هم نوشت که امیر کویت در سفرش به تهران حامل پیام کشورهای حوزه خلیج فارس است. به نوشته این پایگاه خبری این پیام در خصوص ضرورت ایجاد نظام منطقه‌ای امن و باثبات است که بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها