شناسه خبر : 12731 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چکیده نشریات خارجی

دولت‌هایی که در جست‌وجوی تحقق عدالت و برابری فرصت‌ها بوده‌اند درصدد آن هستند تا با اتخاذ سیاست‌های جانبدارانه از گروه‌های قومی و نژادی محروم کشور خود حمایت کنند.

جواد طهماسبی
دولت‌هایی که در جست‌وجوی تحقق عدالت و برابری فرصت‌ها بوده‌اند درصدد آن هستند تا با اتخاذ سیاست‌های جانبدارانه از گروه‌های قومی و نژادی محروم کشور خود حمایت کنند. تعیین سهمیه در دانشگاه‌ها، سهم بیشتر در مشاغل دولتی، ارائه تسهیلات در تجارت و واگذاری قراردادهای دولتی از جمله این اقدامات جانبدارانه است. اما آیا این نوع اقدامات به شکوفایی بهتر و پیشرفت این گروه‌ها منجر می‌شود؟ اکونومیست در این شماره خود با بیان نمونه‌هایی از ایالات متحده و مالزی سودمندی این سیاست‌ها را زیر سوال برده و پیشنهاد می‌کند دولت‌ها از آن دست بردارند.
نفوذ اقتصاددانان در حلقه سیاستگذاری چین جلوه جدیدی به اقتصاد این کشور داده و آمارها کندی رشد را با عواملی مانند بهبود کیفیت و گسترش رفتار مقتصدانه در میان مصرف‌کنندگان ارتباط می‌دهند. بیکاری فزاینده جوانان در سراسر جهان و به‌ویژه در اروپا انتقادهایی را در مورد رابطه نامتوازن تحصیل و کار و وجود قوانین کار نامناسب در برخی کشورهای جهان برانگیخته است. رکود اقتصادی اروپا هم معترضانی علیه سیاست‌های ریاضتی خانم مرکل را به صحنه آورده است. در مقاله این شماره اشپیگل مزایای طرح اقتصادی آبه برای به حرکت درآوردن موتور رشد مورد بررسی قرار گرفته است و همزمان به خطرات و تهدیدات مرتبط با آن اشاره می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها